Wat kan ik doen tegen mos in aquarium?

Weet niet of het mos is maar lijkt er erg op.Zit vooral tegen de achterwand.Ik haal het steeds met de hand weg maar komt ook weer terug.Is het schadelijk en wat kan je eraan doen?BVD Minke

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Het lijkt sterk op penseelalgen. Deze kan je lastig bestrijden. De lampen minder aan kan helpen. En zorg ervoor dat je aquarium voldoende planten heeft; Die concurreren met de algen voor voedsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik dacht als eerste draadalg maar ben niet helemaal zeker
Ik heb wel een goede link waarin alle soorten staan beschreven en ook met tips wat je ertegen kunt doen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de info.hebben het daar over thee in het water doen zou dat helpen?
Summo
12 jaar geleden
zie ook bijgevoegde link en het stukje tekst daaruit hieronder
ik heb het zelf nooit gedaan en twijfel of het goed is, moet je de pH corrigeren zou ik daar toch iets voor in een winkel halen
Ik heb trouwens wel zo'n combi-bus met meetstaafjes, daar meet je wel 6 dingen mee (vast minder nauwkeurig dan met aparte staafjes maar zo is het te bepalen. Als ik aan het water twijfel stop ik zo een erin, heb je toch een indicatie wat er mis is zie tekst uit link
Alvorens ik inga op de bestrijding van enkele veel voorkomende algensoorten, zal ik een paar algemene zaken vermelden om algen te voorkomen. Dat is uiteraard beter dan ze te bestrijden. Algen hebben over het algemeen een hekel aan zuur water. Water met een pH van 7,5 en hoger bevalt ze veel beter. Dus: houd de pH van het water tussen de 6.5 en 7.2 en de KH tussen 4 en 6. Dat remt de groei van algen. Ik wil hier opmerken, dat bij het zuurder maken van aquariumwater door middel van een kop thee, zoals vaak wordt gedaan, voorzichtigheid moet worden betracht. Veel vissen kunnen niet goed tegen bepaalde stoffen die in thee zitten. Dat maken ze dan kenbaar door aan de oppervlakte naar lucht te gaan happen.
en de link zelf:
http://www.nbat.nl/starters/beginners9.html
Summo
12 jaar geleden
ps vergat ik te zeggen, die algen bij mij zijn inderdaad langere draden, wordt het te gek steek ik een sate stokje in het water en draai het rond dan wind je ze keurig op
(dat is mijn bestrijdingsmethode ha ha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe dat ook in mijn vijver maar dan met een bamboe stok,heb net weer een heleboel uit mijn aq gehaald en de vissen gingen als een speer rond net alsof ze eten kregen.Valt me ook op dat er nu kleine slakje tevoorschijn komen onder de alg die ik heb weggehaald.Zal morgen meten ik moet ergens nog van die dingen hebben hebben.En nog wat planten halen al denk ik niet dat er te weinig in zitten.
Draadalg is goed voor je aquarium en zorgt voor een natuurlijke achtergrond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij noemt het mos, maar eigelijk is dit een soort van alg.
Algen zijn ook waterplanten die voedingsstoffen opnemen en zuurstof afgeven.
Groeien ze op je achterwand, dan zijn ze zeer nuttig voor je waterkwaliteit!!!
Je kunt zo af en toe de grootste plukken wegnemen.
de rest laten zitten.
Daarmee haal je ook voedingsstoffen uit het water, die in de algen opgeslagen zitten
Hierdoor wordt je water, als je niet te veel voert, voedselarmer en blijft je aquarium schoner.