Hoe kan ik mijn poes 1 jaar het beste laten wennen aan mijn vriend zijn hond 5 jaar?

Ik wil mijn poes laten verhuizen naar mijn vriend zijn huis maar hij heeft een hond van 5 jaar een half rotweiler half herder kleuren van rotweiler. Hij aast buiten altijd op katten maar toen de hond ging logeren bij mijn zus met drie katten ging het oke!

Welke stappen moet ik toepassen als ik de kat ga vervoeren? Het huis binnen komt? Eerst elkaar niet zien en in 1 kamer laten wennen?

Kan iemand mij elke stap adviseren?

Hoeveel ruimte heeft een kat nodig als ze niet buiten komt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
www.kattengedragstherapie.nl-> naar de site -> tips -> een nieuwe kat-> introductie in huis waar een hond woont.
sorry voor het omslachtige gedoe, bij deze site lukt het me nooit een directie link te plaatsen.
de moeite waard, goede en duidelijke handleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kattengedrag site kan ik niet de tip pagina vinden

Antwoorden (1)

zet poes met toebehoren eerst in een afgesloten kamer en laat het beestje minstens een dag tot rust komen.
meng ondertussen geuren door hond en kat beurtelings te aaien.
is de poes eenmaal ontspannen, dat kan je eens kijken hoe de kennismaking verloopt.
hou de rond aan de riem, of zet hem in de bench.
leid hem met wat lekkers af, en beloon goed gedrag.
verloopt dit goed, laat ze dan enkele uren per dag bij elkaar.
ook nu; beloon de hond bij goed gedrag.
zorg er verder voor dat poes vluchtplekjes heeft waar de hond niet bij kan.
bij goed gedrag kan je de tijd samen rustig opbouwen, totdat je er vertrouwen in hebt dat het goed zal blijven gaan.
rustig aan, en overhaast niets.
succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt
Rieneke1
11 jaar geleden
graag gedaan! ik zie dat ik geen antwoord heb gegeven op je vraag hoeveel ruimte een kat nodig heeft.
het beste voor de kat is als hij zo mogelijk toegang heeft tot het hele huis.
bedenk ook dat een kat zich ook de hoogte in begeeft, dus zorg voor een fijne grote krabpaal met ligmogelijkheid, en andere hoge plekjes.
zeker met een hond in de buurt is dat wel fijn voor de kat.
Rieneke1
11 jaar geleden
nog even een verduidelijking; als de tijd van kennismaken is aangebroken, dan open je de deur van de kat z'n kamer; je laat hem zelf het tempo bepalen; forceer niets.