Mijn valkparkiet heeft een hele open plek met bloed onder zijn vleuger! Wat te doen?

Inneens heeft mijn valkparkiet bloed onder de vleugel (een hele open plek met bloed) van circa 1,5 cm. Zie foto er zit ook bloed aan de tralies. Wat te doen? Dierenarts of even aankijken? Hij zit er de hele tijd aan met zijn snavel en zit de hele dag bol.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (6)

Ik zou meteen naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zowiezo naar de dierenarts gaan!..

Mocht het allemaal meevallen dan hoor je dat daar wel, maar voor zo'n vogel lijkt het me een aardig grote open wond.

Als er ook bloed aan de tralies zit dan zal hij waarschijnlijk aangevallen zijn door een steenmarter of kat ofzo.

Eerst naar de dierenarts dus, je kan hem moeilijk zo laten zitten. Misschien kan de dierenarts het ook afdekken zodat hij er niet telkens met zijn snavel aan zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het niet vertrouwt dan laat hem/haar even bekijken door een dierenarts.
Dergelijke wonden genezen moeilijk, zeker als hij/zij het iedere keer openhaalt.
Hierdoor kan infectie gevaar komen en dan kunnen de gevolgen mischien zelfs fataal worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he zielig! ik denk dat hij/zij er een irritatie heeft gehad en eraan is gaan 'pulken' , nu irriteert het waarschijnlijk nog meer waardoor hij blijft pulken ( kan die trouwens ook met een poot aan gaan krabben!) nog meer kans op infectie! als de donder naar de dieren arts! ik heb een Rosella dat is een vergelijkbare soort vandaar mijn antwoord , die van mij word binnenkort 28 jaar!!! en ik ik hou veel van haar , ik zou er veel voor over hebben dat mien vogie het goed heeft , sucses ik ga je vraag volgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik post even opnieuw een vraag met een foto vande plek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is zeg maar roze nu niet meer bloed, alleen opgedroogd
Elke papegaaibezitter MOET maizena (bindmiddel voor sauzen) in huis hebben voor zulke ongelukjes.
Het werkt heel bloedstelpend en is voor 100% onschadelijk.

(Vleugel optillen en maizena rijkelijk verspreiden)

Probeer of je hiermee het bloeden kan stelpen.

Ivm de kooi : een schrobbeurt geven met iets ontsmettend zodat bacteriën geen kans hebben.

Isoleer de vogel ook in aparte kooi indien je meerdere vogels bezit.

Leg zachte handdoek onderaan de kooi die je regelmatig ververst zodat hij niet in z'n eigen vuil zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is zeg maar roze nu niet meer bloed, alleen opgedroogd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je die maizena gebruikt dan ?
Ivana
12 jaar geleden
Plus voor het antwoord. Kijk de vogel na op bloedluis. Dat kan de oorzaak zijn.
het is nu de tijd van de rui.
mijn vogel heeft er ook veel last van.
in de rui hebben ze vaak minder energie.
dit kan verklaren waarom je valkparkiet de hele dag bol zit.
geef hem wat vitamine door zijn water en voer.
dan zal hij ook snel wat meer energie krijgen.

over de wond
als het echt een open wond is 1,5 cm dan zou ik hem even door de dierenarts na laten kijken.
vogels in de rui krijgen vaak irritaties van de nieuwe veren die door komen.
in het begin zijn dit harde stukjes die door de huid prikken.
deze beginnen ze af te bijten en soms gaan er zo ver in door dat ze ook aan hun eigen huid beginnen te vreten.
de dierenarts kan hem een spuit geven zodat hij sneller door zijn ruitijd heen is.

succes!