Mijn paard heeft een troon trede stand, is het mogelijk om met hem ver in de sport te komen?

Mijn paard heeft een bredere stand zou hij daar op ten duur wanneer ik hem hoger in de sport rij last van krijgen? Of is er speciaal beslag een mogelijkheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het is afhankelijk van de ernst van de toontreder stand. Sommige paarden hebben het maar heel licht en kunnen nog een heel end komen in de sport, andere hebben het wat erger en zijn niet geschikt voor de sport. Over het algemeen zijn paarden met toontreder geen goede sportpaarden, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, geen paard is het zelfde.
Bovendien zal de tak van sport ook bepalen hoe ver je kan komen, dat heb je in je vraag niet gemeld?

Als er sprake is van slechts een lichte bodem nauwheid, kan dit door de hoefsmid vaak nog wat rechter gemaakt. De binnenkant wordt dan wat ingekort en het paard zal een stuk rechter op zijn benen staan. Ook goed beslag, of soms juist géén beslag, kan een wereld van verschil maken. Ook het beslag, als dat het beste blijkt voor jou paard, is er op gericht dat de teveel versleten buitenkant weer zoveel mogelijk op 1 lijn komt met de andere kant van de hoef.

Maar als dit geen effect heeft voor je paard, of in elk geval geen voldoende, zal hij/zij nooit ver komen in de sport. Gezellig onderlinge wedstrijdjes op stal zal hij geen problemen mee hebben meestal, maar de officiële wedstrijden, en het wedstrijden rijden op zeer regelmatige basis, dat is waarschijnlijk echt niet voor hem geschikt. Deze paarden maak je gelukkiger met een 'carrière' als recreatief paard.

Omdat wij zo via internet natuurlijk niks kunnen zeggen over de ernst van de toontrederstand bij jouw paard, kun je het beste je hoefsmid en/of veearts om advies vragen. Die kunnen je paard zien bewegen en zijn beenstanden beoordelen. Zoals ik al zei is elk paard anders en er zijn heus paarden met toontreder die het wel ver schoppen, maar koester niet te veel hoop. Het kan altijd nog meevallen. Maar voor de meeste zit er geen grootste sportcarrière in helaas.

Veel geluk nog met je paardje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn paard heeft volgens de hoefsmid geen ernstige troontrede stand, en zou ik alsnog ver mee de sport in kunnen komen! Maar heel erg bedankt voor je mee denken! :) Heb het vandaag meteen aan mijn hoefsmid en dierenarts gebeld daarvoor!!

Andere antwoorden (1)

Ja deze paarden zijn meestal heel erg goed in springen. Maar zorg wel dat hij/zij voldoende rust krijgt anders kan hij/zij wel last van zijn gevrichten krijgen.