Ik heb vandaag gemerkt dat één van de wilde katten een open wonde heeft boven haar rechter voorpoot. Wat kan ik doen om haar te helpen genezen?

Sinds enkele dagen merkte ik dat ze lusteloos in het mandje met hooi op mijn terras lag en heb haar 5 dagen Clamoxyl 200 mg gegeven omdat ze niet at. Na een dag at ze vanuit haar mandje en vandaag kwam ze eruit en zag ik de wonde waar je ook een stuk bot ziet zitten. Kan dit vanzelf dichtgroeien of moet ze absoluut gevangen worden en naar de dierenarts? Ze heeft ook plekken waar haar vacht minder dik is. Ze heeft vandaag heel goed gegeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

ze moet absoluut gevangen worden en naar de dierenarts.
als je haar ab kon geven moet dat kunnen lukken.
zo'n wond gaat anders van kwaad tot erger en kan vreselijk gaan ontsteken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
antibiotica, sorry!

Andere antwoorden (3)

Ik vind het nogal een risico dat je zelf bent gaan experimenteren met Antibiotica zonder overleg met een dierenarts. Clamoxyl 200mg is bovendien een erg grote tablet, heb je wel nauwkeurig de juiste dosering uitgerekend voor het gewicht van de kat?! Als je haar 200mg per dag hebt gegeven, dan ben je zwaar aan het overdoseren.

Als de wond zo diep is dat het bot zichtbaar is, dan loopt de kat een aanzienlijk risico op ernstige infecties. Het is echt veel verstandiger om met de kat naar de dierenarts te gaan, zodat deze een goed wondtoilet kan uitvoeren. Als de wond al oud is, heeft hechten geen nut meer. Maar zo'n open wond zal waarschijnlijk verbonden moeten worden, met regelmatige verbandwissels, om te voorkomen dat er vuil inkomt. Zo'n wond kan nog wel dichtgroeien, maar dat kost meestal veel tijd, verzorging en antibiotica ter voorkoming van infectie. Ik heb nog veel grotere en diepere wonden zien genezen bij patienten uit mijn praktijk. Maar het vergt veel geduld en (medische) aandacht.
Als haar vacht verder in slechte conditie is, dan is dat zeer waarschijnlijk een teken dat de kat zelf ook in slechte conditie is.
Als je haar pillen kan geven, dan kan ze ook wel gevangen worden en naar de dierenarts worden gebracht. Dat lijkt me echt het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat heeft de afgelopen maanden 2 keer een grote diepe wond opgelopen met vechten buiten. Ze kwam dan pas na een week thuis terug, dus de DA zei dat hechten geen nut meer had. De eerste wond, op haar buik, was toen ze thuis kwam nog open, de tweede, in haar nek, was dicht gegaan maar sterk ontstoken, dus een dikke bult. Die heeft ze zelf weer opengekrabd en er kwam een berg vuil uit. Beide keren kreeg ze een antibiotica-spuit. pillen lukte niet. En gelukkig was de wond beide keren snel dicht.
Ik ben blij met de DA, maar meer dan antibiotica heeft die dus niet gedaan, en dat heb jij ook gedaan. hoeveelheid en merk heb ik geen verstand van.
Beide keren was ik 50 euro kwijt, en dat heb ik voor haar over, maar als je kat nu weer goed eet en opknapt, en je wilt/ kunt hem niet vangen, dan zou ik het nog even aankijken. Als de kat lusteloos is, is ie wel makkelijk te vangen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik geef je hier een min voor.
uit ervaring (19 jaar dierenambu) weet ik dat dit soort wonden gemeen gaat ontsteken.
als je wacht, dan ben je verder van huis.
en zelf dokteren is nooit een strak plan.
#what?#

een foto van zo dichtbij en het toedienen van medicatie gaat echt niet lukken bij een échte wilde kat.

dit is duidelijk geen 'doe het zelf projectje' dus niet zelf dokteren maar z.s.m. naar een dierenarts met het arme dier.