Kan overgeven bij een kat komen van nieuw droogvoer?

Ik heb mijn nieuwe kat nu 2 weken. Het asiel gaf mij proefzakjes Royal Kanin mee om door het door mij aangeschafte droogvoer te mengen. Anders zou hij aan de diaree kunnen raken. Hij weigerde echter droogvoer te eten en beperkte zich tot van die kuipjes paté. Om hem toch over te halen droogvoer te eten geef ik hem nu maar 2x per dag paté inplaats van 3x. Gisteravond begon hij ineens aan het droogvoer maar vandaag heeft hij al 4x overgegeven. Hij heeft geen diaree. Hij heeft ook gewoon zin in spelen dus voelt zich niet ziek. Komt dat overgeven van het droogvoer? Of kan het zijn dat die paté niet deugt alhoewel die minstens goed moet zijn tot sept. 2013?

Toegevoegd na 47 minuten:
Het droogvoer dat ik hem eerst gaf heb ik weggegooid en hem een ander merk voorgezet en dat is wat hij gisteravond begon te eten. Het is dus vers voor zover je bij zulk voer van vers kunt spreken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zorg dat er altijd een bakje goede kwaliteit droogvoer staat .blikvoer of kuipjes is maar voor de verwenerij! het bestaat voor90% uit water . als je katje blijft spugen ga dan naar de dierenarts! succes!

Het beste antwoord

Als ik het goed begrijp heeft hij nu droogvoer gegeten wat een mengsel is van de Royal Canin en je eigen droogvoer? Het lijkt me niet heel waarschijnlijk dat hij daardoor ineens gaat overgeven, maar het kan wel. Als hij nu al twee weken echt alleen paté heeft gegeten en nu pas brokken, zou het wel kunnen. Al vind ik vier keer overgeven best wel veel.
Als hij die paté al 2 weken eet, zal hij niet daardoor ineens gaan overgeven. Eten 'weigeren' is trouwens meestal overschat. Je mag best even volhouden met aanbieden van het droogvoer en niet te snel toegeven met de paté. Als hij na 12 uur nog niet heeft gegeten, dan kan je wel wat anders aanbieden, een kat mag niet 24 uur niet eten. Maar bied niet direct paté aan als hij zijn neus ophaalt voor de brokjes.
Als hij nu 2 weken paté heeft gegeten en nu wellicht teveel brokjes waardoor hij moet overgeven, dan zal je de paté langzaam moeten afbouwen en de brokjes met kleine hoeveelheden tegelijk (liefst verdeelt over 4/5 porties) aanbieden.
Dat je kat wel zin heeft om te spelen hoeft niet te betekenen dat hij zich niet ziek voelt. Katten kunnen uitstekend hun ziekte verbergen.
Blijft hij meerdere dagen overgeven, dan is het toch wel dringend aan te raden om naar de dierenarts te gaan, dan is er wellicht wat anders aan de hand.

Wat ook nog kan is dat je eigen brokjes dusdanig anders zijn dan de Royal Canin, dat deze niet goed vallen. Ze bevatten bijvoorbeeld een heel ander soort eiwit (vlees/vis) waar je kat niet tegen kan. Sommige katten kunnen bijvoorbeeld slecht tegen vis, andere kunnen niet goed tegen alle groentes die veel supermarktvoeders bevatten.

Toegevoegd na 2 uur:
Uit je toevoeging begrijp ik dat hij toch van de ene op de andere dag een ander merk brokken voorgeschoteld heeft gekregen en gegeten? Dan is het al een stuk aannemelijker dat hij hiervan heeft moeten overgeven. Veel katten kunnen slecht tegen plotselinge dieetveranderingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als hij een poosje natvoer heeft gehad kan die overgang naar droogvoer leiden tot bijv. overgeven. Dit komt omdat nat en droogvoer erg verschillend zijn van samenstelling en ook op een andere manier en een ander tempo in het lijf worden verteerd.
Het zou kunnen dat zijn lijfje hier aan moet wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een asielkat maakt in korte tijd veel mee. Dat hij wil spelen is natuurlijk een goed teken maar dat wil niet zeggen dat alle veranderingen helemaal geen invloed op zijn spijsvertering hebben. Bovendien bevat paté veel lever en teveel lever is vergif voor een kat. Voer moet qua samenstelling een beetje lijken op de gewone prooi en een muis heeft maar een klein levertje. Verder kan er nu ook een verstopping optreden doordat hij misschien wat teveel van zijn eigen haren in zijn maag zijn geraakt.
Ik zou in ieder geval snel wat malt kopen om een eventuele verstopping voor te zijn, want dan heb je een probleem erbij.
Een van mijn katten moet ik een derde Liams brokken bijmengen omdat ze anders van haar dieetbrokken verstopt raakt.
Verder moet je niet te gauw zwichten voor de kat als het aan de kat licht eet hij uitsluitend paté of dure kattenhapjes.
Dus eerst een dessertlepeltje malt voor de zekerheid en dan gewoon wachten of hij niet uit zichzelf aan de brokken begint. Als hij niet binnen de vierentwintig uur aan de brokken begint kan je alsnog naar de dierenarts.
Succes met je nieuwe kat!

Toegevoegd na 1 uur:
Ik trek mijn opmerking over paté terug: omdat het met een kleine letter is geschreven had ik niet door dat het hier een merknaam betreft.