Gaan Geelbuik en Geelwang schildpadden nu wel of niet in een winterrust/slaap?

Ik heb twee schildpadden in een teraquarium in mijn huiskamer en wilde ze dit jaar in een winter rust/slaap laten gaan. Nu lees ik heel veel verschillende meningen op internet. Moet ik nu wel of niet en hoe doe ik dat het beste?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

LICG, een betrouwbare website over huisdieren, vertelt mij:

"In de natuur houden geelwangschildpadden uit noordelijke gebieden een winterslaap als de temperatuur onder 10 graden komt. Geelwangschildpadden uit de meer zuidelijke gebieden en geelbuikschildpadden houden geen winterslaap maar een winterrust, bij temperaturen tot ongeveer 15 graden.

In gevangenschap is het wel mogelijk de omstandigheden zo aan te passen dat de schildpad in winterslaap gaat, maar dit is in veel gevallen niet aan te raden. Om een winterslaap goed door te komen moet de schildpad absoluut gezond en volwassen zijn en de omstandigheden luisteren nauw. Een winterslaap moet goed voorbereid worden. De darmen van de schildpad moeten leeg zijn voor hij in winterslaap gaat. Voor dieren die in winterslaap gaan is de watertemperatuur tussen 4 en 8 graden. Tijdens de winterslaap zal een schildpad niet eten en dus afvallen. Hij mag maximaal 10% van zijn gewicht verliezen. Wilt u uw schildpad in winterslaap laten gaan, dan is het belangrijk dat u zich hierover zeer goed laat informeren door een specialist die hier ervaring mee heeft.

Een winterrust wordt wel aanbevolen. Bij een winterrust kunt u de temperatuur laten dalen tot ongeveer 18 graden overdag en 12 graden ’s nachts. Voer tijdens de winterrust minder. Een winterrust kan bij vrouwtjes helpen om daarna beter eieren te kunnen leggen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan een geelwang- of geelbuikschildpad in principe in winterslaap doen gaan. Het kan ook geen kwaad als je dat niet doet.

En eerlijk gezegd lijkt het me beter om dat niet te doen, daar zijn enkele redenen voor:
1. Je weet nooit of er niets misgaat. Het zou altijd kunnen dat je schildpad nooit meer uit zijn winterslaap ontwaakt.
2. Het dier 'verliest' bij wijze van spreke de tijd om in winterslaap te gaan terwijl dat niet nodig is.
3. Er kan vanalles misgaan, zoals bijvoorbeeld: vergeten de schildpadden 2 weken voor de winterslaap te laten vasten. Het spijsverteringskanaal moet namelijk leeg zijn!
4. Je moet de temperatuur tussen 4 en 8 °C kunnen houden.
5. Je moet regelmatig controleren of de dieren nog leven en ze wegen, ze mogen maximaal 10% van hun gewicht verliezen.

Kortom: neem het zeker voor het onzekere en laat je schildpadden alleen in winterslaap gaan als ze in de zomer buitenzitten en je binnen onvoldoende ruimte hebt om ze voldoende ruimte te bieden. Dan kan je ze laten overwinteren in een kelder of een koelkast.