Mijn pup van 8 maand is overal bang voor wat kan de oorzaak zijn en hoe moet ik ermee omgaan?

Onze hond is de laatste tijd overal bang voor buiten, eerder was dit niet zo het is echt iets van de laatste tijd. Het begon met bijv. veertjes enzoo maar nu is ze ook bang voor vrachtwagens,kleine hondjes en in het donker echt voor alles. Het is een teefje een engelse stafford!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Je hond is met 8 maanden geen pup meer, maar een puber! Met 8 maanden komen honden in hun puperteit, sommige rassen wat eerder, sommigen wat later, maar rondom deze leeftijd gaat het gebeuren.

Dus als ze onzeker is, is het extra belangrijk dat jij nu heel consequent bent, en heel duidelijk leiding geeft.
Vaak lijkt het in deze tijd van een hondenleven, of ze alles vergeten zijn wat ze ooit geleerd hebben, maar dit is een aftasten of de aangegeven grenzen-van-tot-nu-toe wel echt de uiterste grenzen zijn, en of ze niet toch een stapje hoger in de rangorde kunnen komen.

Dus een hele consequente roedelleider zijn, even niets door de beugel laten gaan : zitten bij elke stoeprand tot jij zegt dat ze op mag staan (bijv), echt even de puntjes op de 'I' zetten.

Nooit 'geruststellen', want dan beloon je de angst, denkt zij dat het gewenst gedrag is, en zal ze de volgende keer nog veel beter bang of onzeker zijn....

Hoe beter jij leiding geeft, hoe lekkerder zij zich zal voelen.

Als jij in een wildvreemde stad je onzeker voelt, is het ook fijner als iemand je wat richtlijnen geeft, een plattegrond, en wat tips waar je heen kunt : een houvast.
Geef je hond die houvast ook.

Toegevoegd na 3 uur:
bedoel natuurlijk in de eerste alinea : puBerteit....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuwsgierig spijtig dat ik nog maar op N 1 sta maar dit vindt ik echt een waardevol antwoord!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed zo!!!

Andere antwoorden (2)

Veel aandacht geven en veel belonen als ze goed gedrag vertoont.
A.S. zondag is landelijke dag van de hond.
Veel hondenverenigingen hebben dan open huis.
Wellicht kunnen ze je daar van goed advies voorzien.
En verder is het mooi om te zien, demonstraties behendigheid, gehoorzaamheid en spelletjes.

http://www.raadvanbeheer.nl/verenigingen-en-activiteiten/landelijke-dag-van-de-hond/
11 jaar geleden
Ik heb een pup gehad van 4 maanden oud. Toen ik de eerste keer met haar ging wandelen gingen we door een drukke straat waar er openbaar vervoer reed en trucs. Je kan je wel voorstellen denk ik hoe de pup zich toen moet gevoeld hebben, ze was zo bang dat ze ging liggen en wou geen stap meer doen ik heb dit toen gewoon genegeerd ik stond met m'n rug naar haar toe zei niets trok niet en wachte geduldig af. Na een poosje stond ze vanzelf terug op en ging verder wat nieuwsierig dus schrijft klopt als een bus.