Waarom zit mijn goudvis steeds in een hoek van mijn aquarium?

Hallo,

Ik heb sinds een week 2 goudvissen in een aquarium van 60x30x30.
1 van de 2 is heel heel gezond en zwemt heel fanatiek rond, maar de andere zit regelmatig heel rustig in één van de hoeken van ons aquarium.
Hij heeft zijn rugvin plat, wat denk ik geen goed teken is.
Hij heeft 1 klein wit kleurig plekje op een schub.
Wat is er aan de hand?
En wat kan ik hier tegen doen?
Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.7K

Het beste antwoord

Dat is witte stip ofwel Ichthyophthirius multifiliis ziekte.
Daartegen kan u diverse medicamenten gebruiken.
MALACHIETGROEN
Een oplossing van 3 gram/liter en daarvan dient 5 druppels/20 liter aquariumwater te gebruiken.
In uw geval 15 druppels. Indien geen beterschap opnieuw na 48 uur.
METHYLEENBLAUW is zeer effectief.
Hierbij lost men 0.2 gr/50 l op en doet dat gedurende 3 tot 7 dagen in uw bakje. Filteren over actieve kolen of water 1/3 per dag verversen om het terug uit te krijgen.

Bent u niet bedreven in die toestanden dan kan u in de aquariumwinkel diverse medicatie bekomen.

Wel vlug handelen of .... nieuwe vissen.
In dit geval u bak volledig goed ontsmetten alvorens terug in gebruik te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen witte stip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KOM IK JE HIER WEER TEGEN
het is WEL witte stip Kijk
Dit is even een voorbeeld hoe een ander zich zou voelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik bedoel dit helemaal niet kwaad hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha, ik ook niet hoor, maar het is geen witte stip.;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Witte stip is een parasiet die vrijwel ieder vis bij zich draagt!
Dus eigenlijk is iedere vis die je koopt min of meer ziek!
De parasiet is niet actief bijna altijd aanwezig.
Door vervoer , (dus stress), ander water dan bij de handelaar ( dus altijd), temperatuursschommelingen, enz.
Kunnen de parasieten actief worden, mede door de afnemende weerstand van de vissen, door bovengenoemde oorzaken.
Behalve parasieten( zijn er heel veel) zijn er ook bacterieën, scimmels en virussen, die het vissenleven zuur maken.
Zodra het water in het aquarium vuiler wordt ( door de goudvissen) neemt de bacterie-schimmels , virussen en de parasieten druk toe. Vissen worden ziek, van meestal meerdere soorten ziektes!
Meest voorkomend bij goudvissen, darminfectie, vin-rot, waterzucht en bek-rot, verschillende soorten parasieten zoals karperluis, parasiterende bloedzuigers en kieuwwormen, gatenziekte en div. soorten schimmelziekten.
Uiteindelijk gan de vissen dood door verschillende soorten ziektes. Van witte stip, gaan de meeste vissen niet eens van dood, het wordt veroorzaakt door stress ( vervoer) en vuil water.
Duidelijk zijn de talrijke witte stipjes te zien, van de parasietenkopjes die uit de slijmlaag van de vis steken.
Waterverversen, extra hoogwaardig voer geven,zoals muggenlarven, watervlooien, goede doorstroming ( extra zuurstof) zorgen er voor dat de weerstand van de vis weer sterker wordt en de witte stip verdwijnt.
Pas binnen gekomen goudvissen van de groothandel, hebben heel vaak na een week witte stip. Bij toepassing van medicijnen, maak je de toch al slechte toestand van het water, alleen nog maar slechter, is er een filter aanwezig, dan doodt je ook de bacteriën in de filter, dus nog slechter water.
Einde vissen! Dus is je goudvis waarschijnlijk ziek van een darminfectie en een begin van een schimmelinfectie.
Doordat de bak te klein is en/ of er geen filter aanwezig is, of een te klein of slecht werkende filter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hello ED, het klopt allemaal wat u schrijft maar gezien het goudvissen zijn en in dergelijk minuscuul bakje, ga ik ervan uit dat er geen verwarming, filter of beluchting is.
Malachietgroen-oxalaat (zinkvrij) en zeker methyleenblauw zijn ook werkzaam tegen schimmels en door inname ook tegen darmziektes. Evt kan men een combipreparaat maken met beide voorgenoemde producten de zelfde oplossing te mengen mat 40% formol en dit alles in 100 mL water. Die stoffen zijn verkrijgbaar in de apotheek en sommige speciaal dierenzaken. Ideaal is ook de vissen zo-wie-zo over te brengen in een ander aquarium. In de besmette bak de temperatuur op te drijven zodat de cysten vlugger uitkomen en daarbij geen gastheer meer vinden waardoor de cyclus verbroken is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
depauwroger Esha 2000 is een oud beproeft middel dat prima werkt.
Zo ook Malachietgroen-oxalaat , heb daar veel mee gewerkt.
Het blijft echter achter de feiten aan lopen, deze vissen vervuilen te veel en de filtering is niet goed.
Ook een probleem is de dosering voor zo weinig water( 50 l.)
Het zal niet meer dan een heel klein mespuntje zijn.
En dan inderdaad het liefst in een guarantaine bak.
Het toevoegen van gewoon keukenzout, geeft vaak ook goede resultaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Martin86
Het is erg slecht voor vissen om al het water te vervangen door nieuw leidingwater.
Beter is een derde te vervangen en bij grote problemen een aantal keren per week, anders een x per week, bij een klein bakje.
Een nieuwe filter heeft een aantal weken nodig om goed te gaan werken, verwacht dus nog geen wonderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Ed, voor een leek is Esha 2000 misschien nog het best.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de bijgevoegde link kan u zien dar dit < 6 kost.
http://shop.johnnys-petshop.be/esha-2000
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Martin86: let erop als je inderdaad een andere filter gaat halen dat deze moet indraaien. Vervang je gewoon je oude filter worden je vissen zeker weer ziek! Laat de nieuwe filter enkele weken tesamen met de oude filter draaien en verwijder dan pas de oude filter! Of indien het mogelijk is (lees: indien het 'past') kan je het filtermateriaal van de oude filter in de nieuwe filter stoppen. Dan is het tesamen draaien natuurlijk niet nodig. Neem bij voorkeur een filter met diverse compartimenten boven elkaar (zeker geen met de compartimenten naast elkaar!!!). Kijk welke filters men adviseert voor een aquarium van 50 liter. Meestal staat dat wel op de verpakking. Probeer wat het waterverversen betreft een goed evenwicht te zoeken tussen enerzijds het niet storen van het evenwicht in het aquarium en anderzijds het voldoende verwijderen van afvalstoffen. Elke 2 weken 1/3de waterverversing lijkt mij aangeraden! Een volledige waterverversing is zelden een goed idee, resultaat: bacteriën weg. Deze bacteriën hebben net een reinigende functie. Nu kweken de in het water levende bacteriën gelukkig vrij snel dus zullen ze het water spoedig opnieuw zuiveren, maar de stress die de vissen in die korte periode moeten verduren (ze voelen deze vervuiling namelijk) is een ideale manier om zieke vissen te krijgen. Keukenzout is goed voor de slijmhuid en tevens voor het beschermen van vissen tegen vergiftiging. Persoonlijk gebruik ik echter liever ectopur resp. mineral salt. Dat eerste doet in geval van ziekte tevens zuurstof vrijkomen wat de stress helpt verlagen (ziekte in het aquarium is namelijk bijna altijd oorzaak van stress). Dat tweede bevat ook magnesium en calcium-ionen welke ook goed helpen om de vis tegen vergiftiging te beschermen. Een interessante webshop met een uitgebreid aanbod aan aquariumbenodigdheden is aquaplantsonline. Voor als je nog eens iets zoekt ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan die filter indraaien als de vissen ook in het aquarium zitten mits de oude filter nog steeds aanwezig is. Sterker nog: eigenlijk moeten de vissen in het aquarium aanwezig zijn. Want geen vissen = geen vervuiling = geen werk voor de filterbacteriën. En dan heeft het natuurlijk allemaal weinig zin. Die 'bubbel blazer' (mooi woord!) heeft enkele functies waaronder:
1. Het water in beweging houden (wordt in principe ook door de filter gedaan dus geen probleem als het apparaat uit staat).
2. Zuurstof aan het water toevoegen (gebeurt eigenlijk ook als het wateroppervlak voldoende in beweging is of beter nog: wanneer er echte planten in het water staan).
3. Het overtollige CO2 dat de vissen uitademen uit het water blazen (maar mits je echte waterplanten hebt is ook dat niet per se een probleem). Dus een antwoord geven op de vraag 'is een luchtpompje nodig?' is moeilijk. Het hangt er namelijk een beetje vanaf. Hoe dan ook zelfs al is het niet nodig dan nog is het een goed idee om het in het aquarium te hebben liggen (zelfs al springt het nooit aan). Je weet nooit wanneer je het in noodgevallen (zoals ziekte of erg warm weer) toch nodig hebt. Bij zoutbaden hanteer ik meestal zo'n 3 gram per liter water. Hoe lang de vis hierin moet verblijven is een beetje afhankelijk van de vissoort en de ziekte die je wil behandelen. Ook daarvoor adviseer ik je de raad van je aquariumwinkel of dierenarts op te volgen. Hoe dan ook moet je de vis goed in de gaten houden terwijl hij in het zoutbad zwemt. Lijkt er iets niet goed meer te gaan kan je de vis meteen uit het zoutbad halen en in het aquarium onderbrengen. Wil je geen zoutbad maar een langdurige behandeling ligt het natuurlijk anders. Daarvoor gebruik ik meestal ectopur met de voorgeschreven dosering van 5 gram per 25 liter water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed advies van dat zout!
ook van beide filters tegelijk draaien.
Wordt wel heel krap is dat kleine bakje!( 50 L.)
Stel dat de vissen het overleven en we zijn een jaar verder, dan zijn ze twee keer zo groot!!
Vervuilen dan 4x zoveel, dan nog een filter er bij?
Laten we het even simpel houden het aquarium met de twee goudvissen er in, is gewoon veel te klein!
Alle mooie verhalen zijn best leuk en leerzaam, maar het aquarium blijft totaal ongeschikt!!
Een goudvis kan 30 cm. worden
Maar niet in dit beginnersbakje.
Dat overleeft hij niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Een aquarium voor goudvissen moet minimaal 60 centimeter lang zijn maar pas in een groter aquarium zal de goudvis tot zijn volle afmetingen doorgroeien." Bron: http://www.licg.nl/rr/dieren/vissen/goudvis.html Lijkt me dus dat je niet over een te klein beginnersbakje kan spreken. Wel over: maar net groot genoeg en nog groter zou nog beter zijn. Hou er rekening mee dat goudvissen niet echt met andere tropische aquariumvissen te vergelijken zijn. Het is ook niet omdat ze grote vervuilers zijn dat ze veel ruimte nodig hebben. Een goed ingedraaide en goed onderhouden filter (zelfs al is deze klein) kan wonderen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon zoals ik hierboven zij. Een filter met verschillende compartimenten boven elkaar geschikt voor een aquarium van ong. 50 liter. Bijvoorbeeld de sera fil 60. Heb je een compartimentje voor bijv. siporax en eentje voor watten of filtermateriaal naar behoefte zoals watten of turf (hoewel dit met goudvissen niet snel nodig zal zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is belangrijk dat je niet alleen kijkt naar de inhoud van het aquarium wanneer je een filter kopt, maar vooral naar de soort vissen en hoeveel ze vervuilen.
Er zijn veel slechtwerkende filters in de handel, maar ik ga me er nu niet meer mee bemoeien, ik stop deze discussie
.
Daki ik ben onder de indruk van je kennis op dit gebied, maar van goudvissen weet je blijkbaar te weinig.
Je schat het probleem verkeerd in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is minder een kwestie van weten, meer een kwestie van een mening. En ik ben van mening dat bij meer vervuiling (zoals bij goudvissen) het soort filter weinig invloed zal hebben. Maar wel het soort filtermateriaal en het onderhoud daarvan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bak met goudvissen draait alleen op de filter, net zo als een vijver met veel goudvissen of koikarpers.
En veel filters doen niet wat ze beloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorbeelden? Goed de ene filter is niet zo goed als de andere maar de enige echt slechte filter is een filter met compartimenten naast elkaar en die heb ik al afgeraden. Verder draait het meestal vooral om het filtermateriaal (en wat dat betreft zou ik je logica zeker kunnen volgen!) en dat kan je makkelijk apart aanschaffen. Goed verschillende filters hebben verschillende eigenschappen, maar ik ben er van overtuigd dat martin ondertussen naar eigen inzicht en vermogen diverse filters kan vergelijken zonder te vallen voor verkoopspraatjes en na even nadenken kan doorhebben welke filter werkelijk de beste keus is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel filters zijn niet veel meer dan zeefjes, met wat watten en pijpjes er in.
het water gaat meestal eerst over de fijne watten heen en haalt/ zeeft alle rommel er uit, de rest van de filter hoeft dan niet veel te doen.
Een filter moet niet van fijn naar grof lopen , maar van grof naar fijn, pas dan zal een een goede ontwikkeling komen van de bacteriën.
En dan moet het ook nog van onderen naar boven stromen.
En natuurlijk voor goudvissen groot genoeg.
Maar de meeste filters zijn bedoelt voor een bak met b.v. guppen en veel planten.
Een goudvisje van twee jaar, vervuilt 20x zoveel dan een gewoon klein visje.
Het jaar daarna 40x zoveel!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. De eerste fijne watten zorgen er net voor dat de rest van het filtermateriaal niet mechanisch kan vervuilen en zodat de nitrificerende bacteriën hun werk goed kunnen doen. Dus eerst filterwatten en dan pas de rest van het filtermateriaal, niet omgekeerd. Eventueel kunnen de filterwatten altijd achterwege worden gelaten in kleine filters waar daar geen plaats voor is, maar zeker niet als laatste, daar is het zinloos. Waarom per se van onderen naar boven? Eigenlijk maakt dit toch geen verschil? Natuurlijk is een grote filter beter aangezien je er dan meer plaats in hebt voor filtermateriaal. Maar mits een slimme keuze van het filtermateriaal kan je ook een kleine filter veel werk laten doen (mits goed onderhouden en goed opgestart). En na een jaar wanneer het goudvisje 2 keer zoveel vervuilt zullen in filter en bodem ook wel 2 keer zoveel bacteriën gegroeid zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
P.B.tje misschien?
Zo niet ook goed.;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw heeft uw vis waarschijnlijkte lang in teveel product gedaan, nu ja het lag eraan te komen.
Nu u al veel geleerd heeft over aquaria kan u misschien uw goudvis ruilen voor een paar guppen (enkele) met een paar mooie paradijsvissen ( één koppeltje), die hebben een prachtig paringsspel.
Hier nog een goede website voor beginners.
http://users.telenet.be/het_zoetwateraquarium/Koudwater%20aquarium.htm#vissen Succes met uw nieuwe hobby.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet in hoeverre goudvissen geneigd zijn om ziekten van andere vissen over te krijgen (veel vissoorten doen dat wel, zoals discussen en kardinaaltetra's). Als je er nog een goudvis bij wilt kan je er in principe dus beter aan doen om een extra quarantaine-aquarium te gebruiken om de nieuwe goudvis in onder te brengen. Zelfs als je er zeker van bent dat de nieuwe goudvis geen ziekten heeft wil dat niet zeggen dat hij geen drager is van ziektekiemen (waar hijzelf resistent tegen geworden is). In dat geval is het een goed idee om eerst gedurende enkele weken tot maanden dagelijks een beetje water van het ene in het andere aquarium te doen en omgekeerd zodat de vissen langzaam resistentie kunnen opbouwen tegen de ziektekiemen die ze in het water verspreiden. Maar nogmaals: ik weet niet in hoeverre goudvissen hier gevoelig voor zijn. Hou de nieuwe goudvis in het quarantaineaquarium dan ook niet met een te lange verlichting.

Andere antwoorden (4)

Goudvissen horen in de vijver.
Ze produceren veel viezigheid (poep)
Waardoor een klein aquarium heel snel vies water heeft, vol met schadelijke stoffen en bacteriën.
Ik vrees, dat er ook geen filter in zit.
Je goudvis die nu zo stil zit is aan het dood gaan en spoedig zal de ander hem volgen.
Het witte plekje kan van alles zijn, van schimmel tot bacteriën.
Ververs iedere dag een derde van je water voor minstens een week, misschien overleeft de andere vis.
Ga je eerst eens verdiepen in het op de juiste manier houden van goudvissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mariboto, ja je hebt gelijk dat het wel kan, maar we hebben hier te maken met een beginneling, die mogelijk helemaal geen filter heeft en zo ja, dan eentje bestemt voor guppen en zo.
Ik heb jaren lang vissen verkocht en had aquariums met vaak wel 150 goudvissen er in, die het uitstekend deden. Maar omdat de meeste bakken,die mensen hiervoor kopen, niet ingericht zijn voor goudvissen, vanwege het ontbreken van een juiste filter, komen dit soort problemen, van zieke en dode vissen, heel erg veel voor.
De inhoud van het aquarium van de vraagsteller is slechts 50 l dus erg klein.( te klein!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil je niet tegenspreken,
maar dagelijks 1/3 van het water verversen, is dat niet wat te extreem? Ik denk dan juist weer aan de "vervuiling" die het drinkwater mee brengt. Voor vissen is dit helemaal niet optimaal. Nogmaals, goudvissen zijn niet mijn ding ( Doe mij maar garra rufa ;) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger betekende eenderde van het water verversen een groot probleem, direct kreeg je witte stip en schimmels, toen zat er nog chloor in het water, maar dat is al jaren niet meer zo.
In ons vijvercentrum, moesten jaren geleden de vakantiehulp, ook een derde van het water verversen.
Als ze niet oplette dan was er zo maar de helft van het water er al uit, soms nog meer, dus ik boos, hij boos.
Alles weer bijgevuld met leidingwater en er werd er nooit een visje ziek van.
Goudvissen leven in neutraal water, maar afwijkingen naar boven of naar beneden, is ook niet erg.
De vraagsteller heeft nu al het water vervangen door leidingwater, als reactie daarop zei ik, doe dan maar eenderde.
Maar hij snapt het nog steeds niet dat zijn bak te klein is.
ja Garra rufa, die exeemvretertjes, moeten misschien een bepaalde hardheid en zuurgraad hebben?
Zijn dat geen zoutwatervissen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef mariboto gelijk, goudvissen kunnen in een vijver, maar evengoed in een aquarium als dit groot genoeg is en dat is het met 60x30x30 voor 2 goudvissen (net). Wel ben ik het niet eens met het advies om actieve kool in het filter te stoppen. Actieve kool dient om medicatieresten en dergelijke na een medicatiekuur uit het water te zuiveren en hoort in normale omstandigheden eigenlijk niet in een aquariumfilter thuis. Ook het stofzuigen van de bodem kan soms meer kwaad doen dan goed. Ik vraag me af waarom je er steeds vanuit gaat dat de filter van het aquarium van de vraagsteller er niet is of niet voldoende is. Dat is een erg voorbarige conclusie. Bovendien is de filter en diens capaciteit op zich eigenlijk niet het belangrijkste maar wel hoe het aquarium en filter worden onderhouden. Iedere dag water verversen verdund dan weer de bacteriepopulatie die ook een reinigende functie heeft. Als het nodig is voor de ziekte die de vis heeft ok, maar ga dit niet zomaar doen zonder eerst een diagnose te laten hebben gesteld. @Niels1411: zoveel vervuiling zit er hedendaags niet meer in het drinkwater hoor. Maar je hebt gelijk: een dagelijkse waterverversing is extreem en kan een gezond evenwicht in het aquarium tegenwerken. Als het echt nodig is, is dit natuurlijk een neveneffect dat men erbij moet nemen, maar vandaar mijn advies eerst een diagnose af te wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daki alles goed lezen, dan kan je lezen dat ik geschreven heb: Ik heb jaren lang vissen verkocht en had aquariums met vaak wel 150 goudvissen er in, die het uitstekend deden. dan begin je over de filter, dit soort aquarium zijn gemaakt voor kleine visjes, zoals guppen, en ook de filter is daar op ingesteld.
Dus niet op Goudvissen!
Een goudvis( klein) vervuilt net zo veel als 20 guppen!!
Dus 2 goudvissen als 40!!
Snap je nu dat zo'n filtertje, volstrekt onvoldoende is!!
de vraagsteller heeft al aangegeven dat er een klein filtertje in zit.
Dus kom je er alleen maar van die vuiligheid af, door regelmatig een derde deel water te verversen.
Bij een groot probleem, iedere dag, later 1x per week
Een filter met actieve kool is inderdaad niets, tenminste niet voor dit doel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klein is relatief ;) Toch blijf ik erbij dat (meer) waterverversen niet altijd de oplossing is. Je moet het evenwicht niet teveel storen. Enkel wanneer je het water even 'vuil' laat worden en de bacteriën in het filtertje (ja zelfs al is het een kleintje) hun werk laat doen dan kunnen in het filtertje de juiste zones ontstaan met reinigende bacteriën. Pas bij aquaria die extreem uit evenwicht zijn is extra verversen noodzakelijk. Maar dat dit nodig is kan ik niet opmaken uit dit verhaal. Integendeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met waterverversen raak je de nitraat, het zeer giftige nitriet, fosfaat en ammoniak kwijt, verversen is dan een noodgreep!!
Deze hoge waarden betekend dat de filter het niet aan kan, dus is het evenwicht al lang verstoort.
grijp je dan niet in, door verversen, en wacht je tot je filter gaat werken, dan is het einde van de vissen.
Het is van goudvissen overbekend dat ze dit soort problemen veroorzaken in een te kleine bak.
En hier laat ik het bij, heb heb hier geen zin meer in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kan bij erg hoge concentraties van de genoemde schadelijke stoffen toevlucht gezocht worden tot waterverversingen.
Echter:
1. Ik kan niet meteen uit dit verhaal afleiden dat de genoemde schadelijke stoffen effectief in zo'n hoge concentraties voorkomen.
2. Als deze stoffen te hoog zijn in concentratie mag men niet ondoordacht te werk gaan. Een waterverversing wanneer het (nog) niet nodig is (bijvoorbeeld wanneer de concentraties te hoog zijn maar nog niet extreem hoog) die verkeerd uitgevoerd wordt kan het probleem mogelijk alleen maar erger maken. Stel je bijvoorbeeld voor dat het verse water een hogere pH heeft: dan wordt de ammoniak weliswaar verdund (om de volgende dag weer erg hoog te zijn overigens, dus heeft het zin vraag ik mij dan ergens af?) maar oei! er wordt ammonium omgezet in ammoniak, dus je vissen worden zeker vergiftigd!
Of erger nog: het verse water heeft een lagere pH! Oei! Nitriet wordt bij een (te) lage pH nog eens 100 keer giftiger! Ik begrijp dat het waterverversen bij dit soort problemen al jaar en dag wordt geadviseerd en toegepast. Maar ik merk ook dat de potentiële schadelijke neveneffecten die ik hierboven heb beschreven mooi worden verzwegen! Daar stoor ik me aan en persoonlijk vind ik het tijd dat 'klakkeloos' waterverversen als achterhaald mag worden beschouwd. Ik zeg niet dat we terug moeten gaan naar de oertijd van de aquaristiek onder het motto 'oud water is goud water'. Ik wens gewoon niet zwart-wit te kijken. Er bestaat een gulden middenweg waarbij je een evenwicht zoekt tussen niet teveel en niet te weinig water verversen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je hebt gemist, dat de vraagsteller al het hele aquarium heeft leeggehaald en totaal al het water heeft vervangen, waarna de ziek vis opknapte, dat zegt voor mij genoeg.
Wat je ook heb gemist, dat er geen planten in stonden.
Wat je ook heb gemist dat het aquarium slechts 2 weken draaide met vissen, dus de filter nog niet werkte.
Als je in zo'n geval zieke vissen krijgt, dan is er een oplossing, direct een deel van het water vervangen!!
Want daar zit het probleem.
Dat is geen zwart wit kijken, dat is het probleem even op lossen, daarna kan je kijken of de bak te klein is, of de filter wel goed kan werken, welke ziekte de vis heeft enz.
Wil je me meer meedelen doe dat dan via een PB, en ik zal reageren, maar dit hoort hier niet meer thuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ed, absoluut gelijk maar om dat te begrijpen moet men zich serieus verdieppen in de water huishoudkunde en de chemie daarrond.
Veel mensen dolen als we beginnen over nitrieten,sulfieten, ph, Duitse graden hardheid, Norit, enz, enz, zelfs zonder in detail te gaan wat ik en uzelf meer dan behoorlijk kennen en begrijpen.
Ik heb huis-tuin-keuken oplossingen willen aanbrengen voor EHBO zonder in detail te treden.
Ik elk geval, ik stop hier.
Deze vis heeft waarschijnlijk de zikte WITTE STIP en is als je er op tijd bij bent goed te behandelen.
Aangezien de gezonde vis er ook bij zit zou ik het aquarium behandelen tegen witte stip en de vis in een appart bakje/vissen kom zetten en ook behandelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan het verhaal te horen is die vis inderdaad ziek.

Ga eens met dit verhaal naar je LFS of naar je DA. Zij zullen misschien een diagnose kunnen stellen en je goed advies en/of degelijke medicatie kunnen meegeven/voorschrijven. Een diagnose stellen en goed advies geven via een forum als dit is namelijk erg moeilijk.

Bovendien verlies je zo kostbare tijd!

Toegevoegd na 9 minuten:
Tevens een aanvulling op hierboven staande antwoorden:

ook ik betwijfel ten zeerste dat het om witte stip gaat. Vandaar: eerst een correcte diagnose!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LFS = local fish store oftewel: de lokale aquariumwinkel.
DA = dierenarts. Die rare bewegingen zijn waarschijnlijk een gevolg van het feit dat de vis een geirriteerde slijmhuid heeft (vergelijk het met krabben tegen jeuk). Deze geirriteerde slijmhuid kan diverse oorzaken hebben. Hoogst waarschijnlijk parasieten of een verkeerde (agressieve) watersamenstelling. In jou geval vermoedelijk dat eerste gezien de witte plek en de platte rugvin. Daarom: ga met de vis naar een aquariumwinkel in je buurt en neem een staaltje van je aquariumwater mee. Doe daar je verhaal en neem eventueel een foto van de vis mee. Als men je daar niet kan helpen kan je altijd nog naar een gespecialiseerde dierenarts. Nog een tip: let er goed op als ze het staal bij de aquariumzaak willen analyseren met wat voor test ze dat doen: een teststrookje is zelden correct en zeker wat zuurtegraad en hardheid betreft zit ie er makkelijk naast. Vraag eventueel voor een nauwkeurige bepaling met een druppeltest.
Nog nog een tip: neem geen genoegen met 'het water is goed' maar vraag wat de waterwaarden zijn! Dan kan je de waterwaarden indien nodig hier nog eens posten. Zo had een kennis van mij bijvoorbeeld haar water in de aquariumzaak laten testen en te horen gekregen 'pH is goed' (was met teststrookje), toen ik de pH testte met een geijkte pH-meter kwam ik op 8,2 terwijl de vissen in dat aquarium eigenlijk een pH < 7 nodig hebben!
Zo zie je maar dat zelfs voor de uitbaters van aquariumzaken iets al snel 'goed' is ;) Succes martin!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets wat hier nog niet vermeld is maar wel belangrijk.
Het verse water wat u erbij doet moet zeker +/- dezelfde temperatuur hebben als dit in de bak om geen temperatuur shock te hebben want dat is ook nefast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is met het warme weer van nu, ongeveer het zelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal is het verse water kouder dan het water in het aquarium aanwezig. Een sterke temperatuurdaling kunnen de vissen best verdragen. Een temperatuurstijging: daar hebben ze het wat moeilijker mee. En een +/- zelfde temperatuur.... tja, wij warmbloedige wezens gaan helemaal anders om met temperatuur dan koudbloedige wezens zoals vissen. Daarom is mijn advies altijd op safe te spelen en de koudwaterkraan te gebruiken, nooit mengen met warm water! Dus ook geen lauw water gebruiken! Bovendien warmt het water sowieso op terwijl je ondertussen water uit het aquarium aan het halen bent. Overigens is bij goudvissen (koudwatervissen) het temperatuursverschil nog kleiner en de verdraagzaamheid van het koude water nog groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan, maar ik zou de zieke vis zolang hij apart zit niet voeren. Hou je ook goed aan de bijsluiter van de medicatie. Dan is er in principe geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aquariumkoeling is erg duur. De goedkopere versie werkt met het verdampings-principe. Maar ik vind dat er dan teveel gasuitwisseling is met de atmosfeer en dat is in mijn ogen ook niet goed. Ik heb er ook een tijdje mijn hoofd over moeten breken, maar het enige antwoord dat ik kon verzinnen was: wachten tot het weer koeler wordt. (ik heb in het warmste weekend 35°C gehaald in het aquarium, gelukkig zonder nadelige gevolgen!). Of je moest erg handig zijn en zelf een koelsysteem in elkaar kunnen knutselen. Zolang de vis apart zit niet voeren. Als je hem niet voert zal de vervuiling die hij produceert minimaal zijn. (aangezien ik veronderstel dat de bak waarin hij apart zit niet is ingedraaid en dus ook geen reinigingsbacteriën aan het werk zijn). In de meeste bijsluiters staat bij medicatie voor vissen trouwens sowieso om tijdens de kuur niet te voeren. Maar zelfs al staat 't er niet in zou ik dat dus sowieso niet doen. Een tijdje zonder voer is trouwens geen probleem, vissen kunnen daar met gemak tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn record is 37 graden, geen enkel probleem, dus koelen binnen hoeft nooit.
Hou het witte plekje op zijn schub even in de gaten en kijk of er meer stippen bij komen. Dan moet je hem behandelen met een middeltje voor witte stip. Dit kan je gewoon bij de dieren winkel halen. Let er ook op of de vis nog eet en niet dunner word. Want een vis die in een hoekje zit hoeft niet perse ziek te zijn. Vissen rusten namelijk op op bepaalde hoeken in het aquarium en meestal zit de rugvin dan omlaag en ademen ze traag. Dit doen ze vooral s'avonds.