Zou een Cavia een kooi met verdiepingen ook prettig vinden?

Ik heb een caviaatje (zeug) van bijna 3 jaar nu. ik heb nu een kooi voor haar maar ik wil een grotere kooi.
Nu kan ik van een vriendin haar fretten kooi overnemen, aangezien haar fretten al enige tijd overleden zijn en de kooi verder nog goed is. Aangezien die kooi 96cm hoog is was mijn vraag of een kooi met verdiepingen ook wat voor een Cavia is. (ja ik ga de zijkanten van de verdiepingen wel beveiligen zodat ze er niet vanaf valt)

en daarnaast was mijn volgende vraag nu we het toch over cavia's hebben, Ze is nu 3 jaar zoals ik al eerder genoemd heeft. Ze heeft die 3 jaar alleen geleefd en ik vroeg me af of het nog verstandig is of ik er 1tje bij neem. Zou ze dat prettig vinden? Ik neem aan dat ik wel een oudere cavia moet vinden, of accepteren ze over het algemeen jonge cavia's wel? Z
e is namelijk best verwend in haar jongere jaren en kan snel jaloers zijn, maar weet niet of ze dat zou afreageren of andere cavia's

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja, dat vinden cavia's leuk! Het is nieuw, ze kunnen meer dingen doen dan in een kooi met alleen de onderbak. Je zou er een andere cavia bij kunnen nemen, want cavia's blijven groepsdieren, dus eentje nemen tja.. Dan vereenzamen ze zo, hoeveel aandacht je ze ook geeft. Zorg er in ieder geval wel voor dat, wanneer je de grote kooi neemt, je goed ervoor zorgt dat ze er niet vanaf vallen. Maak bijvoorbeeld hangmatjes van fleece stof die je in de kooi op hangt, of trapjes enzo.
Ik weet niet of je veel van cavia’s weet, maar weet je dat je geen knaag en likstenen moet geven? Lees dit maar eens: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/78051-slecht-advies-van-dierenwinkels.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh oké mooi mooi! Mij leek het voor haar ook zo leuk omdat ze tegenwoordig alleen maar in der huisje naar buiten zit te staren.
Ja ik weet vrij veel van cavia's (heb ook 1 jaar MBO dierenverzorging gedaan) maar er zijn van die kleine dingetjes waar ik zo zit te twijfelen haha.
Ik was inderdaad ook van plan om er een hangmatje in te doen, kan ze lekker luieren haha.
Maar ik zou dus met haar leeftijd een cavia erbij kunnen nemen? en zoja, kunnen jonge cavia's ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou juist eerder een jonge cavia nemen, dat accepteren ze makkelijker dan een oudere. Die van mij was ong 1jaar alleen we namen er toen een kleintje bij, waren van dag 1 'vriendjes' erg leuk lagen ook vaak bij elkaar. En voor met die verdieping zeker doen hoor! Vinden ze erg leuk! Succes met je cavia('s) (:

Andere antwoorden (3)

Doet je cavia gemeen tegen je vriendin bijv? of als er iemand anders is die ze niet kent? als ze wel gemeen doet dan is de er een kans dat ze die cavia niet aardig vind maar ik denk dat ze dat wel prettig zou vinden en een verdieping kan je nemen maar dan is de vraag gaan ze daar ook op. en dat ligt maar net aan je cavia bijvoorbeeld mijn cavia's die springen en lopen en klimmen overal op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cavia's zijn groepsdieren, dus ze zou een soortgenoot erbij erg leuk vinden. Alleen zijn er wel richtlijnen voor welke combi je dan het beste kan maken.

De beste mogelijkheid is om er een gecastreerde jonge(re)
of oude(re) beer of een jong zeugje van vier weken tot ongeveer drie maanden bij te zetten. De leeftijd van de beer maakt niet zo heel veel uit, hoewel er zeker oudere zeugen zijn die oudere beren minder makkelijk of zelfs niet accepteren en dat ook door middel van vechten duidelijk kunnen maken. Wat dat betreft is een jongere beer minder risicovol, zeker als hij nog maar ongeveer vier tot zes weken oud is omdat de zeug hem dan waarschijnlijk als jonkie zal zien en accepteren.

Op onderstaande link kun je er nog meer over lezen.

Een goed idee is denk ik om een beer uit een knaagdieropvang te halen. Er zijn er vast genoeg die nog een nieuw baasje zoeken. Daarbij kun je als de beer toch niet goed kan opschieten met jouw zeug, de beer weer terugbrengen naar de betreffende opvang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een cavia vindt een kooi met een verdieping wel prettig maar ik denk dat een frettenkooi te hoog is.

mijn cavia was bijna 5 jaar en alleen toen ik de cavia van mijn vriendin erbij kreeg. ik heb ze bij elkaar gezet en het gaat heel goed. het gaat eigenlijk bijna altijd goed tussen cavia's. de leeftijd maakt niet uit. ik moet zeggen dat het wel heel leuk is twee cavia's.