Wat was de oorzaak van de dood van mijn sluierstaartvis?

ik had vroeger een zwarte sluierstaartvis, op een dag ging hij steeds op zijn rug zwemmen/drijven. als je hem even aanraakte ging het voor 30/40 sec. maar daarna ging hij weer op de rug zwemmen. hij zwom in een bokaal met een paar planten en stenen, met 3 andere vissen [2goudvissen & 1 sluierstaartvis] hij kreeg visvlokken als eten.
R.I.P. sluierstaartje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Alle goudvisachtige, dus ook de sluierstaarten, zijn vissen die zeer veel vervuilen.
Binnen een week zit het water vol met vissenpoep, ook al zal je het niet altijd zien.
Enkel een goede filter kan het water schoon en gezond kunnen houden.
Een sluierstaart is zwakker dan een goudvis, dus gaat als eerste dood.
In het vieze water, ook al lijkt het helder, krijgen vissen meestal een bacterie ontsteking in hun darmen, hierdoor komen er gassen in hun darmen en gaan ze op hun rug drijven.
Hierna gaan ze dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 ook bij jou een belachelijke min omdat je zegt waar het op staat wat overduidelijk niet gewaardeerd wordt. en dat van iemand die in de goudvissen heeft gezeten, haha. 't is maar even dat je het weet Ed. de minnaar vind je antwoord NIET waardevol (over onzin gesproken)
???!!!
sluiterstaarten moeten korrels krijgen anders krijgen ze teveel lucht binnen, en dan gaan ze drijven ja...

een kom of bokaal is natuurlijk ook een hele dikke FAIL.

dus de oorzaak? sorry, maar dat was jijzelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijkbaar niet, want sluierstaarten kunnen 20 jaar worden. zelden dat een vis deze leeftijd haalt. en in een bokaal waar de zuurstof uitwisseling niet optimaal is, de temp teveel schommelt en is niet ideaal, daarbij nog het verkeerde voer en zich afvragen waarom de vis het loodje legt. maar goed, een eerlijk antwoord levert een min op, dus er is iemand hier die het niet wil horen. (gooi dan ook geen hengeltje uit denk ik dan....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de dierenwinkel zijn ze gespitst op de verkoop, en alles kan wat hun betreft. het gaat helaas maar al te vaak over de #cha-ching# (kassa dus) waardoor dieren gewoon het loodje leggen op een gegeven moment. dit soort 'adviezen' zijn echt waardeloos. voor een sluierstaart is het gewoon ECHT niet goed. oppervlak is te klein, temp is niet goed en schommelt teveel, kwaliteit en en waardes van het water zijn onmogelijk optimaal te houden, (nitriet/nitraat/PH en dit zin er maar 3 van een hele rij) er is te weinig zuurstof in het water en ga zo nog maar even door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen ik nog een lief klein meisje was,had ik regelmatig weer een nieuwe sluierstaart in mijn vissenkom,wist ik veel hoe en wat,ik verschoonde het water als het bruin werd en gag elke dag een nipje vlokken en zorgde dat er een zuurstoftakje en een eetbaar takje inzat,ik dacht destijds dat het normaal was dat ze zo gauw doodgingen.
gelukkig toen ik ouder en dus wijzer werd,vond ik de visjes die alleen maar een rondje konden zwemmen erg zielig en toen geen "kooi"diertjes meer genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine lieve meisjes kunnen niet beseffen wat het houden van een vis (of welk ander dier dan ook) inhoudt áls je aan de eisen die het dier stelt waarbij je hieraan tegemoet komt. (en vooral ook 'hoe')
persoonlijk vind ik dat ouders hier ook een rol in hebben om zich hierin te verdiepen, info op te zoeken, en deze te delen met een lief klein meisje. mijn kinderen hebben beiden een aquarium op hun kamer (1 keer tropisch en 1 koud water met sluierstaarten)
ze weten niet over de water waardes, zuurstofverhoudingen, etc. maar moeders hier houdt een vinger in de pap en heeft eigenlijk de eindverantwoording.
(welk kind kan nu weten van waterwaardes, zuurstofverhoudingen, ziekten, aandoeningen etc, of van welk kind mág/kan je dit verwachten?) men heeft gewoon de wijsheid niet in pacht, en er zit geen uitdraai van een 'gebruiksaanwijzing' bij een dier. dus.... we zijn naar het dier 'verplicht' om éérst info in te winnen (internet, kenners, kwekers, fokkers ...mogelijkheden zat) dan pas een eventuele aanschaf in overweging te nemen alvorens men een besluit neemt.
(dat van kinderen staat overigens maar in 1 modus 'ah... ik wil die/dat') :)
Zoals hierboven al gemeld. Door de vlokken happen ze lucht mee.
Je hebt dus het verkeerde voer gegeven waardoor het is gekomen. Ze moeten korrels krijgen die bezinken. Let erbij op dat je niet teveel geeft zodat alle voer gaat rotten op de bodem.