Is een normale spaarlamp geschikt voor aquarium planten?

En zo nee, waarom niet?
En wat is dan wel geschikt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor het kweken van planten

Het beste antwoord

Belangrijk is het "spectrum" van het uitgezonden licht. Bij TL-aquariumlampen is dit spectrum afgesteld (vertoont dominerende golflengtes) op de groei van planten. Bij de "huiselijke" spaarlampen zal de golflengteverdeling anders zijn en niet aangepast aan een spectrum voor plantengroei.
Tip: vergelijk het spectrum van het uitgezonden licht van een aquariumlamp met dit van de spaarlamp die je wil gebruiken. Deze spectra kan je bij de producent opvragen en worden gegeven in een grafiek (intensiteit in functie van de golflengte voor het hele gebied waarin de lamp licht uitzendt).