Hoe leer ik een kat af aan het meubilair te krabben?

We hebben nou sinds een maandje een kat in huis, gaat heel goed maar het is wel vervelend dat hij aan het meubilair krabt. We hebben een stoffen bank thuis dus dat valt nog wel mee maar ook een leren stoel. Het gaat steeds 10 seconden zit ie te krabben, en zodra hij ziet dat iemand opstaat en iets gaat doen om 'm te straffen (een tik geven, wegduwen OID) dan stopt ie weer. Maar 3 minuten later doet hij gewoon weer precies hetzelfde. We hebben zo'n krabpaal thuis die je kan ophangen, die staat er en hij kan er bij, alleen is die krabpaal nog niet opgehangen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Plantenspuit heb ik gekocht maar iedere keer als ik die plantenspuit vast heb is ie er al mee gestopt, en heeft het dus al geen zin meer om nog is te spuiten.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wat ie doet is niet spelen, dat doet ie echt wel genoeg, maar hij "moet gewoon" krabben.

(tis verder een hele lieve kat hoor, en als ik zeg een tik geven dan is dat gewoon rustig eh :>)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (9)

begin eens met dat ding op te hangen. En je kat daar tegen te zetten met z'n pootjes. Slaan helpt niet hoor. Heel simpel iets dat helpt. Een plantenspuit. Katten houden daar niet van. Heb veel katten gehad en dit helpt. Mocht hij 't weer doen. Kat optillen en bij de krabpaal zetten. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
folie papier aan je bank hangen met plakband ofzo..
katten kunnen niet tegen foliepapier .,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo
IK heb een heel goede oplossing voor jou !!
Strooi een paar druppeltjes valeriaan op je krappaal, katten zijn er gek op en krabben dan aan de
krappaal,,Heb het zelf ook meegemaakt en het helpt echt ,,

succes en geniet van je katje ,
Groetjes macy !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Constant oppakken en bij de krabpaal zetten. Zet de krabpaal op een aantrekkelijke plek, en maak de krabpaal ook aantrekkelijk. Hang er bijvoorbeeld een stukje touw boven. Dan wil hij dat pakken en hangt hij vanzelf al in de paal. Dat werkt gegarandeerd!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt in de dierenwinkel cattyhome kopen, een lokstof om katten te trainen en op te voeden. Een paar druppeltjes op een gewenste plek aanbrengen en de kat voelt zich aangetrokken tot die plek.
Ook heb ik gehoord van een feromonenstof (heb ik zelf geen ervaring mee). Dit spuit je op plekken waar de kat krabt en dan houdt dat gedrag op. Ze gaan er nu eerder liggen. Ik hoor graag of dit werkt.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat krabt om te laten zien dat hij thuis voelt, daar mag je dus blij mee zijn en straffen is dus niet zo'n goede oplossing. Probeer de krabpaal aantrekkelijk te maken en zet hem er bij, maar reageer niet meteen geagiteerd.
Probeer als je een dier neemt je in zijn wereld te verplaatsen en dan kan je hem wel leren wat hij niet moet doen, maar het hebben van een dier kost toewijding; dat is de prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zorg allereerst voor voldoende alternatieven.
krabpaal en krabplanken op plekjes waar de loop in zit, bij deuropeningen dus.
eventueel wat valeriaantinctuur er op.
beloon de kat met wat lekkers of een aai als hij er gebruik van maakt.
vaste krabplekjes op het meubilair kan je tijdelijk afplakken met dubbelzijdig tape.
katten hebben een gruwelijke hekel aan kleefpootjes.
Rieneke1
14 jaar geleden
krabpaal, en dan nog een plantenspuitje in de buurt houden voor het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is een spuitbus in de handel die je op de plekken spuit waar de kat krabt Merknaam Vitakraft . De inhoud heet Cat_stop .
WEeet niet of dit in nederland te koop in ik heb het vanuit duitsland (hier 6km vandaan) Gekocht bij de keten Grensland Markt ,een groot winkelketen) hoop dat je niet te ver van de grens woont >Ander infomeren bij trekplijster ofzo