Mijn rose kaketoe wil paren ?

Mijn rosé kaketoe wordt nu binnenkort 2j oud en is -neem ik aan- geslachtsrijp. Ik weet niet of het een m of een v is, al vermoed ik het eerste. Als ik hem knuffel begint hij te baltsen, met zijn cloaca over mijn hand te wrijven en kirt hij gekke geluidjes. Ik denk dat hij wil paren. Moet ik dit serieus nemen en op zoek gaan naar een partner of moet ik dit gedrag gewoon negeren en zijn/haar (tijdelijke?) onhandelbaarheid er gewoon bij nemen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Dat is zeker paargedrag! Hij/zij is er wel vroeg bij.
Hij heeft jou naar alle waarschijnlijkheid als partner voor het leven aangenomen; zo gaat dat in de natuur bij papegaaien en papegaaiachtigen. Ze vormen een paar voor het leven.
In gevangenschap zoekt een papegaai een mens als partner.
Ik denk niet, dat een andere vogel erbij zetten gaat werken, omdat jouw papegaai al is "vervormd". Dat is ook niet te voorkomen als je 1 papegaai neemt.
Dit gedrag moet je niet accepteren, tenzij je er zelf geen problemen mee hebt.
Als hij ermee begint: stoppen met knuffelen en "nee" zeggen (of een woord, dat je zelf prettiger vindt), en/of hem wegzetten.
Het is nu voorjaar aan het worden: in deze tijd is het gedrag heftiger dan in andere jaargetijden.
Mijn papegaai heeft hetzelfde en weet, dat ik dat niet wil. Blijft wel zo, dat ik hem dan geregeld even wegzet.
Het is eigenlijk heel zielig, maar het is gewoon niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 zo had ik vroeger een dwergpapegaai die dit deed.
kreeg voer van m (en hoe!) en ging ook 'swaffelen'. deed hem dan net als jij in zijn kooi maar begon dan gewoon op zijn schommel te rijden.
staart naar onderen, 1 pootje over het schommeltje heen, en raggen met die handel.
haha best genant want het geluid wat ie erbij maakte klonk echt voor geen meter!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Hahahaha, hoe je dat proces weer verwoord....

Andere antwoorden (1)

De man heeft een bruine iris terwijl de pop een rood-bruine iris hebben.De noordelijke rosé kaketoe heeft een meer grijsrode oogring.

Ze zijn geslachtsrijp op 3 jarige leeftijd.

Toegevoegd na 17 minuten:
In principe heeft je kaketoe wel een partner nodig want als hij/zij een partner heeft dat blijven ze hun hele leven bij elkaar in de natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Het kan ik dit geval ook zo zijn, dat de Rosé kaketoe jou als partner heeft aangenomen en geen andere partner meer de gelegenheid geeft. Verknipte verhouding, maar zo gaat dat vaak met tamme vogels die trouw zijn tot de dood.
Maria, plus. Die oogkleur verschillen wist ik niet. Wel heb ik ze met honderden zien vliegen in The Outback (Australië)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Ivana. Het klopt dat de vogel de vraagsteller nu als partner ziet en misschien geen andere partner zal accepteren,de vogel zal dan gescheiden moeten worden zodat de vogel haar niet meer ziet voor een tijdje.
Hierna kun je proberen of de vogel wel een andere partner accepteert.