Hoe laat ik een maltezer leeuwtje stoppen met blaffen als ik van huis ben?

Ik heb een logee (maltezer leeuwtje) in huis maar zodra ik even naar boven loop of van huis ga dan keft en jankt ze aan 1 stuk door.
Ze is dan zelfs samen met andere honden.
Ook als ik haar alleen zet doet ze het.
Ik kan niet eens even een uurtje de deur uit om boodschappen te doen.
Hoe los ik dit op ?
Ik heb haar nog tot 13 Augustus :-(
Ik wil gewoon van huis kunnen zonder dat de buren knettergek worden van het geblaf/gekef :-(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Het is dus een logeerhond.
Deze hond heeft dus duidelijk niet geleerd om alleen te zijn. Dat kan je in zo'n korte tijd niet oplossen.
Waarschijnlijk is het angst/verlatingsangst. Maar zelfs dat is niet duidelijk, daarvoor heb ik meer informatie nodig.

Aan de aanwezigheid van jouw eigen honden heeft deze hond niets, ze behoren in het idee van de maltezer niet tot haar roedel en leveren geen bescherming. Dat gevoel kan op den duur wel komen maar heeft tijd nodig. Jouw aanwezigheid is op dit moment het enige wat telt.

Het volgende is ook mogenijk:
Er zijn veel honden die zo over het paard getild zijn, dat ze het niet pikken dat de baas doet wat hij/zij wil. Gewoon weggaan en even wachten en geduld hebben is er dan niet bij. Die honden bepalen de gang in en om het huis. Die honden WILLEN niet dat de baas doet wat normaal is, dus gewoon het huis verlaten en terugkomen zonder dat de hond daar iets over te zeggen heeft. Dit zijn dus honden die dominant zijn. Het blaffen is dan absoluut niet van verlatingsangst.

Bij dominante honden wordt wel gebruik gemaakt van een citronella-halsband. Die spuit een druppel citronella de lucht in op het moment dat de hond aanslaat. Dan stopt de hond met blaffen, want de geur vinden ze verschrikkelijk. Deze halsband mag je echter nooit gebruiken zonder advies van een dierenarts met kennis van hondengedrag of van een gecertificeerd hondentherapeute. Bij angstige honden (als je dus de oorzaak verkeerd hebt ingeschat) kan dit blijvende schade aan het gedrag veroorzaken.

Ik ben bang dat je hier even doorheen moet tot 13 augustus en je afwezigheid tot een minimum moet beperken.
Sterkte.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord +!
Ivana
11 jaar geleden
Dat laatste kan ook dominant gedrag zijn. De manier van blaffen is ook bepalend, maar kan ik vanuit hier niet beoordelen. Ja, ik wens je echt veel sterkte en wijsheid.
Praat niet op harde toon tegen het dier, het zal er in geluid graag overheen gaan. Wees duidelijk en consequent zonder boos te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+sje Ivana mooi
Ik denk eigenlijk dat je niet de juist aangewezen persoon bent om haar dit af te leren omdat je haar eigenaar niet bent. Ze zal anders tegen jou aankijken dan tegen haar echte baasje. Ook is het noodzakelijk dit te overleggen met de eigenaar, omdat hij of zij door moet gaan met deze ''training''. Het is niet mogelijk je hond dit in een paar weken aan te leren.
Gaat hij of zij niet door met waar jij aan begonnen bent, dan is je tijd, geduld en aandacht voor niets geweest. Spreek dit dus goed af!
Als je het toch graag wilt proberen, kun je dit doen:
Doe het in kleine stapjes. Blijkbaar vindt je hondje het erg moeilijk als jij weggaat. De deur uit is blijkbaar al te veel gevraagd. Neem daarom minder afstand van haar, de eerste keer. Zet een zacht, rustig muziekje op en ga boven de bedden opmaken of zoiets. Na een minuut of wat kom je terug. Als ze niet heeft geblaft, prijs je haar helemaal de hemel in met knuffels, hondenkoekjes en weet ik veel allemaal wat.
Het ALLERBELANGRIJKSTE: Aan jou de taak dat zij dit onthoudt als succeservaring! Een succeservaring is leuk en wordt graag herhaald.
Hopelijk gaat er nu in het hondenkopje om: ''Als ik dit de volgende keer weer doe, krijg ik weer wat lekkers!'' Want dat is precies de bedoeling.
Blaft ze toch? Negeer haar en haar gedrag. Kijk haar niet aan en doe je ding. Wanneer ze stopt met blaffen, kijk je haar aan en beloon je haar ALSNOG uitvoerig net als hierboven.
Langzaamaan kun je iets langer weg blijven of iets verder weg gaan. Er zal veel tijd en geduld voor nodig zijn om haar het blaffen af te leren maar ik ben ervan overtuigd dat het kan. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of deze oplossing voor jou snel genoeg is :
Loop naar boven en ga het hoekje om totdat de hond jou niet ziet .
Als de hond begint te blaffen loop dan naar de trap totdat de hond jou ziet .
Stopt de hond met blaffen ga dan weer het hoekje om .
En dit zo lang herhalen totdat de hond stil is .
En doe dit hetzelfde met naar buiten gaan .
Wordt niet kwaad op de hond .
En hou zelf in gedachte dat de hond stil blijft .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het belangrijkste is eerst dat de hond jou als leider ziet !
Schouders omhoog en laat zien dat je er staat .
Nog veel sterkte en succes ermee .