Is een ratje veel werk als huisdier? En stinken ze erg in dat hok?

Ik wil graag ratjes als huisdier. Ik heb al een hamster grhad, verschilt het daarmee erg veel met hoeveel je er voor moet zorgen? En stinken ze erg? zo ja stinken ze zo erg dat ik ze niet in mijn kamer zou kunnen houden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.9K

Het beste antwoord

Vrouwelijke ratten ruik je niet zo erg, mannelijke ratten daarentegen ruik je veel sneller en ruiken sterker.
Ratten kun je net als hamster redelijk hun eigen gang laten gaan. Echter hebben ratten ALTIJD gezelschap nodig, en bepaalde hamstersoorten niet.

Ratten kun je super tam krijgen, en ook kunstjes aanleren. Als je regelmatig met ze traint, kun je ze op commando roepen. Het zijn zeer slimme dieren, wat vaak vergeten wordt. Ratten zullen zichzelf daarom snel vervelen. Geef ze dus geregeld iets nieuws......takken, wc rollen, zand, dode bladeren, beukenootjes, oude washandjes, bakstenen, etc.
Als ze zich gaan vervelen heb je kans dat ze aan de tralies beginnen, en geeft een rot geluid (vooral 's nachts).

Zelf heb ik in totaal 5 ratten gehad, en dat vond ik erg leuk, omdat ze erg tam te krijgen waren en kwamen ze altijd vrolijk op mij af als ik mijn kamer inkwam. Het geurverschil heb ik proefondervindelijk ervaren. Voor mij geen mannetjes meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ratten stinken niet vanzelf, de afval, het rioolwater en/of vlooien waarmee ze doorgaans in contact komen in de buitenruimtes zorgt voor de stank. Een binnengehouden huisdier-rat kan daarom in principe niet stinken - vooral als je hem ook nog doucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ratjes hebben een geheel eigen geur die niet echt lekker ruikt. De kooi moet je zeker 1x per week schoonmaken, liefst twee keer. Mijn ratjes hadden een vaste plek in de kooi waar ze plasten en poepten, dus dat was makkelijk fris houden. Maar de lucht, daar kun je tegen of niet. Ik heb ervoor gekozen geen nieuwe ratjes meer te nemen omdat ik het toch wel heel vies vond ruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ratjes ruik je wel, maar de lucht is niet heel vies, je kunt ze beter in een traliekooi houden dan in een aquarium, omdat dat beter ventileert, ratjes zijn ook groepsdieren, dus neem er meer dan 1, op je slaapkamer kan dus wel, al ben ik er persoonlijk geen voorstander van, mede omdat het actieve diertjes zijn, de kooi moet je 1 a 2 keer in de week schoonmaken, het water dagelijks vervangen en de diertjes aandacht geven, of je dat veel werk vindt is aan jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ratten ruik je wel, maar niet extreem. Wat vooral gaat ruiken is oude urine. als je het hok niet vaak genoeg schoonmaakt. Je kunt ze prima op je slaapkamer houden, als je verder nergens allergisch voor bent en je die goed schoon en netjes houdt.

Het zijn echter intelligente dieren, die wel wat uitdaging nodig hebben. Je moet er dus eigenlijk altijd meerdere hebben (minimaal 2 ; let op met nakomelingen !!!) en..ze hebben de ruimte nodig. En dat betekent OF een groot hok (en dan bedoel ik echt groot) met veel speelmogelijkheden, OF veel buiten de kooi doorbrengen. Liefst beiden.

Heel erg bewerkelijk zijn ze (dan) niet, al moet je wel die grote kooi schoonmaken natuurlijk, maar het blijft een huisdier, het is geen kamerplant. een beetje werk heb je er dus altijd wel aan, maar dat is juist ook de charme van een dier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
M.i. een perfect antwoord. Plus.
Ik heb heel veel ratjes gehad. Ook n nestje. Hoe goed ik het hok ook schoonmaakte, ze bleven stinken. Daarom wil ik ze nu niet meer. Het zijn wel hartstikke leuke beestjes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb nu hamsters. Ik heb ratten gehad. In vergelijking met Hamsters: als je je hamster paar keer per wk uit de kooi haalt is dat voldoende. Als je bv mini-hemp als bodembedekking hebt is 1x per mnd de kooi verschonen prima te doen met hamsters.

Ratten moeten dagelijks een tijd uit de kooi. Je moet de kooi 1a2x per week verschonen. De rattenkooi is vaak een stuk groter dan van de hamster. Met meer speeltjes die smerig worden (zoals een hangmatje waar ze in slapen), dit gaat stinken. Ratten zijn echte slopers ook als je een kleed op je bank hebt liggen etc. kan er een gat inkomen. Je kan het beste eens googlen op bv "nadeel van ratten" Zo kom je een lijst tegen. Zulke lijsten gebruik ik zelf voordat ik een dier aanschaf. Elk dier heeft zijn nadeel.

vrouwtjes ratten zijn een stukje kleiner dan mannetjes en veel actiever. Ze stinken minder dan mannetjes. Ik heb vrouwtjes in mijn slaapkamer gehad. Als je een kamer hebt die goed ventileert (ook met 25graden in de zomer) is het prima te doen voor de dieren en ook qua stank. Qua verzorging is het veel intensiever dan hamsters. Er wordt aangeraden 2ratten te nemen. Zelf heb ik veel intensere band gehad met de rat die ik alleen hield. Dat was toen onwetendheid.

Verder snap ik je keuze goed. Ratten blijven Geweldig!. Alleen overheersen de nadelen teveel bij mij waardoor ik gestopt ben met ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Googelen op de nadelen vind ik een HEEL goed advies ; meestal als je gaat zoeken op informatie over een dier houden, overheerst de positieve kant teveel.