mijn hondje blaft opeens naar sommige mensen??! (zie uitleg)

hoi allemaal,

mijn hond luistert heel goed en is normaal heel lief tegen anderen, maar sinds gister veranderde dat.
Hij ging bij het wandelen tegen een hardloper blaffen, die werd boos en zei: he! hou je hond bij je!!
En vandaag kwam ik een oude man tegen en mijn hond daagde hem een beetje uit waarop die man reageerde:
Jezus stomme rothond ga toch weg!!
en toen zei hij tegen mij: als hij niet niet ophoud sla ik hem met mijn paraplu en hij werd helemaal boos en bedreigde hem met de paraplu enz.
Ik wil heel graag dat mensen dat niet meer hoeven te zeggen en dat ik het oude goede gedrag van hem terug krijg maar ik weet geen goede oplossing meer??!!
heeft iemand een idee hoe je dit snel en makkelijk kan oplossen??
Want ik zou graag willen dat ik zonder stress met hem kan wandelen.

Heeeeeel erg bedankt!

PS: hij heeft als hij blaft zijn haren niet omhoog maar gaat toch best flink tekeer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind een man die naar een 12-jarig meisje dreigt met een paraplu een beetje zielig.
trek je daar maar niks van aan. en alle honden blaffen naar joggers. Is erg aantrekkelijk: iemand die voor ze wegrent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, en een volwassen man moet beter weten. Mensen kunnen ook normaal communiceren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie je andere vraag, dit heb je al een keer gesteld en staat boordenvol tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan niet zien waar je woont, maar als het in de regio is van apeldoorn wil ik je met alle plezier (kostenloos) helpen met je hond. het is echt niet moeilijk op te lossen als je inziet waar het fout gaat, dus waarom je hond op een bepaalde manier reageert.
en uiteraard op een hele normale manier ook (zonder geruk aan de riem, enge prikbanden, geschreeuw naar de hond of ander gefrustreerd gedrag waar je geen hol mee opschiet.) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel menselijke emoties kennen honden ook niet, en gaan die emoties snel als zwak zien. En dan nemen honden de overhand omdat er geen leiding is. Het is vooral de houding van de mens waarmee gewerkt wordt. De hond valt vaak mee en is makkelijker te rehabiliteren dan de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zie ik dat ook Jelte1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
honden zijn idd een heel stuk makkelijk m.i.
mijn geheel eigen idee hierbij... emotie van een dier niets meer is dan een fysiologische reactie op iets, iemand of een situatie. al deze reacties van een hond samen zijn het gedrag, en ook dit is aan ontwikkeling onderhevig (anders zou je een dier niets kunnen leren of afleren) toch bestaat het gedrag (de fysiologische) reacties uit meerdere 'onderdeeltjes' die met elkaar in een bepaald evenwicht zijn. een hond kan dus naar de ene persoon luisteren, en de andere kan er geen hol mee beginnen. het heeft niets te maken met het karakter van de hond. het heeft te maken met alle reacties en signaaltjes die een hond continu opvangt en hier op in speelt. het mooie van de hond juist dat een hond de fysiologische reacties van een persoon direct doorziet en hierop in speelt/reageert. hierdoor is ongewenst gedrag te corrigeren als de hond geen kans krijgt om twijfel in te vullen door zelf duidelijkheid te stellen. (er moet continu duidelijkheid zijn, honden onderling of wolven zijn ook stabiel in hun gedrag) twijfelt een baas? een hond ziet dit in 1 oogopslag, ook als de baas denkt dat ie zeker overkomt omdat de bewegingen naar de hond zeker zijn (vergeet dan bv even dat de hond hem aanstaart)
de hond ziet alsnog twijfel, wil zekerheid, dus gaat invullen waar de baas het niet kan. heel natuurlijk gedrag. ik ben van mening dat een hond nog steeds een roedeldier is, maar het niet gaat om overheersen of continu gezag laten gelden. ik zie het als een samenwerking met spelregels waarbij je niet mag twijfelen en erg consequent moet zijn, en blijven en waarbij ieder aan zijn trekken komt. leiding geven kan immers alleen als een hond dit accepteert. afdwingen gaat niet werken, hiermee onderdruk je een hond in zijn totaal en ga je een strijd aan
een compromis is hierbij ook een stuk motivatie voor de hond dat als de baas iets aangeeft dit ook accepteert.
baas weet wat de hond wil, geeft even geen toestemming, maar kiest een later moment uit om aan de behoeften van de hond tegemoet te komen. de hond wil enkel duidelijke grenzen want dit geeft zekerheid binnen de groep of roedel. of de hond nu zekerheid biedt aan de baas, of de baas naar de hond.... voor de hond maakt het niets uit, als ie maar hond kan zijn. net als bij de wolven, wilde honden, verwilderde honden, roedels, groepen, gezinnen, honden op een speelveld, of.... voorbijgangers en trimmers :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honden zijn inderdaad nog steeds roedel-dieren. Zoals je zegt, gebrek aan leiderschap gaat hij zelf invullen. Neem jij daarna het leiderschap op je, vindt de hond het geen probleem. Mits jij voldoet aan de eisen: kalm en assertief. Ben je zenuwachtig denkt de hond "ja doei". Een roedel-leider overlegt niet met zijn hond zullen we gaan lopen, of waarmee gaan wij spelen. De leider bepaalt en de volgeling moet maar volgen. Die 2 rangen zijn er in de roedel, leider, volger. Als de mens nummer 2 in de rang orde is, gaat de hond naar ons idee vervelend gedrag vertonen terwijl het (bijv) aanvallen bij het beschermen van de pack hoort. Ik spreek wel eens mensen en die zeggen dan: "Ja mijn hond mag alles, ik snap het niet". Dan zou je eens kunnen denken, als mijn kind alles mag in hoeverre zal hij dan nog naar mijn gezag luisteren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rangordes binnen het roedel zijn er zoveel als er dieren of personen zijn die tot het roedel behoren
(kan hoog zijn, helemaal bovenaan, of laag, helemaal onderaan, en alles hiertussen) vanaf alpha tot omegadier/underdog. de alpha geeft de grenzen aan, en de rest schikt zich hierin en heeft ieder zijn eigen vaste plek dus eigen rang binnen de rangorde.
ben het met je eens dat het allemaal gaat om volgen, en leiden. je vergelijking met kids vind ik helemaal opgaan.
haha ''je hebt toch alles wat je hartje begeert? en steeds wil je meer en je ziet jezelf als het centrum van de wereld waarin je beweegt?'' helemaal op toepassing op kind en hond. rekening houden 'met' en grenzen stellen leer je ze niet op deze manier als mens in 2e in rang staan is wel mogelijk (maar moet je stevig in je schoenen staan en weten waar je mee bezig bent) een hond die bv pakwerk doet moet toch luisteren naar zijn roedeleider maar voelt zich wel hoog genoeg in rang om te kunnen verdedigen. verdedigingsdrift is een uiting van agressief gedrag (waar meerdere vormen van zijn zoals je vast wel weet :)
hond krijgt een pikkel en kan verdedigen of ontwijken. bij pakwerk zit je op het laatste niet te wachten natuurlijk. :)
de ene hond voelt zich prettig in een hoge rang (dominant) en de andere in een lagere rang (daarom zal je een golden retriever niet snel pakwerk zien doen) nog een link met uitleg gevonden over roedels.
http://deheuvelroedel.come2me.nl/908091/Roedelregels

Antwoorden (6)

Het zou heel toevallig zijn, maar misschien heeft de hond een trauma aan een man en leken die twee mannen heel erg op de 'trauma-man'! De kans is groot dat dit niet het geval is, maar anders zou ik het ook. Niet weten! Probeer anders de dierenarts eens.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dierenarts weet vaak meer over het medische gebied en vaak een beperkte kennis over gedrag. Een gedragstherapeut kan je beter raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hond legt verbanden en kan niet relativeren. nare ervaringen lijken dus op een trauma maar zijn te veranderen door andere indrukken op te doen en prettige associaties te leggen. in sommige gevallen blijft een hond onzeker (afhankelijk van ontwikkelingsfase waar de hond in zat tijdens de nare ervaringen) toch word dit soort gedrag veel te vaak verward met angst, terwijl het probleem van angst naar dominantie kan veranderen. het 'trauma' is dan een oorzaak van het probleemgedrag, maar de hond heeft geleerd dat hij met bepaald gedrag een bepaalde reactie krijgt en weet hier gebruik van te maken. zonder de houding te zien van de hond, en de houding/reactie van het baasje is de oorzaak niet met zekerheid te bepalen dus blijft het aanpakken van het resultaat helaas. advies van Jelle is dus een heel strak plan aangezien dit gedrag niet zelden leiden kan tot een (zogenaamd) onhandelbare hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops, vergeten. honden letten meer op een houding van iemand (wat straalt deze uit, wat is de lichaamstaal) en heeft natuurlijk instinct. hond valt altijd van achter aan #als# ie aanvalt. een prooi van je niet als je aan de voorkant benaderd. bij pakwerk is dit anders en kan een hond ook van voren aanvallen maar dit is geleerd. wat men doet is gebruik maken van instincten/driften. dit heeft elke hond. net zoals een kat ineens een mini tijger word als ie iets ziet bewegen. puur instinkt wat je niet af kan leren, maar in goede banen kan leiden. instinct onderdrukken geeft enkel frustratie en leidt tot ander ongewenst gedrag aangezien het instinct erin gebakken zit als het ware :) mijn hond ging als pup ook achter trimmers aan (joepie!!! jij gaat rennen, ik ga je achterna okay??) ff een trimmer aangehouden en gevraagd of ie wou stoppen met rennen, naar de hond wou kijken en een duidelijke NEE wou roepen. (je had het koppie moeten zien van mijn hond! HUHHH??? vind je het niet leuk??)
nee voor tikkertje en pakkertje hebben we de tennisbal en werpstok, de trimmers (en eigenlijk alles) kan gewoon vlak voor de snuffert van me hond heen rennen of erbij wegrennen :)
Een hond is heel gevoelig voor de emoties van een mens, het kan zijn dat de mensen die jij tegenkwam heel erg bang waren voor honden en jou hond daar op reageerde. Mijn hond heeft dat ook, bij de meeste mensen blaft hij niet, maar bij mensen die bang zijn voor honden blaft hij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat als hij aangelijnd is, of loopt hij dan los?
Je schrijft zelf, dat hij aangelijnd een beetje bang is (andere vraag van jou).

Als je iemand ziet aankomen, moet je zijn aandacht pakken vóórdat hij de kans krijgt om aan de lijn te treken of te gaan blaffen. Je neemt een stukje worst of kaas in de hand en houdt zijn aandacht gevangen tijdens het passeren. Pas als je de ander voorbij bent, geef je het stukje kaas of worst. Eigenlijk hoef je daar geen mondelinge goedkeuring aan toe te voegen.

Als je te laat bent en hij trekt al aan de lijn of gaat al blaffen, dan nooit iets lekkers geven, anders beloon je slecht gedrag.

Na verloop van tijd zal hij naar je opkijken als er iemand aankomt, in de hoop dat jij weer iets lekkers bij de hand hebt. Zijn aandacht zal dan niet meer liggen bij de passant, maar bij jouw hand met lekkers.

Dit kan je dan na enige tijd afbouwen. Soms iets geven, soms niet. Maar blijf zelf een neutrale en rustige houding houden, dan gaat ook de spanning van je hond af.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, ik had net ook gehoord dat ik met een waterpistooltje op hem moet spuiten als hij blaft, maar werkt dat wel en hoelang moet ik dat dan volhouden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar wel bedankt voor je antwoord dat doe ik ook (wat jij daar zegt)
Rieneke1
12 jaar geleden
+ ivana beginnen ze nu ook al bij de honden met water spuiten?
lijkt me ook hier zinloos.
Ivana
12 jaar geleden
Waarom zou je hem straffen of laten schrikken als het ook op de normale manier kan! Wat ik beschrijf is een positieve manier, waarbij de band met jou ook nog eens versterkt wordt.
Laten we de waterpistolen nou maar voor de kat bewaren. ;)
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, ook niet voor de kat svp.
Ivana
12 jaar geleden
Sorry Rieneke, maar dat lees ik hier altijd.
Ik heb de waterspuit nog nooit gebruikt, omdat ik altijd gewoon rustig en geduldig bezig ben om dieren de huisregels bij te brengen!
Dus: alllemaal de plantenspuit alleen voor de planten gebruiken!!
Bedankt voor de correctie. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moeten de planten ook heropgevoed worden? ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Jazeker, de agressieve vleesetende plant. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afleiding is een optie. Maar meestal kan een oplossing veel simpeler zijn. Puur door je eigen manier van opvoeden. Een hond die met veel discipline is opgevoed en niet al te veel aandacht luisteren veel beter dan honden die verwend worden door hun baasje. Rituelen bijvoorbeeld bij de deur, als eerste naar buiten/binnen gaan e.d. kunnen voor sommige verschil maken. Vaak is een correctie per riem ook nodig.
Ivana
12 jaar geleden
Jelte, ze had al eerder een vraag gesteld over haar hondje. Mijn antwoord op deze vraag houdt ook verband met voorgaande informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah oké, mijn antwoord was gebaseerd op wat ik nu las. Ik heb ook niet bepaald een zicht van de situatie, maar met strengere regels in en buiten huis komen mensen al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probleem hier is hetzelfde als bij de vorige vraag. de uitwerking kent veel varianten en hond 'wint dus terrein' aangezien het gedrag niet onder controle is en de eigenaar geen zekerheid kan bieden aan de hond zodat het gedrag stabiel wordt. hoop dat het snel is om te buigen naar gewenst gedrag want anders is de controle op een gegeven moment helemaal zoek en gaat de hond in alles zijn eigen gang. aard van het beestje, hier zit helemaal geen valsigheid of onwil in. helaas wordt het dier er wel op aangekeken (zie verhaal van plu) terwijl het probleem bij het baasje ligt.
Ivana
12 jaar geleden
Ja, dat weet ik. Maar de eigenaresse is pas 12 jaar oud en vraagt hier om hulp. We moeten haar een beetje helpen. Als haar ouders haar niet bijstaan, moeten wij een beetje sturen. Dat hoeft niet meteen op een ramp uit te draaien. Ze vraagt niet voor niets advies en is best bereid naar vermogen dit hondje op te voeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar ben ik ook van overtuigd, maar voor een 12 jarige is het heel moeilijk om gedrag van een hond te sturen. zowel vraagsteller als hondje bedoelen het goed, daarom is het zo jammer dat het niet lukt. voor zover ik kan zien zijn we hier allemaal met zowel de vraagsteller als de hond begaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar een wil is, is een weg. Zeker jonge mensen kunnen we dingen leren. Ik heb vanaf mijn 13 enorm veel geleerd over honden en ben nu 17 en werk voor een GT. Dus op jonge leeftijd is veel te bereiken, en te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben het (weer) helemaal met je eens Jelle. maar het lastige is om inzicht te krijgen als er niemand is die je hierop wijst. gedrag van een hond kan zo eigen zijn, en zo vanzelfsprekend dat kleine dingetjes erin sluipen waardoor een hond stukje bij beetje zekerder wordt in zijn gedrag en dit als het ware gaat uitbouwen. zo lijkt er ineens een probleem te zijn. het zou heel veel schelen als er bekend wat wat de houding van de hond was bij het blaffen, de kleine signaaltjes kunnen worden bekeken. zelf weet je denk ik ook wel dat dit heel vaak geïnterpreteerd wordt waardoor een bepaalde aanpak niet werkt (of juist het probleem verergert) hij is bang (maar staart wel naar een andere hond en loopt voorop met een zelfverzekerde houding) ik heb er zeker respect voor dat deze 12 jarige dame de moed niet opgeeft met haar hond! hier kunnen nog veel mensen wat van leren!!!
van volwassenen hoor ik zo vaak... ja ach mijn hond is nu eenmaal zo en men gaat om de hond heel leven. soms heeft het zelfs impact op een sociaal leven! (huh?)
eigenlijk horen deze mensen te denken
mijn hond DOET zo, waardoor kan dat en wat is mijn rol hierin? met observeren interesse en hulp krijg je het echt wel onder de knie, al ben je met honden nooit uitgeleerd denk ik :) (OMG ik blijf lappen tekst intikken,sorry daarvoor. het gedrag van honden blijft mij enorm boeien en hoor graag meningen en ervaringen van anderen) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je tikt zeker lappen tekst haha. Honden ben je inderdaad ook nooit uitgeleerd, ik leer nu na 4 jaar nog steeds dagelijks van honden. Met name als je het verhaal van het baasje hebt, en daarbij de hond het gedrag ziet vertonen. Voorbeeld: Een hond ligt op de grond, heel rustig maar kijk de persoon aan. De mens wordt daarna gebeten en zegt:"De hond beet uit het niets". De hond waarschuwde wel degelijk alleen wij zagen het niet! Mensen psychologie werkt niet op een hond. Een hond is een dier, geen mens. Een hond leeft niet van liefde en geld. Geld boeit hem niet, als hij maar werkt voor zijn eten. Liefde vinden ze prachtig maar is zeker schadelijk als het op de verkeerde momenten wordt gegeven zoals angst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi, hond LIJKT rustig (menselijke psychologie) maar ondertussen gespannen aan het focussen en bijtgrens binnen de kortste keren bereikt want eerdere signalen zijn ook niet opgevangen (het laatste druppeltje kan 'niets' lijken, maar is wel degelijk een trigger) zo is het ook met honden en kids. ach... kijk nu toch, de kleine ligt lekker op zijn rug te spelen en de hond ligt zo lekker tegen dicht tegen hem aan om te beschermen.
(menselijke denkwijze) hond denkt.
hier ben ik claim mijn plek die van jouw was want ik sta boven jou. kindje laat nu en dan brood vallen wat de hond lekker makkelijk op komt ruimen. kindje gaat lopen op een gegeven moment, en hangt over de hond heen. hond maakt zijn rang nogmaals duidelijk want laat zich niet van zijn plaats stoten en krijgt de stempel 'vals' en 'onbetrouwbaar'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt, zeker het rijgedrag vinden mensen grappig maar is vaak om de rangorde te bepalen. En dan ineens weten ze niet hoe het komt dat ze vechten. Ik hoor van mensen dat hij dan speeltjes afpakt en zo. Wij zien het niet als iets wat erg is. Maar de hond eist de speeltjes op terwijl die van de mens horen te zijn.
Ivana
12 jaar geleden
Hé, zijn we nog steeds met het antwoord bezig, of dwalen we wel erg af???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat nog wel over honden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha idd!!!
maar we blijven binnen het roedel hoor Ivana, dan is het toch nog gewoon on topic en geoorloofd? #jelte
het is saai maar ben het met je eens. daarom is het belangrijk dat een hond niet DOET maar WACHT tot iets mag. dat is zo bij speeltjes pakken, maar ook bij eten. (afstandje, wachten, en met toestemming eten) ongeveer het eerste wat ik mijn hond heb geleerd. aangezien ik 2 koters heb die regelmatig met wat eten in huis lopen op neushoogte van de hond. hij pakt niets uit zichzelf, ook geen hondenkoekje. dit heb ik hem niet eens geleerd. hij weet gewoon.... iets pakken mag als ik toestemming heb.
pakken honden wel dingen af van kinderen.... oops, stukje hoger in rangorde!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi! Ik leer nu 2 honden dat ze ook niet alles mogen pakken. Ik zet een bak koekjes naast hun neer, maar ze mogen niets pakken tenzij ik toestemming geef. Gaat nu al bijna vanzelf! Honden zijn zo simpel, moet alleen weten hoe ze werken en hoe je dingen toepast.
Ik ga er even vanuit, dat je de hond aangelijnd had.
Wat bij mijn hond dan heel goed werkt is tussen hem en die andere persoon in te gaan staan, liefst nog voordat hij de kans krijgt om te gaan blaffen, met mijn gezicht naar hem toe. Dan heb ik meteen zijn aandacht.
Als hij naar mij kijkt, dan beloon ik dat met een hondenkoekje, wat ik altijd bij me heb en dat weet hij ;-) Zijn aandacht is dan totaal weg van die andere mensen en de situatie is opgelost. Kortom: afleiden!
Zelf vooral heel rustig blijven.
Overigens: blaffen tegen een hardloper is normaal: een hardloper wordt door een hond "gezien" als prooi. Daarom moet je bij een hond ook nooit wegrennen, dan gaat-ie juist achter je aan.
De reactie van de man met de plu vind ik zeer overdreven, maar misschien was je hond los en de man bang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YESSSS een plusje!!! ben jij trouwens ook helemaal voor CM? vind het geweldig zoals die man op een hele natuurlijke manier met zijn roedel en dat van anderen omgaat. :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanxxdxxx.
Voor een heel groot deel ja!!!!!!!!! ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou toen was hij niet aangelijnd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cesar volg ik ook redelijk, maar heb zelf in de praktijk meer kennis op gedaan dan de serie. In de serie worden veel dingen niet getoond die soms toch van belang zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je je hond niet onder controle hebt en je kent zijn gedrag natuurlijk wel aanlijnen. dan kan je makkelijker corrigeren. heb je het in onder controle dan pas los laten. er zijn honden uitlaatplaatsen die verboden zijn voor trimmers. :) dus aanlijnen en zoveel mogelijk situaties opzoeken waar je hond moeite mee heeft/ongewenst gedrag vertoont. daar zijn de momenten waar je verbetering aan kan brengen namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jelte1: ben ik met je eens hoor. Geen mens en geen hond is hetzelfde.
@Dingeest1999: dat verklaart zijn gedrag, zowel naar de hardloper als naar de man met plu.
Wat Eucalypje al schrijft: aanlijnen, dan kan je hem (liefst al voordat hij reageert) corrigeren. Als hij los loopt, dan is dat bijna onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedere hond is weer verschillend idd. het gedrag wordt door zoveel dingen gevormd en beïnvloed dat is echt bij geen 1 hond hetzelfde. de oplossing dus ook niet. zo trof ik een klein hondje (knuffelfactor 10) maar enorm 'agressief' naar andere honden. een hond kon hem bijten, maar hij kwam terug als een boemerang want het triggerde tot meer want hij moest en zou zichzelf bewijzen al grepen ze hem tot bloedens toe. (hondje van een kilo of 8 dus)
hij accepteerde geen enkele correctie. super logisch na vele pogingen van de eigenaar die niet werden doorgezet, maar wel leerde dat een hond een gevecht wint (oppakken uit zelfbescherming) hondje had geleerd....de aanhouder wint ALTIJD. het duurde even voordat de hond besefte dat de aanhouder ook iemand anders kon zijn, te beginnen met kleine oefeningen en hierdoor viel het kwartje. zijn zekerheid bracht hem nergens meer en is rustig gaan liggen (acceptatie) en het hyper drentelende opdringerige hondje wat zich steeds weer moeten bewijzen was ineens een hondje wat kon ontspannen. echt een omslag was dit. een zwarte kruising die ik trof toen ik op visite was en 'uit het niets' uithaalde naar kinderen was binnen 10 minuten 'om' met een paar simpele oefeningen.
kinderen gaan niet voor een hond aan de kant, maar andersom. hond claimt geen speelgoed maar kan samen spelen met kinderen. hond eist geen aandacht maar kan dit krijgen op een ander moment. hond pakt geen koekje als haantje de voorste, maar wacht netjes tot het een koekje mág pakken.
kinderen die hem toen toevallig aanraakten hoefde het niet meer te betreuren met een knauw. de ruimte was van iedereen samen en niemand hoefde dus te claimen. beiden dieren waren zogenaamd agressief, en de zwarte zelf 'vals' en onbetrouwbaar. @jelte,
het ophemelen van CM in mijn eerdere reactie was even een onderonsje met Wendy. er was hier iemand die uhummmm, 'wat' moeite had met de roedeltheorie en stak dit niet onder stoelen of banken. haar persoonlijke inzicht was namelijk het juiste, als het andere kortzichtig, achterhaald en ouderwets. op zich niet erg, maar van gedachten wisselen hierover was er niet mogelijk helaas want velen hier zagen het gewoon verkeerd en daarmee was het klaar.
helaas heeft ze het #roedel# verlaten hier.... dus....eigenlijk ben je gewoon te laat hier op GV gekomen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor Jelte, met die laatste zin ben ik oneens met Euc!!! (ja heej Eucje, je kunt niet altijd gelijk hebben, effe een ferme correctie ;-)))))))))))))))))))))))))))))))))0
Altijd welkom!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OH!!!! zoweeh....wat VALS van je!!!! HAHAHA (heropvoeden die handel gewoon!!!) :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha
je weet dat je hond triggert dus je kan het voorkomen.

lekker worstje in een plastic zakje (voor kleine stukjes Rodi worst gaan bijna alle honden op hun knieën)

doe of er niets aan de hand is, hou je hond kort aan de riem (niet voor je uit laten lopen en laten trekken aan de riem) wil ie voor je uit gaan lopen bij het zien van een wandelaar of wat dan ook corrigeer je hem. zet de hond dus weer naast je neer. het is niet de bedoeling dat je hier je riem voor moet gebruiken, maar hij moet luisteren en blijven zitten zonder dat er spanning op de riem staat. herhalen en volhouden dus. niets zeggen, maar gewoon doen. spanning bouwt zich dus een stuk minder op en kans op blaffen is hiermee al kleiner.

stukje worst in je hand en langzaam voor de neus van de hond laten gaan. wedden dat je aandacht krijgt? hier maak je gebruik van op dit moment. weet het hondje dat het stukje worst in je hand zit hou je dit onder je kin in een vuist. de hond maakt zo oogcontact (wel oefenen dit is namelijk heel onnatuurlijk voor een hond want het is een uitdagend signaal dat voor een krachtmeting van honden onderling voorafgaat)

kijk de hond je aan (je hebt aandacht) geef je het worstje en beloont met je stem op een hele vrolijke toon.

maar dan. je onderdrukt dus een instinkt van de hond. je hond wil jagen want dit komt door het prooi instinct. dit moet dus wel beantwoord worden wil je een hond houden die gezond blijft in zijn koppie zeg maar zodat ie niet gefrustreerd raakt.

laat hem dus achter een bal of stok aanjagen. als ie de oefening met het worstje onder de knie heeft weet ie dat er wat te halen is. zo kan je hem ook leren apporteren als ie dit niet kan (zie link)

apporteren en tegemoet komen aan het instinct, de beloning en het leren aan kijken en aandacht hebben voor de baas maakt een voorbijganger helemaal niet meer zo boeiend.

wel is het van belang om eens na te gaan of het niet voortkomt uit verdedigingsdrang. dit doen honden die dominant zijn want ze zien dit als hun taak. mocht dit het geval zijn of een mede oorzaak van het gedrag is er nog meer werk aan de winkel.

je hond vertoont nu gewoon agressief gedrag, maar de oorzaak zal ondanks de oefeningen gevonden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, daarom zijn die regels, grenzen en beperkingen zo belangrijk. Zijn ze er niet/nauwelijks gaat de hond zelf de leiding nemen omdat hij bijna geen leiding krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
maar eh, uh...beperkingen zijn nooit goed, hier heeft een hond driften en instinct voor wat je er never nooit uit krijgt. beperk je een hond leg je dus een voedingsbodem voor ander probleem gedrag. de kunst is de hond op een normale manier aan te geven wat wel mag, en wanneer wel en niet zodat je een hond niet beperkt. als het ware sluit je dus een compromis waarbij de hond gewoon zichzelf mag blijven met zijn driften en instinkt, maar het op een andere manier gebruikt (daarom is beweging en spel zo ontzettend belangrijk) de baas bepaald dus wanneer wel en niet. probleem gedrag komt altijd voort uit gewoon honds gedrag, en deze 2 liggen zo vreselijk dicht bij elkaar en hebben alles met elkaar te maken. daarom is heel veel 'lastig' gedrag heel simpel op te lossen. grenzen stellen idd, maar vooral ook sturen door wat vervangends aanbieden als uitlaatklep anders heeft het geen enkele zin :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beperkingen kan je zeker opleggen, zolang je er iets voor terug neer zet. Je kan niet zomaar het jacht instinct weghalen, daarvoor moet iets terug komen in de plaats. Zoals een spel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor alle tips allemaal!!! mijn hondje is weer zoals hij vroeger was!! (was hier al wat langer mee aan het trainen maar op een gegeven moment kon ik geen goede info meer vinden dus vroeg ik het aan jullie :) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#jelte
beperken en ander opties bieden zie ik zelf niet als beperken maar als sturen. :) (dat is natuurlijk een persoonlijke opvatting van het woord 'beperken')
je geeft een grens aan (nu ff niet, straks de mogelijkheid om achter de bal aan te hobbelen, rond te snuffelen in het bos etc.) beperk je op de manier van corrigeren van gedrag waar een bepaalde drift de basis van is (af!!, nu niet nooit niet) dan loop je kans op gefrustreerde agressie juist omdat je de drang geen andere uitlaatklep heeft.
beperk je bv een bordercollie zonder een andere optie te beiden, dan gaat ie gefrustreerd kinderen uit de buurt bij elkaar hoeden bv. de hond moet gewoon wat met zijn driften dat is iets want met vaak vergeet. een huishond hoeft niet te jagen en zich staande zien te houden want ze worden ze op hun wenken bediend. juist bij huishonden is spelen/kunnen uiten van driften van belang. #dingeest
dat is fijn om te horen! hoe heb je het voor elkaar weten te krijgen in je uppie? knap hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vindt het ook belangrijk dat het instinct gebruikt wordt. Als ik de hond een koekje geef, laat ik hem in de keuken zitten verspreid ik de geur en mag hij zoeken. Zo gebruikt hij zijn beste zintuig. En het is voor de hond ook een uitdaging. Ik snap dat je het zo ziet, maar ik blijf het zelf zien als beperken. Zo leg ik het ook uit aan de mensen met vragen e-mails. Maar iets af te nemen zonder iets terug te geven frustreert een hond erg. Dat gaat de eerste dagen nog wel goed, maar daarna gaat hij ongewenst gedrag vertonen en dan krijg ik e-mails wat te doen. Dus ze nemen iets van de hond af, zonder enige voorkennis wat er kan gebeuren, omdat ze mensen psychologie gebruiken. Neem nou het paren, een niet gecastreerde reu moet volgens moeder natuur 2 maal per jaar paren, lukt dit niet zorgen de hormonen voor frustratie wat uiteindelijk zorgt voor de agressie tegen andere reuen. Dan kan je hem achteraf wel castreren, maar dan nog is gedragstherapie nodig omdat het eigenlijk voor de hond 'normaal' is geworden zo uit te vallen. Uiteraard met de juiste discipline hoeft hij niet gecastreerd te worden, maar voor mensen die niet veel bezig zijn met de roedel-regels is dit wel handig. Leuke discussie zo trouwens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind het ook een leuke discussie :) maar oef de driften van een reu die niet gecastreerd is.
ze geven andere luchtjes naar honden, en vangen zelf ook van alles op. de driften zijn behoorlijk aanwezig. mijn reutjes heb ik standaard laten helpen. andere honden reageren dan anders om hem, en hij naar andere honden. eigenlijk zie ik het zelf zo (niet lachen hoor) een ongecastreerde reu wordt continu onder zijn balletjes gekieteld door de impulsen uit de omgeving icm met zijn driften, maar mag hier niets mee. heb nu een teef die over een paar weken naar de DA gaat om laparoscopisch het 'kippenhok' eruit te laten halen. niet vanwege haar gedrag, maar ik wil geen pups en zie medicatie niet zitten. bovendien... een string staat haar voor geen meter! :) gedrag kan idd vanuit een drift komen maar een gewoonte worden (zelfbelonend gedrag)
je ziet het ook vaak bij pups. periode dat ze moeten kauwen, maar laat je een pup zijn gang gaan en zoek je niets vervanging voor je meubeltjes en huisraad ben je zolang je leeft regelmatig toe aan een 'verse' inboedel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, wat je zegt klopt over de reutjes. Honden leven in een hele simpele wereld, alleen wij maken het ze best moeilijk met al onze menselijke regels. Je mag niet paren als een teef loops is. Je mag geen mensen domineren als jij jezelf ziet als een leider. Voor hun is dat heel normaal om die dingen te doen. Alleen mensen herkennen veel voorteken niet die gedrag aankondigen. Als de mens over het algemeen meer kennis had over honden & gedrag is hun wereld veel simpeler!
Een hond doet dat uit bescherming voor jou hij gaat voor je staan of naar de 'vreemde' toe rennen/hardlopen. als hij vast aan de lijn zit moet je gelijk als je merkt dat hij naar iemand toe wil rennen trek je aan de riem en zegt: foei/eh!
als hij merkt dat jij dit niet leuk/ fijn vind zal hij dit minder of niet meer doen maar een hond zijn waakzaamheid zou je nooit van hem af kunnen pakken. ook bij mij als de bel gaat gaat ie blijven en bij de deur staan en vliegt naar beneden als ik de deur open doe ik stuur hem naar boven en gaat netjes op bed zitten/liggen maar meestal wil hij niet weg omdat hij denkt dat het een vreemde is. Als hij geslagen/mishandeld wordt gaat hij ook zo doen maar dan veel meer en gemener maar dat zou wel loslopen bij jullie veel succes groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt, maar natuurlijk wordt mijn hond niet mishandelt?!!