Kan het kwaad als je je kat eens in de week een kommetje melk geeft?

Mijn vader is er rotsvast van overtuigd dat ik onzin vertel. Ik vertel dat katten dat niet kunnen verteren. Dus als gevolg geeft hij ze op zaterdag een kommetje melk. Ik probeer dit altijd te dwarsbomen door het weg te gieten. Maar nu ben ik een paar weken weg?

Hij zegt dat het ook geen kwaad kan als een hond kattenbrokken eet en omgekeerd? Klopt dit?

vaders...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De meeste katten kunnen koemelk niet goed verteren. Net als bij mensen is een groot deel van de katten na de zoogperiode niet meer in staat om lactose goed te verteren. Een kat die van jongs af aan koemelk krijgt en blijft krijgen, zal er waarschijnlijk minder last van hebben dan een kat die al langere tijd geen koemelk meer heeft gehad.

Beter geef je ze speciale kattenmelk, gewoon te koop bij de dierspeciaalzaak. Je kunt het mengen door het water, dan doe je er langer mee, en stimuleer je tegelijk de kat om meer water te drinken. En als je je kat nu écht melk wilt geven, verdun het dan in elk geval met water. Maar de meeste katten zul je er geen plezier mee doen, ze kunnen er diarree, krampen en winderigheid van krijgen.

Over dat honden-kattenvoer verhaal: dat hangt erg af van wat je je kat of hond geeft. Kattenvoer bevat veel meer eiwitten dan hondenvoer en is voedzamer, dus een hond die kattenvoer eet zal er van aankomen, en een kat die uitsluitend hondenvoer eet, krijgt niet genoeg voeding binnen. Het is niet erg voor een keertje, maar ga een hond niet stelselmatig kattenvoer of een kat hondenvoer geven. Er zijn niet voor niets verschillende soorten voer voor die beestjes, hun spijsvertering zit heel anders in elkaar en hun behoeften qua voeding zijn dus ook verschillend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een kat krijgt diarree als je hem melk geeft. (ze kunnen niet goed te lactose)

De hond vn m'n oom en tante heeft zondag de brokken vn mijn kat opgegeten en hij heeft er geen last van gehad. Maar het ligt denk ik ook aan de hond de ene hond is er gevoeliger voor dan de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van gewone melk kunnen katten inderdaad diarree krijgen. Er bestaat wel kattenmelk die je in principe zonder problemen kan geven. Maar ik moet zeggen dat ik dat nog nooit heb gedaan, dus of het daadwerkelijk nuttig is, is een andere vraag.

Wat betreft de honden- en kattenvoeding: of het kwaad kan dat een hond kattenvoeding eet weet ik niet. Zorg er in ieder geval voor dat een kat in geen geval hondenvoer eet! Katten hebben een uiterst bijzonder spijsverteringstelsel en aan alle behoeften hiervan moet dus worden voldaan. Als de katten hondenvoer eten is dat niet het geval!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je de kat melk geven,je doet dit alleen maar om je kat extra te verwennen.Heel lief van je,maar de kat mist het niet hoor.Als jij denkt ik geef hem elke vrijdag een bakje melk,dan zal hij zich heus niet de hele week verheugen.Dus doe het maar niet of het nu kwaad kan of niet.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nah, je kat gaat zich er niet de hele week op verheugen, maar ik geef die van mij met enige regelmaat wat kattenmelk door het water, en heb er één die er echt dol op is. Hij komt er zelfs om vrágen: als ik voor mezelf ijs, melk, soja of iets anders zuivel-achtigs pak, komt hij naast m'n rolstoel staan en tikt met z'n voorpoot tegen m'n arm aan. En als hij de melk niet direct proeft omdat het naar de bodem zakt en hij dus gewoon water proeft als hij drinkt, blijft hij 'hengelen' naar het flesje melk totdat ik het water netjes omgeroerd heb en hij de melk daadwerkelijk kan proeven. Het bakje gaat dan meestal in één keer (bijna) leeg. Dus lékker vinden ze het wel hoor!
burgos
11 jaar geleden
Nou wat een scheet van een kat heb jij, verwen hem dan maar lekker hoor.