Hoe lang duurt het voordat niesziekte genezen is?

Mijn kat van 2 jaar heeft niesziekte opgelopen. Ik ben 2 weken geleden naar de dierenarts geweest en daar heeft hij een middeltje ervoor tegen gehad. Nu is het een tijdje goed gegaan ogen zijn minder gaan tranen en hij hoest en niest stukken minder. Maar vanaf gisteren lijken de symptomen weer een beetje op te komen hij niest weer wat meer en oogjes worden ook weer wat viezer.

Ik weet dat als katten eenmaal de niesziekte gehad hebben dat ze ook nooit meer van de virus afkomen. Maar volgens mij met een beetje goede verzorging kan de niesziekte toch aardig onderdrukt worden toch? Nu is mijn vraag wat voor advies jullie me kunnen geven. Moet ik nog even wachten voordat ik weer naar de dierenarts ga of kan ik zelf nog wat voor mijn kat betekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (2)

Ik zou toch naar de dierenarts gaan, als deze symptomen zich voordoen.

Symptomen van niesziekte bij katten
Hoewel ‘niesziekte’ vrij onschuldig klinkt, is dit het niet. Niesziekte uit zich als eerste door, de naam zegt het al, niezen en een snotterige neus en ogen bij de kat. Niesziekte kan echter snel verergeren en tast alle slijmvliezen in het kattenlichaam aan. Doordat katten door een verstopte neus niet meer kunnen ruiken, vergaat ze ook de eetlust. Een geïrriteerde slijmhuid in de keel, neus en mondholte maakt eten nog minder aantrekkelijk. In uiterste gevallen kan dit inhouden dat katten, zonder dwangvoederen, zichzelf doodhongeren. Veel katten krijgen koorts en krijgen het benauwd. Wanneer katten met een verstopte neus door hun mond gaan ademen, is de kans aanwezig dat de ontsteking afdaalt naar de luchtpijp en de longen. Bovendien is het risico aanwezig dat niesziekte chronisch wordt.

Chronische niesziekte
Wanneer een kat eenmaal besmet is met het herpesvirus zal hij dit altijd latent bij zich blijven dragen, ook al lijkt hij volledig gezond. In tijden van een verminderde weerstand kan de niesziekte weer de kop op steken en ook stress is een bekende veroorzaker van het reactiveren van het virus. Dit is ook de reden dat catteries, pensions, tentoonstellingen of dierenartsenpraktijken bekende ‘niesziektebolwerken’ zijn; hier zitten immers veel – vaak gestresste – katten bij elkaar wat zorgt voor een verhoogde infectiedruk. Niesziekte wordt voornamelijk overgedragen via orale, oculaire en nasale uitscheiding bij de kat, dit gaat het snelste wanneer een acuut zieke kat in contact komt met andere katten, hoewel ook latent zieke katten het virus kunnen overbrengen op gevoelige katten. Ook via schoeisel en kleding kan het virus worden overgedragen, maar omdat het niet lang overleeft ‘buiten de kat’ gebeurt dit weinig.

Toegevoegd na 1 minuut:
(zie bron voor meer informatie)

Je doet er altijd goed aan om naar de dierenarts te gaan.
Als er niks aan de hand zou zijn. Is het toch fijn om te worden gerustgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afhankelijk van de weerstand die een kat heeft, kan hij best een tijdje lopen kwakkelen.
zolang de uitvloeiing uit neus en ogen helder is, ga ik nog niet naar de dierenarts.
het is uiteindelijk een virus, wat de kat zelf moet overwinnen.
wel help ik de kat door te stomen, en het eten wat opgewarmd te geven.
je moet wel waaks zijn dat er geen bacteriele infectie bijkomt; in dat geval is de uitvloeiing niet helder meer, maar viezig geel/groen.
in dat geval kan de kat wel een kuurtje antibiotica gebruiken.
ook zou je kunnen overleggen met je dierenarts of het bij deze variant van de niesziekte zin heeft lysine te geven.
beterschap voor je kat!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitvloeiing uit zijn ogen zijn goed helder. De uitvloeiing uit zijn neus tja lijkt soms een beetje op dat vieze snot wat wij mensen ook weleens hebben, beetje geel groen denk ik. De dierenarts heeft mij ook verteld dat het ongeveer 1 a 2 weken zal duren voordat het middel (weet niet zeker of dit antibiotica al is) ging werken maar ik dacht het was al wat minder en nu weer wat erger dus wat moet ik doen. Hoe help jij je kat met stomen eigenlijk? Misschien kan ik dit ook doen voor mij katje. Het eten zal ik een beetje opwarmen voor hem. Nog vriendelijke bedankt voor je tips.
Rieneke1
12 jaar geleden
je zal vermoedelijk een convenia prik hebben gekregen, dat is een ab wat twee weken werkt.
als je nu twijfelt, kan het geen kwaad nogmaals naar de dierenarts te gaan. stomen doe je door de kat in de badkamer te zetten en de douche flink heet te laten lopen.
ook kan je de kat in een transportmandje zetten, teil heet water er voor, en badlaken er over.