Mijn katten houden er niet van om op schoot te komen liggen. Ze zijn wel nog maar 1 jaar. Kan dit nog veranderen als ze ouder worden?

Ik zou het zo leuk vinden als 1 van mijn katten eens bij mij op de borst, buik of op mijn schoot komt te liggen. Helaas zijn ze daar tot op heden nog steeds niet voor te porren, al zijn ze wel heel aanhankelijk, gaan ze naast me liggen en willen ze vaak aangehaald worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is op schoot willen een kwestie van karakter erven van je ouders?

Het beste antwoord

Toen ik nog bij mijn vader woonde had hij ook een kat. Die hadden we vanaf de geboorte, het was echt een schatje, maar oh zo druk.

In de eerste jaren was hij niet echt van de knuffel knuffel. Maar toen hij wat ouder werd, koos hij mijn zus uit om steeds bij te gaan liggen.

Toen hij rond de 7 jaar was kon je die knuffelkont niet meer bij je weg krijgen. Hij was zo lief en hij kwam bij je liggen en aandacht op eisen. Helaas is hij niet ouder geworden dan tien jaartjes.

Ik probeer te zeggen dat je geduld moet hebben. Je kat is nog jong en zij komt vanzelf bij je liggen. Geduld hebben.

Sccs, want ze zijn zo ontzettend lief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kan proberen als er eentje slaapt zachtjes op te pakken en bij jou op schoot te leggen of in je arm.
Wel zelf heel stil blijven en niet teveel aaien.
Ik spreek uit ondervinding (zucht) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je kat ook eerst een uurtje actief bezig houden, dan wordt hij vanzelf erg moe en blijft hij liggen op je schoot om te pitten. Als je hem erop legt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik geprobeerd, maar werkt niet :-(
Katten zijn nogal eigengereid, Mijn vorige kat bracht het niet verder dan half op de stoelleuning en half op mij, de kat die ik nu heb, wil echt graag op schoot of eigenlijk nog liever om mn nek/keel Wees blij dat ze aangehaald willen worden en naast je willen zitten, en heel misschien komen ze er op een keer achter dat op schoot zitten best leuk is
12 jaar geleden
Jou hoor dee mijn kat eerst ook niet tot dat ik haar een uur per dag aandacht gaf en kwam ze vanzelf #ikhouvankatten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra katten wat ouder worden zijn ze ook ineens een stuk luier, minder speels en willen niets liever dan slapen (overdag). Dat kan evengoed in hun mand als op jouw schoot zijn. Het is toch zo leuk om 's avonds op de bank met een kat op schoot zitten. :-)
Nu zijn ze waarschijnlijk nog wat te speels hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal moet het in de kat zitten en met dwang bereik je niks, zeker bij katten niet (ervaring in de kattenopvang en pleegmoeder voor katten )

Wat je wel kan proberen met bij voorkeur een stukje zalm of zo iets op de bank gaan zitten en het lekkers zo houden dat ze niet anders kunnen dan op je schoot aan staan om erbij te kunnen. Dan lekker gaan kriebelen en kroelen en hopen dat ze dan blijven zitten/liggen.

Maar de meeste katten liggen wel graag lekker naast je en geloof me, een schootkat is leuk, maar ook niet altijd even handig en vaak pijnlijk! (nageltjes in je benen),
suc6 en geniet lekker van je katjes hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn schootklevers krijgen al snel een vliegles ;p
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whahahaha
Rieneke1
12 jaar geleden
weet je wat ik ook zo misselijk vind?
als ik rustig de krant wil lezen dan hoeven ze ineens niet meer op schoot.
ze lezen dan liever de krant met hun gatje :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi en dan ook zeker met hetzelfde gatje precies voor onze neus langs heen en weren als we uiteindelijk dan toch een regeltje kunnen lezen, het: ik zie een ster principe!
maar toch......ik wil ze voor geen goud missen, katten zijn zo super gezellige grappige huisdieren, maatjes....
Misschien nog wel als de kat wat ouder is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze poes doet niets liever dan op schoot liggen, liefst als jij het druk hebt
zie ook Rieneke's antwoord, heel herkenbaar!

onze kater heeft het nooit gedaan. Wel tegen je aan liggen, maar niet er op.
ik probeer sinds ik bij hem woon hem regelmatig op schoot te tillen, en inmiddels blijft hij soms wel twee minuten liggen. Pootjes opzij leggen, niet dwingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ene kater werd pas aanhankelijk nadat hij met 6 maanden gecastreerd werd. Nu komt hij vaak mij me liggen. Mijn kitten van nu 5 maanden wil ook nog niet bij me komen, ik mag hem wel optillen en soms een beetje aaien maar uit zichzelf komt hij niet bij me liggen. Ik hoop dat dit na zijn castratie beter wordt.

Je moet eigenlijk vanaf het moment dat je een kitten in huis haalt hem een paar keer per dag optillen, aaien en bij je op schoot leggen (niet onder dwang, want dat werkt averechts) zodat hij eraan went. Wanneer je dit niet doet, is de kans groot dat hij later helemaal niet meer wil.

Succes!