de kinderen vragen zich af: is het leuk voor de hamsters om ze periodiek van hok te laten wisselen? (zie uitleg)

4 hamsters en 4 verschillende hokken. is schiften uitdagend en afwisselend voor de hamster of juist niet?

variatie vinden de hamsters erg leuk. we bieden dit nu dmv een variabel speelgoed aanbod, al dan niet icm met inrichting van het hok.

hok 1 heeft meerdere verdiepingen, hok 2 heeft een lang buizenstelsels
hok 3 heeft een vaste slaapplaats bovenin met een buis is kleiner van grondoppervlak, en weer een ander hok heeft vooral een groot bodemoppervlak met trappetjes ed.
(allen hebben molentjes)

de kinderen vragen zich af of het juist leuk is voor de hamster leuk is om van alles te kunnen ontdekken, of dat dit verwarrend kan zijn voor de hamsters.

ze staan op een vaste plaats in de woning, bodembedekking, netstmateriaal, voer en extra'tjes veranderen niet dus wat dat betreft is het geen complete verandering

zelf weet ik dat een hamster graag dingen onderzoekt, een vrij groot leefgebeid heeft (in tegenstelling tot het territorium) en in de natuur ook relatief grote afstanden af kan leggen. omgeving van de hamster is dus in de natuur ook afwisselend.

voor de volledige info: het gaat om 3 Syrische kereltjes, en 1 Russische dame. en uiteraard gaan ze NIET bij elkaar in het hok!! (we zijn te dol op ze om dit te doen) ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

dacht ook meteen: ze zouden de variatie wel waarderen, maar de geur van de anderen minder.

overigens had ik vandeweek een kat in de reismand vervoerd, die normaal bij de konijnen staat. Vooral het mannetje is heel lang aan het snuffelen geweest voor hij het weer als slaapplek en speelplek in wilde nemen.
maar meer nieuwsgierig dan angstig. Maar hij kent de katten wel. Als ze buiten zijn met z'n allen gaan ze gewoon met elkaar om.

en als jouw hamsters in dezelfde kamer staan, kennen ze elkaars geur al
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kooien staan als een soort van hamsterflat naast en op elkaar, dus de geur zal ze niet vreemd zijn in ieder geval. :)

Andere antwoorden (3)

het lijkt me niet dat je de hamsters een plezier hier mee doet.
het zijn solitaire dieren die over een uitstekend reukvermogen beschikken.
de geur van de andere hamaster is alomtegenwoordig, dus je hamster zal zeer op zijn hoede zijn, en stress ervaren.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb met 2 hamsters de proef op de som genomen na het verschonen van de hokken (alle speeltjes, losse dingen, en onderbak gaan altijd in een heet sopje) het huisje is meeverhuisd en na 5 minuten snuffelen liepen ze in het molentje, sleepten zoals altijd vers materiaal naar het huisje en zijn heerlijk gaan slapen.
Rieneke1
12 jaar geleden
daar zeg je wat euca, als alles grondig gereinigd is is het een ander verhaal.
Nee niet doe. Een dier kenmerkt zij eigen ruimte door een geur. Wanneer het beestje weer terug komt in zijn eigen hok, ruikt het drie andere geuren. Zijn eigen huisje is dus verdwenen.. Ik zou zeggen, koop een hamster bal waar ze in kunnen wandelen door de huiskamer heen. Succes er mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben helemaal tégen die ballen dus dat is in ieder geval geen optie :)
Nee, hamsters zijn gewoontedieren en weten heel goed wat hun huis is. Als je ze in een andere kooi stopt of de kooiindeling en nestmateriaal veranderd is het hun huis niet meer. Dus eigenlijk moet je hun leefgebied zo intact mogelijk laten.
Wel vinden ze het leuk om andere ruimtes een tijdje te verkennen. Maar daarna willen ze graag naar hun eigen huis terug.
Wat leuk is om een hamster iets te ontdekken en te doen te geven is een bak met turfstrooisel te vermengen met hooi (de hooi is om stevigheid te geven) en ze daar lekker naar hartelust in laten graven. Dan hebben ze een terreinuitbreiding die helemaal aansluit bij wat ze in het wild ook graag doen.