Is mijn kat in levensgevaar?

Gister ging alles nog goed. Vandaag wil hij niks eten en eigenlijk ook niet geaaid worden. Hij kan niet meer springen en lopen gaat moeizaam. Het is een vrij actieve kat die graag aangehaald wordt. We geven onze twee katten elke ochtend een snoepje, maar deze ochtend kwam hij niet opdagen. Na een paar uur was hij nog steeds niet in de huiskamer. Hij lag in de slaapkamer en wilde niet bewegen. Weet iemand wat dit kan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet niemand,de enige manier op daar achter te komen is zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan met je kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vraag je toch niet hier! Als je kat mogelijk in levensgevaar is, ga je als de wiedeweergaai naar de Dierenarts!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kan niet meer springen en wil niet bewegen,wat denk jezelf?
Er is dus wel iets heel erg mis.
Ik heb zelf een kat en ik zou zelf zeker de dierenarts al gebeld hebben.
Die kan je kat onderzoeken,hier kan niemand iets doen.
Bellen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het belangrijk is om even langs de dierenarts te gaaan. Hij kan dan bekijken wat de kat mankeert.
Via internet wordt je nu niets wijzer, wel ongeruster. Dus...naar de vet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterkte gastgast121380 en ik hoop voor je kat, dat je dit niet meer leest, omdat je bij de dierenarts bent.

Antwoorden (4)

mogelijk is je kat in levensgevaar ja.
als een kat enkele dagen niet eet, dan loopt hij grote kans op leververvetting; dit is een dodelijke aandoening.
verder is je kat er nu slecht aan toe, maar speculeren wat het is heeft geen enkele zin.
mijn advies is nu meteen je dierenarts te bellen; je hoort dan vanzelf of die dienst heeft, of dat je een vervanger moet bellen.
beschouw dit gerust als een spoedgeval, er moet nu meteen actie ondernomen worden.
hou je ons op de hoogte?
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!!!
Ik vind zelf altijd dat als een kat écht ziek is, je dat vrij goed kunt merken. Niet willen eten, in een hoekje kruipen en niet willen/kunnen bewegen zijn heel duidelijke tekenen dat er 'iets' mis is. Omdat je een kat niet kunt vragen waar hij last van heeft, kun je zelf niet goed inschatten wát dat is. Het kan een infectie zijn ergens (mijn kat had een keer een blaasontsteking toen hij wegkroop en niet at) maar ook iets heel anders.

Hoe dan ook is dit een reden om direct, in elk geval dezelfde dag nog, de dierenarts te bellen. Een kat die ineens niet kan springen en die niet eet of beweegt, is duidelijk erg ziek. Wát dat is, daar kan alleen de dierenarts achterkomen na een volledig lichamelijk onderzoek van de kat. Bellen dus.

En ja, mogelijk is je kat in levensgevaar. Sowieso is het voor een kat gevaarlijk om langere tijd niet te eten, omdat katten dan hun lichaamsvet opslaan in hun lever en daar kunnen ze aan dood gaan. Zeker dus de wat molliger katten kunnen in het slechtste geval binnen een dag of twee à drie al doodgaan als ze niet eten. Dus nog los van de andere - alarmerende - symptomen die je kat heeft, is niet willen eten altijd een reden om in elk geval binnen een dag de dierenarts te bellen.

Dus ja: van wat ik hoor, is je kat mogelijk in levensgevaar. Bel de dierenarts, dan hoor je op het antwoordapparaat wie er dienst heeft, of zoek op welke dierenarts dienst heeft en bel die op om zo snel mogelijk langs te gaan met je kat.

Sterkte met je kat, ik hoop dat het allemaal meevalt en dat je kat iets heeft wat goed te behandelen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het een buitenkat? Lijkt er op dat hij onzacht kennis heeft gemaakt met een auto/schoen. Ik zou iig zo snel mogelijk contact opnemen met een dierenarts. Die zal je waarschijnlijk vragen om langs te komen met de kat zodat hij goed onderzocht kan worden.
Niet tot na het weekend uitstellen, hij kan inwendige bloedingen hebben en daar moet je écht op tijd bij zijn.
Succes er mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb binnenkatten. Bij 1 kat had ik dit ineens ook.
Bleek dat hij een ernstige infectie aan de tanden had. Zo ernstig dat de tanden, behalve de hoektanden, getrokken zijn. De dierenarts dacht niet dat hij het zou redden, zo verzwakt was hij. Waarschijnlijk had hij al dagen weinig gegeten. De katten krijgen samen eten dus had ik niet in de gaten dat hij bijna niets at.
Gelukkig is hij er bovenop gekomen omdat ik er op tijd bij was.