Wat kunnen wij doen aan kippen die hun eieren kapot pikken en leeg drinken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (6)

ik zou zeggen sneller rapen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf geen kippen zeker? Je moet namelijk over erg veel vrije tijd en geduld beschikken om op deze manier kapotte eieren te voorkomen. Dikke -
Inderdaad snel oprapen. Geef ze extra kalk (worden de schillen steviger) en leg nepeieren die ze niet kapot kunnen pikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kippen komen kalk tekort. de schillen van de eieren die je nog wel heb kunnen pakken, terug in het hok gooien. hoewel het niet direct over zal zijn, kippen die dit doen leren het niet zo snel meer af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Nooit geen eierdoppen aan kippen geven, dan gaan ze juist ook de eigen eieren te lijf. Geef kalk in de vorm van poederkalk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon een goede legkorrel voeren, en geen kippen graan enz.
Legkorrels zit al genoeg kalk in, en is een complete voeding voor kippen.
Men zegt dat het helpt om bijvoorbeeld een ei leeg te blazen en die dan te vullen met pepers, sambal of mosterd. Als de kip dan het ei kapot pikt en dit proeft, dan zou ze geen eieren meer kapot pikken. Enkele dagen echter elkaar meerdere van dit soort vieze eieren neerleggen.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Agaporniden zijn juist gek op pepers enz.
Blijkbaar hebben die een heel ander (besef) smaak van pittig/heet, dan mensen.
En aangezien kippen ook vogels zijn, weet ik niet of dat werkt, misschien vinden ze het wel heel lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij onze kippen heeft deze methode anders heel goed gewerkt, ze hebben het nooit meer gedaan.
Kippen vinden mosterd, sambal en pepers helemaal niet lekker, integendeel zelfs.
Kippen kunnen slecht zien in het schemer-donker.
Zorg er voor, dat de plaats waar ze eieren leggen, zo donker mogelijk is, zodat ze de eieren niet zien liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik loste het ooit op door de legnesten zo aan te passen dat na het leggen de eieren wat naar beneden rollen onder een soort afdakje zodat ze er niet meer bij kunnen.
Een licht hellende bodem dus.
Kalkeieren of plastic eieren geven soms ook een goed resultaat, kippen geven na een tijd het kapot pikken op.
Zaak is dan wel om echte eieren zo snel mogelijk weg te halen.