ik heb drie cavia's een daarvan bijt aldoor een van mijn andere cavia's. mijn vraag is dus moet ik de agressiefe cavia laten castreren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
crispy
12 jaar geleden
daar bijt hij toch niet mee?

Antwoorden (3)

Ja. En anders de cavia's scheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je alleen mannetjes of alleen vrouwtjes hebt, kan het inderdaad voorkomen dat ze agressief naar elkaar worden (ook als het broertjes of zusjes zijn). In dat geval is castreren inderdaad de oplossing. (En als je mannetjes en vrouwtjes bij elkaar hebt, heb je daar nog een extra reden voor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kan het beste de agressor castreren.
Je meldt niet wat voor geslacht de andere cavia's zijn. Zijn dit vrouwtjes, dan is vanwege de mogelijke voortplanting sowieso het beste om de beer te castreren. Keer op keer nestjes is echt niet goed voor de dames.
Zit er nog 1 of 2 mannetjes bij, dan is de agressie overigens wel te begrijpen. De mannen hebben onderling een rangorde die door middel van imponeren en agressie in stand wordt gehouden of vastgesteld.

Door het castreren zal de agressieve beer wat rustiger worden, mogelijk is het probleem dan opgelost en zal hij niet meer op zo agressieve wijze de rangorde willen vaststellen. ECHTER! Er blijft een kans dat de beertjes elkaar ook na castratie blijven bevechten. Kunnen ze het echt niet met elkaar vinden dan is de enige oplossing om ze uit elkaar te halen.

Wat ook kan helpen is beide (of alledrie?) de heren castreren en bij terugkomst van de dierenarts ze in een nieuwe, grote kooi plaatsen, liever nog een aparte kamer.
Maak alles grondig schoon wat uit hun oude verblijf komt, zodat er geen geurtjes meer aan zitten. Gooi al het eetbare weg, en alles wat niet schoongemaakt kan worden. Geef ze van alle voorzieningen elk een eigen versie (ieder eigen drinkbak/voerbak/nachthok). Was vervolgens de cavias grondig met een dierenshampoo, zodat ook zij geen geurtjes meer op zich hebben.
De heren worden dan zo overdonderd door de verandere omgeving, het wegvallen van hun hormonen en de afwezigheid van de oude geuren die hun territorium betekende, dat ze het waarschijnlijk te druk hebben om te vechten.
Lees meer bij de link over de 'Grondige Methode'.