we hebben een hond, daar is een jong hondje bij gekomen (8 weken) de oude hond vindt het kleintje niet zo heel erg leuk. hoe kan dit opgelost worden?

De honden zien elkaar wel, dus ze wennen wel aan elkaar, er zit een tralies tussen. Maar als het kleine hondje vrij is, loopt hij, als hij kan, naar de oude. De oude vindt dit niet erg leuk, en loopt weg.
Hoe kan je ervoor zorgen dat de oude hond de jonge meer accepteert, en leuk vindt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.5K
Rieneke1
12 jaar geleden
hoe oud is je oude hond?
een hond op leeftijd zit hier niet op te wachten lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een mechelse herder, 13 jaar ongeveer,
dat is dus redelijk oud.
Dat is ook de reden van een jong hondje. De oude is een waakhond. De kleine moet dat ook worden. Maar wanneer je pas een kleintje neemt als de oude niet meer leeft, zit je een lange tijd zonder 'bewaking'.
en de oude zou de jonge kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even een toevoeging:
het zou niet gek zijn dat de oude binnen nu en niet al te lange tijd dood gaat.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik begrijp je motivatie, maar vind het wel sneu voor de oude hond.
geen rustige oude dag voor hem....
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi dat te horen maria! :)
ik ben van de katten, en daar werkt het anders.
Ivana
12 jaar geleden
In dit geval had je beter op een leeftijd van 8 jaar een tweede hond kunnen introduceren. Op die leeftijd is de oude hond nog sterk en krachtig genoeg om de jonge hond op zijn plaats te wijzen. Bij 13 jaar wordt de correctie ingegeven doordat de oude hond zich te kwetsbaar voelt, omdat hij pijn heeft of gewoon te moe is voor een jong en levenslustig dier.
Jammer dat je die kennis niet bezat. Bij honden ouder dan 10 jaar kan je beter de dood van de eerste afwachten voordat er een jonge hond in huis komt. Bovendien zou je bij een hond van 8 jaar nauwelijks iets aan de opvoeding van de jonge hond te doen gehad hebben. Dat had de oude van je overgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pup en 13 jaar is niet echt de meest handige combi. daarbij zijn waakhonden meer territoriaal ingesteld (anders zijn het geen wakers) dan andere honden (die niet waken, of deze drift niet -verder- hoeven te ontwikkelen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oude hond is geen 'luie' hond ofzo sinds dat hij ouder is, nog steeds actief enzo.
En er is in een reactie gezegt dat de oude hond de kleine terecht wijzen zal. Dat gebeurt al een beetje.
Ze kunnen al een stuk beter met elkaar dan eerst. positieve vooruitgang dus.
Bedankt voor alle antwoorden en reacties!

Het beste antwoord

honden kennen geen jaloezie.
de kleine is een indringer en de oudere hond heeft nooit 'toestemming' gegeven om ZIJN? territorium te mogen betreden. (teven hebben ook een territorium dus op zich maakt het geslacht niet uit)

feit is dat het kleintje nu de dienst uit loopt te maken.

de oudere hond laat blijken dat ie niet openstaat voor contact, maar de kleine heeft hier maling aan.

feit is als dat ie dit laat gaan de kleine gewent is om de signalen (wegkijken en negeren) niet leert accepteren.

zet je ze een keer samen kan de grote maar op 1 manier duidelijk maken aan het kleine hondje wat hij bedoeld.

niet regaren helpt niet, ontwijken zal niet helpen (doet het nu al niet) vluchten zal niet helpen (joepie de poepie eigenschap van een pup) dus het gaat een waarschuwing worden (snauw, grom, poot erop, de pup zal moeten wijken óf op zijn rug gaan liggen)

met de tralies wennen honden dus niet aan elkaar. sterker nog, spanning kan zich opbouwen. (kleintje lokt uit, grote kan niet duidelijker zijn)

draai het eens om. kleine vast, grote los. laat de grote op ZIJN mannier kennis maken. zelf de keuze maken of deze toenadering zoekt zonder dat HIJ/zij belemmerd wordt.

zomaar een hond in je huis halen is vragen om problemen. de oudere hond moet 'toestemming' geven. dat doet deze niet als hij met zijn snotter vooraan staat (erger nog, voor jou staat) ouder hond moet ruimte bieden. (of dit nu een huis of tuin is maakt niet uit) wachten tot je op het terrein van de ander mag. hou dus ook je pup in de gaten. (deze kan naast je staan/zitten) hoe meer de pup vooraan staat, hoe minder graag en snel de oudere de pup zal toelaten.

kom je er zelf niet uit vraag dan hulp van iemand die er kijk op heeft. door het zo te houden als het is zullen er meer problemen ontstaan.

succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
''draai het eens om. kleine vast, grote los. laat de grote op ZIJN mannier kennis maken. zelf de keuze maken of deze toenadering zoekt zonder dat HIJ/zij belemmerd wordt.''
citaat Eucalypje Het kleine hondje zit al vast. De oude kan gaan en staan waar hij wil. Hij is al meer gewend dan een paar dagen geleden. Maar hij gaat niet erg veel naar het kleintje toe om te 'verkennen, kennismaken'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het heeft tijd nodig, maar je kan ze helpen zonder het te forceren.
vaak wandelen met beiden honden kan het versnellen. (aan de riem dus, 1 links, 1 rechts, alleen lopen zodat er niets te negeren valt, en niets te spelen valt)
bij een pup zal dat niet zo snel gaan, maar de grote hond kan zich aanpassen aan het tempo. (en dus ondertussen niet een eigen gangetje gaan) laat je ze los op neutraal gebied waar meer honden zijn ( niet te veel, niet te groot en niet de druk vanwege de pup. gaat dit goed speel je eerst met de grote hond (bal bv) en laat je het kleintje even voor wat het is. (totaal negeren) vervolgens geef je de pup aandacht en negeer je de grote hond. dringt deze zich op wijs je hem zijn plek. dan grote hond roepen en met alle 2 spelen. meespelen is okay (samen dus) opdringen en pup afsnauwen is niet okay. zo leren ze ervaren dat het prettig kan zijn met elkaar, waardoor je grote hond zich niet zo snel afzijdig zal houden van de pup. wat jij doet is een situatie scheppen om kennis te maken, de honden vullen het in op hun manier. grijp niet in als dit niet nodig is (het is niet snel nodig!) ligt de oude bv rustig op zijn plek en blijft de kleine uitdagen om te spelen, zal deze op zijn plek worden gewezen.
op meerdere vlakken moet de pup leren wat zijn plek is, en soms vaker dan 1.
dit lijkt zielig maar is het niet. pups doen het bij elkaar continu, moeder hond doet het bij de pup.
honden moeten dit onderling regelen, op een andere manier kan het niet, en zoals ik al zei: hoe eerder ze de kans krijgen om elkaar te wennen, hoe beter het is.
alleen bij echte agressie (vechten) ingrijpen. negeren van een pup is ook grenzen aangeven, alleen snap de pup dit nog niet. heb je de pup op de bonnefooi uitgezocht of ook rekening gehouden met de aard van het beestje wat betreft de ouderen hond? hoe heb je ze voor de eerste keer kennis laten maken?
iets gedaan met doekjes luchtjes van de pup bij de andere hond, en viseversa voor de pup kwam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!
het gaat al beter tussen de twee... ;)
tijd is misschien wel het belangrijkste!

Andere antwoorden (3)

het kan ook komen dat de oudere hond jaloers is op het kleintje. geef dan de grote hond meer aandacht. ookal vind je misschien het kleintje schattiger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de grote hond wegloopt is prima, hij geeft zelf aan aan de kleine hond wat hij wel en niet wil. De kleine hond moet zijn plek binnen de roedel nog verwerven. pas als de grote hond agressie vertoont moet jij optreden als leider en ingrijpen, Verder gewoon de natuur zijn gang laten gaan en het komt vanzelf goed zodra de rolverdeling voor beide honden duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeelemaal mee eens! +
Ivana
12 jaar geleden
De grote hond mag de kleine wel corrigeren. Het hoeft niet als agressie gezien te worden. Een zekere mate van bijten of wegduwen is heel zinvol voor het jonge dier. Zo doen de roedeldieren het ook. Als de jongen tussen de 8-14 weken zijn leren ze zo de regels onder elkaar.
Is je hond ouder dan 8 jaar? Dan kan een jonge hond ook teveel voor hem zijn. Zorg dan dat je de jonge hond af en toe een beetje bij de oude weghoudt, zodat deze toch rust krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Corrigeren is ook iets anders dan agressie.
Ivana
12 jaar geleden
Corrigeren en agressie wordt heel vaak door elkaar gehaald en niet begrepen. Het was ook maar een aanvulling op jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het ook met je eens en vind het dan ook een prima aanvulling :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens :) +1
enkel bij vechten ingrijpen, anders niet
Het is alsof je een hoogbejaarde met een drukke peuter opscheept.
Het is wel een erg hoge leeftijd om nog het "vak" te moeten overbrengen maar goed, de pup is er nu eenmaal.

Hoe zeer je de pup ook zou willen beschermen, je moet de oude hond de kans geven om (vaak op hardhandige wijze) de pup te corrigeren in zijn opdringerige gedrag.
En zelf kan je de pup af en toe even in een bench zetten zodat de ouwe jongen rustig kan slapen.

Een band krijgen honden o.a. door samen met de baas te gaan wandelen.
Dat is dan weer een voordeel: de oude hond hoeft niet veel te lopen en de kleine mág nog niet zo veel lopen ivm zijn leeftijd.
Dus lekker vaak en kort samen de deur uit.