welke kleine vogeltjes die je binnenshuis kan houden, zijn rond 6-7 uur wakker (en laten dit ook flink horen)?

door DSPS slaapt ik écht overal doorheen.
er is iemand die me elke ochtend belt maar wil hier niet altijd een beroep op blijven doen (o.a.vanwege de bel kosten)

vroeger had ik 5 grasparkieten op mijn slaapkamer waar ik WEL wakker van werd. vraag me af of dit weer een optie kan zijn nu er een paar dingen zijn veranderd.

-mijn slaapkamer is niet meer zo groot dat ik een flinke kooi kwijt kan
-ik ben niet vaak op mijn slaapkamer
-moet met een soortgenoot overweg kunnen zodat ie niet wegkwijnt (overdag in de woonkamer zetten is geen optie, heb 2 katten met goed ontwikkeld jachtinstinct)
-hoeft niet tam te zijn (overjarige voliere vogel zou b.v.ook kunnen??)

welk vogelsoort
-kwettert flink rond een uur of 6-7 (gemiddeld, dus los van de jaargetijden uiteraard)
-schreeuwt niet gelijk de hele straat wakker
-is niet te groot (grotere afmeting dan engels grasparkiet wordt 'm niet)
-kan zich prima in een rustige ruimte redden met een soortgenoot

ff voor de goede orde
ik ga geen #impulsaanschaf# doen
welzijn van de #vogeltjes# is de prio.
tips om te slapen/ontspannen werken niet bij DSPS ;-) (hint)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een wekkerradio met vogel geluiden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha, super reactie Roland !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@roland, lijkt mij het allerbeste antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan wel effe een geluidsopname maken, van mijn krijsende agaporniden, zet je die op een tijdschakelaar, en geloof me dan word je wel wakker, hahahaha. Maar effe serieus.
mmmm mijn agaporniden maken behoorlijk veel herrie zodra het licht word.
Maar van de winter word het later ligt.
Ik denk dat alle vogels pas gaan fluiten bij de ochtendschemering.
Misschien zijn de kraaiachtige een uitzondering, want die hoor je vaak savonds laat en vaak ook voor het licht word.
Maar dat zijn niet echt geschikte huisdieren.
Het kan wel, maar ze zijn groot, en hebben een grote kooi nodig.
Nou bedenk ik me iets.
Misschien moet je het zoeken richting de (purperglans)spreeuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag me af wie hier slaperig is en de EERSTE en LAATSTE zin niet kan LEZEN of begrijpen. #zucht# euca herhaalt tekst die blijkbaar niet duidelijk genoeg doorkomt:
--------------------------------------
tips om te slapen/ontspannen werken niet bij DSPS ;-) (hint)
-------------------------------------------- @roland!!!!
kerel!!!! waar WAS je al die jaren!!wat een wereld tip!!!! geniaaaaaaaal!!! dank je wel! mijn probleem is uit de wereld!!! #nee, dat werkt niet.
(dit staat bij HUISDIEREN en niet voor de kat zijn K#T, ik zal voor je denken/reageren want dat scheelt een hoop
jij bent Ro, ik ben Eu) RO
goh werkt dan niet????en waarom niet? das toch gek? vertel vertel vertel)
EU #een wekker zet je uit RO ja maar dan ben je toch wakker??? huh?? toch??)
EU#niet als je slaapwandeld en je bed weer in gaat en niet weet dat je die wekken uit hebt gezet RO en al je de wekker dan aan de andere kant van de kamer zet dat???)
EU#maakt geen hol uit, wandelen is wandelen RO
en een ander geluid of vogel muziekje dan? helptaniedan???)
EU#ALS ik het al hoor droom ik dat ik opsta en doen wat ik moet doen, maar lig nog steeds te knorren. RO goh, wat gek zeg... jeetjuhhh, lastugggg) EU dúúh!!! DAAROM heet het ook (goed opletten!) #### slaap S T O O R N I S###### RO ohhhwww!! daarom!!?) EU (slaakt diepe zucht)
#wakker# blijven Roland!!!!!!! -------------------------------------------------- voor de mensen die nog meer geniale tips hier mogen geven zoals Roland hier.
info over DSPS staat op het internet, dat scheel misschien een uitbrandertje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#eagle
(serieus)
dank je wel voor je reactie. purperglans spreeuwen zijn te groot en die worden vast doodongelukkig in een kooitje. kraaiachtigen moeten ondernemen en onderzoeken. ze zijn ook groter dan een grasparkiet en dat ik niet kwijt als ik de vogel niet in een te kleine kooi wil proppen. maar bedankt voor je reactie. mijn tekst die begint met
vraag me af wie hier slaperig is .....
is voor Roland bedoeld, okay?
hij komt na jouw tekst, maar het is tegen Roland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje.
Ja dat had ik al begrepen, maar bedankt voor de uitleg.
En het grapje van mij, was voor iedereen bedoelt, daarom zette ik daarna ook het woord serieus, bij mijn ECHTE reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje.
Elke vogel word ongelukkig in een (klein) kooitje.
Of hij moet tam zijn, en er regelmatig uit komen, en rondvliegen in de kamer.
Hoe grote kooi wil je/ kan je kwijt in je kamer ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eagle
(serieus)
yep die van jou snapte ik ook.
dus..we snappen elkaar :)
gaat prima zo he? (grapje)
wat denk jij: zou het héél raar zijn om een haan op mijn balkon te houden? ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje.
Ja gaat inderdaad prima. Een haan op je balkon hahaha, het kan in principe wel, als je het balkon helemaal afsluit met een net, heb het wel eens gezien, was dan wel geen haan, maar andere vogels.
Maar ik denk dat een haan buiten overlast veroorzaakt in een flat gemeenschap en op straat.
Rieneke1
12 jaar geleden
euca, ik denk even een heel andere kant uit.
waarom train je je katten niet om je te wekken?
is goed te doen, en ze hebben een prima gevoel voor tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ eucalypje, even over je ( overtrokken? ) reactie op Roland en mij. Ik snap dat zijn antwoord niet nuttig is, maar daarom was het ook een reactie natuurlijk. Overigesn, zelf heb ik een agapornis, die kan prima alleen zijn ( is zeer tam , maar hoeft maar een uurtje per dag uit zijn kooi, daarna vliegt hij gauw weer terug) en krijst iedereen wel wakker. Alleen het is niet te garanderen dat het om 6-7 uur is, omdat hij zelf ook slaapt.
( daarnaast is hij ook moeilijk uit te zetten ) .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rieneke
bedankt voor je idee, maar het is geen optie voor mij helaas.
katten mogen hier alleen in de woonkamer/keuken en het balkon. (er staan verspreid in huis (prooi)dieren waar wij op een andere manier dol op zijn dan de katten dit zijn ;-)
maar kattenhaar op de slaapkamer en in/op het bed, daar gruwel ik echt van. :-( @Absor 3 reacties van mensen op een rij waarvan je wel de humor inziet en geen cynisme, wel niet onderbouwd zijn, welke dus geen nut hebben (maar je wel het beste antwoord vindt) en daarom in reacties staan, zijn niet overtrokken als ik het goed begrijp? maar mijn reactie zou je niet zien als lollig en wellicht als cynisch, terwijl ik het onderbouw, waardoor je kan zeggen dat het nut heeft, zouden wellicht overtrokken kunnen zijn? laten we het houden op een andere smaak van humor ;-)
voor mij is het niet grappig. ik geef niet voor niets de reden aan (slaapstoornis incl de naam ervan) juist omdat ik NUTTIGE antwoorden wil, anders zou ik mijn vraag niet stellen tenslotte. je info over de agapronis vind ik daarintegen weer wél nuttig, en deze zou dus geen reactie hoeven zijn maar een antwoord.

bedankt voor de info :) en hierbij een denkbeeldige +
het 'niet uit kunnen zetten' spreekt mij erg aan!!!
dat het geen koekoek is (gezien de tijd van 'aanslaan') geeft niet. elke vorm van (niet te omzeilen) #gezond# ritme is meer dan welkom bij deze slaapstoornis
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje.
Ik denk dat je ergens een reactie van mij gemist hebt, dus ik vraag het nog een keer.
Hoe groot wil je de kooi hebben, wat voor maat kun je kwijt in je kamer. En ik las, dat je geen katteharen in je kamer wil.
Maar vogels maken ook veel troep, verenstof, veren, voer over de grond.
Ik weet niet of je daar op zit te wachten ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eagle
(serieus)
heb je reactie niet gemist, maar had even niet de tijd om te reageren, vandaar :-) een ruime ronde tralie kooi aan een haak aan de muur kan ik prima kwijt in mijn kamer, of een muurkooi lukt ook prima. maten aangeven is dus wat lastig omdat het gaat om het totaal oppervlak wat de vogels tot beschikking kunnen hebben (rekenen is niet mijn ding helaas. ik heb dyscalculie) wat betreft het verenstof, voer op de grond etc. wat je aangeeft: 'erop wachten' is natuurlijk een groot woord, maar realiseer me dat dit erbij hoort. een stofdoek en stofzuiger zijn afdoende, maar bij kattenharen in mijn bed moet ik alles uitkloppen, en mijn bed verschonen en dat zie ik weer níét dagelijks zitten als bezigheid. ;-) dus vandaar. @aaannelot ik weet niet in hoeverre je mee leest? ;-)
een wekker is in geen geval, op geen enkele plaats, met welk geluid dan ook NIET de oplossing. helaas!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje, ik denk dat je een combinatie best kan gebruiken, namelijk vogels én een lichtwekker.
Als de wekker al niet voor jezelf werk (wat overigens wél kan helpen bij DSPS trouwens), dan helpt het wel om je vogels steeds op hetzelfde uur te laten ontwaken. Dus geen problemen met zomer- en winteruur. Succes! Ps: er bestaan trouwens wel een hoop hulpmiddelen bij DSPS, maar deze zijn inderdaad niet gericht op ontspanning en dergelijke, wel op je biologische wekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VIERKANTSWORTEL!!!! lichtwekker voor de vogels, vogels voor euca... deze vind ik werkelijk waar geniaal bedacht!!! ( serieus, dit i.t.s. tot mijn vorige kreet geniaal) dit is heel waardevol!!! dank je wel :)))))) (euc is blijjjjjjjjj hier mee!!!)

Het beste antwoord

Iedere vogel past zich met zijn ochtendgeluid aan bij het seizoen. Als het straks om 7 uur nog donker is, gaat geen enkele vogel jou wakker maken. Pas bij het opkomen van de zon, zal een vogel zijn blijdschap voor een nieuwe dag kenbaar maken.

Parkieten zijn inderdaad de grootste herrieschoppers, valkparkieten ook, maar die moeten toch wel wat meer ruimte hebben en af en toe los kunnen vliegen. Kan dat niet, dan vooral niet aanschaffen.

De kleine dwergpapagaai kan er ook wat van, is leuk om te zien en met een koppeltje heb je genoeg aan een ruime parkietenkooi. De Agapornis Roseicollis (de bekendste dwergpapagaai) is niet overdreven duur. Bij de fokker heb je al een paartje voor rond de 40 euro. Fokkers zijn op te vragen via de vogelvereniging in je eigen woonplaats.

Gewone zangvogels moet je als eenling houden willen ze blijven zingen. Dat is geen haalbare kaart. Erg eenzaam als hij (alleen de mannetjes zingen volop) alleen in je slaapkamer moet zitten.Bovendien is het geluid te aangenaam om jou wakker te krijgen (waarschijnlijk). ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana, het zijn geen fokkers maar kwekers.
Ja ik vind het ook vreemd.
In mijn ogen kweek je planten en fok je dieren, maar blijkbaar gelden voor eierleggende dieren andere regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je reactie. daarom zoek ik ook een vogel die niet groter is dan een (engels)grasparkiet omdat het dier gewoon zijn ruimte moet hebben, daar heeft het gewoon recht op. breng geen uren door in mijn slaapkamer voor de fun (wakker liggen dus) en een valkparkiet heeft aandacht nodig (daarom ook de optie 2 vogels zodat ze niet wegkwijnen omdat ze enkel een wekkertje zijn) in de winter bij langere dagen is de slaapstoornis niet zo hevig (in het donker zijn mijn hersenen té allert) dus bij langere dagen kan ik het met een stuk minder moeite wakker worden (mag de vogel wel uitslapen dus) ;) een kanarie (zangvogel) die flink zingt en vooral BLIJFT zingen zal ook volstaan, maar ik wil niet dat een dier zingt en roept omdat het contact zoekt met soortgenoten en gedoemd is (enkel als wekker beschouwd) zijn leven eenzaam te slijten. kijk, mijn probleem mag niet dat van een vogel te worden natuurlijk he ;-) (lig ik daar weer wakker van!!) :OP de agapornis is vaker 'voorbij gevlogen' in de reacties. ik weet hoe ze klinken (heb er vroeger 1 gehad) dus misschien zijn deze vogels en ik wel een goede match :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje.
Ik heb nog zat agaporniden, ik kan ook een onverwant koppel voor je samenstellen.
Of 2 mannen of 2 popjes, wat je wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eagle
(grapje)
en met de postduif laten bezorgen? want ik weet niet waar je woont ;-) (serieus)
ik vind dit echt een heel lief aanbod van je!! en waardeer dit heel erg! :-)) maar voor de vogeltjes zelf wil niet over 1 nacht ijs gaan.
als mijn slaapkamer helemaal klaar is (ben nog #steeds# aan het klussen) en agaporniden de meest geschikte oplossing blijken, én jij niet mijlenver van Apeldoorn vandaan woont kunnen we idd gaan kijken of ik een (onverwant) koppeltje van je over kan nemen. :-)) dank je wel voor je lieve aanbod Eagle :)
Ivana
12 jaar geleden
Aan whiteeagle: ik weet dat natuurlijk wel van dat kweken en fokken. Vroeger was ik een en al vogels omdat ik geen hond mocht. Was een van de eerste Forpus passerinus-kwekers in Nederland. Ver voordat ze op tentoonstellingen verschenen. Heb nu na jááren eindelijk mijn hond en denk dus in "fokken". Sorry whiteeagle. Ik ga nog steeds naar de vogeltentoonstellingen in ons dorp om de "kweekproducten" te bewonderen. ;-) Het geluid van de Forpus is aanmerkelijk minder, zodat ik ze in dit geval niet aanbeveel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje.
Grapje/ misschien kan ik de agaporniden wel zelf trainen om zelf naar jou toe te vliegen hahaha.
Serieus.
Ik heb ook weer kuikens op komst, dus als de kuikens die ik nu heb, verkocht zijn, zijn er waarschijnlijk weer nieuwen.
Dus eventueel voor de toekomst ook nog.
Ik woon in Limburg, das niet echt dicht bij.
Maar ik moet zelf ook nog nieuwe vogels hebben, en god weet, vind ik die wel in jou buurt, en dan kan ik ook meteen langs jou gaan om jou vogels te brengen, en bij iemand anders weer vogels te halen.
Maar we zien wel he. Ivana.
Ik snap je, wat dat fokken/kweken betreft.
Fijn dat je nu wel een hond hebt.
Ik mocht thuis na dat we waren verhuist van de boerderij naar het dorp, eigenlijk helemaal geen huisdieren, maar dat vond ik erg tegenstrijdig, aangezien ik op een boerderij ben geboren en opgegroeid.
Dus ik deed het gewoon ;-) begon met zebra vinken, daarna tamme ratjes, en toen de agaporniden.
Toen ik met de agaporniden wou beginnen, zat ik ook te weifelen tussen de forpus en agaporniden, maar de agaporniden sprak mij meer aan.
Ivana
12 jaar geleden
Whiteeagle, van dat zachte gemurmel van de Forpus kan ik helemaal week worden. Ik was dat helemaal vergeten, maar nu we het er over hebben komt het weer helemaal terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana.
Ja die vogels kunnen leuke geluiden maken.
Ik heb nu een roseicollis, die zeg maar doet (ratelen) erg grappig.
En ik heb een rosecollis die contenu wiewiewiep blijft herhalen, en die heeft dat weer nageaapt van een ander die dat ook deed, maar die is helaas overleden.
Ivana
12 jaar geleden
Whiteeagle: kortom, we kunnen nog úúúren doorgaan met onze vogelverhalen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vond dit het meest volledige antwoord, maar wil iedereen die heeft mee willen denken enorm bedanken!!! de combinatie 'luidruchtige vogeltjes' en 'wake-up light' vind ik werkelijk perfect! ik ben hier ECHT enorm mee geholpen!!! reuze bedankt allemaal!!!! :)))

Andere antwoorden (4)

Je zou een valkparkiet kunnen nemen die krijsen heel erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou idd kunnen, maar: (zie toelichting) zoek naar een vogel die
-is niet te groot (grotere afmeting dan engels grasparkiet wordt ‘m niet) waarom?
-mijn slaapkamer is niet meer zo groot dat ik een flinke kooi kwijt kan -#heel erg krijsen# is toch niet echt wat ik zoek (woon in een flat en heb dus buren) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje.
Ik woon in een appartement, maar dat is wel nieuwbouw en goed geisoleerd.
Je hoort de vogels alleen op de galerij gang, maar de buren hebben er geen last van, en ik heb 9 vogels.
Als jou flat ook nieuwbouw is, kan het goed zijn, dat niemand er last van krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eagle
(serieus)
mijn flat is geen nieuwbouw maar meer ..tja...oud-bouw. ;o)
ze hebben het wel gerenoveerd vorig jaar, maar minder gehorig is het niet. bovendien: mijn slaapkamer zit aan de balkon kant, en mijn balkondeur of raam staat #altijd# op een kier.
mijn buren zitten graag op het balkon, en zetten ook graag de deur/raam open, zodat het altijd wel gehorig is. maar denk dat ik wel in de richting van kleine parkietachtigen moet denken, of een zangvogel die zijn snaveltje vroeg los doet. (grapje)
een haan op het balkon zullen ze me niet in dank afnemen, denk je wel??? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, nee ik denk het ook niet, en ook de haan zelf niet, als het balkon erg klein is, en hij kan niet scharrelen op tegels en een kippenhok is ook erg moeilijk enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eagle
jammer ;-))
Misschien heb je iets aan deze link, anders moet je misschien gewoon eens naar een dierenwinkel bij jou in de buurt gaan en vragen wat het beste is...
Veel succes met je wek-probleem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring zou ik voor de agapornis gaan. Zeker als je een koppeltje hebt zijn het gigantische lawaaischoppers.

Een eerder antwoord snijdt een goed punt aan: Als het buiten donker is, zijn de beestjes ook nog stil, maar om dat op te lossen zou je eventueel een wake-up light naast de kooi kunnen zetten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja wat een wereldse combi he vogels en wake-up light!!! dank je voor het antwoord :)) +1
zebravinken.en dan zo`n lamp die de je langzaam wakker maakt.de vogels wennen aan dat ritme,denken dat het dag wordt en beginnen te kwetteren.er kunnen er best veel in een redelijke kooi..goede morgen.suc6.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
best veel? oei maar het gaat me niet om aantallen ;-) het geluid van een zebravink kan mij echt niet uit een slaap halen helaas. ook niet met een hele groep :-/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok.ik zou dan toch maar gaan voor een geluidsinstallatie met tijdklok.kun je ook vogelgeluiden mee afspelen,en zo`n installatie voelt zich ook niet zo gauw alleen.slaapze...en op tijd op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de optie geluidsinstallatie en wekker met vogel geluiden is al menige malen voorbij gevlogen niko. ik herhaal nog even (papegaai ;-)
ik heb een slaapstoornis DSPS http://nl.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome
en doe of ik wakker ben maar ben het stiekem niet. ik druk wekkers uit, zet wekkers/telefoons/alarms etc uit ZONDER dat ik het me besef. ik heb ook de nare eigenschap om te slaapwandelen, of te dromen dat ik netjes opsta en mijn ding doe, maar me in werkelijkheid gewoon lig te verslapen. je snapt dus wel dat dit niet echt bevorderlijk is voor het op tijd opstaan, en dus op zoek ben naar 'grover geschut'. ;-)