wat moet je doen als je hond van 10 maanden naar je gromt

mijn hond gromt naar me en laat zijn tanden zien als het bijna etenstijd is. de ene keer is ie heel lief en de andere keer gromt hij naar me. hij gromt alleen naar mij en ik ben de jongste in het gezin.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Dan ervaart de hond dat hij (misschien) in de groep boven jou staat, dus hij wil zijn positie versterken door jou bang te maken.

Zorg ervoor dat je duidelijk boven de hond staat. Ook als je met hem speelt, moet die duidelijkheid voorop staan, jij geeft de commando's en jij staat recht overeind en je kijkt neer op de hond. Zodra de hond weet wat zijn plaats is, zal het grommen afgelopen zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Zodra de hond weet wat zijn plaats is, zal het grommen afgelopen zijn." Nou, je bent wel heel zeker van je zaak :')
Ik wil het nog wel eens zien dan, dat dat werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik HEB gezien dat dit werkt! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik heb ook gezien dat dit werkt!
Klopt helemaal dit antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hoe zou het komen:
De hond krijgt meer ritme, vastigheid en dus zekerheid door REGELS, het maakt niets uit welke regels. Denken jullie nou echt dat een hond het merkt dat jij "hoogste" bent als jíj eerder door een opening gaat? Dat maakt hem écht niks uit.
Het gaat erom dat de hond regels krijgt, maar de roedelregels zijn écht onzin. Ik gebruik geen een van de roedelregels, maar wel andere regels. In het wild zou een Alpha wolf ook zo z'n regels hebben, maar die zijn écht niet altijd hetzelfde! Het gaat erom dát je regels stelt. Niet om de baas te zijn, maar om sturing en structuur te geven aan je hond. Dat heeft een hond nodig namelijk, zo niet raakt hij/zij gefrustreerd door zijn onzekerheid waar vaak VERSCHILLENDE gedragingen uit voortkomen. Dat jullie grommen linken met dominantie vind ik wel weer eens heel erg ver gezocht. Pfff... En dan ook nog adviseren om het grommen te bestraffen, de hond geeft van te voren al aan dat hij gáát grommen door verschillende signalen, maar ó, als hij gromt: dan is hij dominant. Is dat de lijn ofzo? Mag een hond geen gevoelens hebben en zeggen: Er is iets mis, ik wil niet dat je in mijn buurt komt. Dan moet je het niet bij de hond zoeken maar bij jóuw. Maak jezelf gewoon leuker...
Altijd dat corrigeren en die roedeltheorie. Kijk eens serieus naar een willekeurige vraag over honden, 3/4 van de antwoorden bestaat uit "de hond ziet je als lagere". Ik vind het wel knap dat jullie dat zomaar kunnen concluderen bij vrijwel élk probleem. Er is meer na de dominante hoor...
Alsof een hond daar de hele dag mee bezig is :') "Oeh! Wie zal ik vandaag weer domineren?".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Itsme, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cyella: wat betekent volgens jou het rijgedrag van reuen in een roedel honden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging: of het met de voorpoten op de rug van een andere hond gaan staan? Danwel over een liggende hond gaan staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijgedrag is pure overprikkeling[Te veel gedaan op een dag, te weinig rust, te veel indrukken op dat moment]
Jhento heeft in het begin ook gereden op andere honden, maar hij is nu een stuk zekerder en veel minder snel overprikkeld. Als ik hem te lang in het losloopgebied op Sint-pieter laat dan wordt het ook te veel voor hem en gaat hij ook de hele tijd proberen te rijden. Op dat moment is hij gewoon vol, en moet ik hem rust geven[Door ofwel weg te gaan of een pauze in te lassen] Nu is hij wel zekerder, maar hij heeft een schijnzekere houding geconditioneerd. Zoals je op de foto ziet heeft hij zijn staart omhoog omdat hij "zeker" zou zijn ;-) Zoals ik al vaker heb gezegd leven honden alleen in tijden van nood in roedels[In het wild dan]
In tijden van nood heeft iedereen honger, en zijn er frustraties. In dit geval is er geen sprake van een evenwichtige roedel. Je kan dat gedrag niet gaan vergelijken met de gewone huishond. Echter heb ik nooit beweert dat honden onder elkaar geen dominantie kennen. De keren dat er sprake is van dominantie is samen te vatten in twee situaties:
-Bijvoorbeeld als je 2 of meer honden in je gezin hebt. Dan hebben die onder elkaar een rangorde en dus is er sprake van dominantie.
-Als je eigen hond een hond héél goed kent waar hij bijvoorbeeld vaak mee speelt. Of die hij vaak tegenkomt. Daar kan je ook nog wel eens dominantie waarnemen. Dit kan je dus enkel en alleen waarnemen bij:
-Een onevenwichtige roedel waar er sprake is van gedwongen dominantie.
-Je eigen honden onder elkaar.
-Honden die je eigen hond érg goed kent.
itsme
12 jaar geleden
@cyella: jammer dat je je antwoord hebt weggehaald. Je antwoord toonde een ander inzicht, en vanuit die optiek was het een waardevol antwoord. Nu moet iedereen je antwoord concluderen uit de reeks aan reacties op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord helemaal niet weggehaald! Ik zie nu pas dat hij verwijderd is...
Ik zou niet eens weten hoe ik het moeten verwijderen.
Pfff... Tsjezus zeg, hier mag je niet eens een andere ONDERBOUWDE mening hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, dat hebben ze mooi gedaan ;-)
De reden:
Het is niet toegestaan een vraag te beantwoorden met een wedervraag. Ik heb alleen gevraagd om meer info, in de eerste paar zinnen met voorbeelden. Daarna heb ik hem informatie gegeven over hoe ik het zou aanpakken. Dit is geen wedervraag... Als ze willen dat iemand die nog niet een volwassen is, een hond op zijn rug gaat leggen zodat hij gebeten wordt, de hond als vals wordt afgestempeld en in het asiel komt, dan zijn ze nu heel goed bezig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in een gezin (de roedel, hoe onnatuurlijk dat ook mag zijn) probeert een hond (zelfs al als pup) te rijden op de mens, over kleine kinderen heen te gaan staan (of bij een volwassene bij grondspelletjes), ze om te gooien, en met de voorpoten op de mens te staan.... niet hond-hond, maar mens-hond.
Hoe verklaar jij dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al zei, rijden is overprikkeling. Wanneer je je hond meer rust geeft zal het rijden weg gaan ;-)
Kinderen hebben geen overwicht op honden, en er zijn zoveel meer redenen waarom honden kinderen niet als volwassen mensen zien. Vaak zijn de kinderen jonger als de hond zelf[Denk aan mijn reactie over degene die het eerst geboren is is het dominantste] wanneer het kind dus onderdeel uitmaakt van het gezin. Wanneer het kind groter wordt zal het meer overwicht hebben en een band met de hond waardoor er geen dominantieverschil meer is. Met de voorpoten over de mens :')
Sorry hoor, maar als ik op de grond lig gaat mijn hond ook af en toe zo staan, maar vaak komt hij ook gewoon van een andere kant. Dan geeft hij me een likje en komt hij bij me liggen. Soms komt het gewoon zo uit dat de hond inderdaad over je heen staat, maar om daar meteen zo'n aparte betekenis aan te koppelen. Elke keer als mijn hond naar links kijkt, dan denk ik toch ook niet: Oh! Dominantie :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wanneer het kind groter wordt zal het meer overwicht hebben en een band met de hond waardoor er geen dominantieverschill meer is.".... waarmee je zegt, dat er dus weldegelijk DOMINANTIE verschil is tussen hond en mens. Ja, over de mens gaan staan, daar koppel ik zeer zeker een betekenis aan! Want ook dat gedrag is niet voor niets. Dat is geen "per ongelukje" zoals jij suggereert :`))) Met de voorpoten op de mens, al dan niet duwend: ook niet voor niets.... het staat schattig volgens velen, hij vraagt aandacht bijvoorbeeld.... en ja, dat kán, als de verhoudingen okee zijn. Maar dat zijn ze zo ontstellend vaak niet, en dan is het weldegelijk ongewenst gedrag van de hond, wat aangepakt moet worden. Deze opmerking: "Elke keer als mijn hond naar links kijkt, dan denk ik toch ook niet: Oh! Dominantie :’)" vind ik heel kinderachtig en slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb [vrijwel] altijd over "baasjes" gesproken[Aannemend dat deze volwassen waren] over generaliserend over "de mens". Dat jíj nu opeens met kinderen komt betekend dan opeens dat ik altijd heb beweert dat kinderen niet gedomineerd konden worden? Als je nog eens goed leest wat ik heb geschreven zal een kind dat jonger is als de hond inderdaad gedomineerd worden omdat de jongste de laagste rang heeft! Hoe kan de verhouding niet oké zijn? Je snapt toch wel dat ik mijn regeling volg? Beetje slap argument in mijn ogen dan. Hoe kom je erbij dat het een vorm van dominantie is. Leg me dat eens uit. Waar heb je dat waar genomen? Wat was het resultaat van die "dominante actie"? Is er daarna iets veranderd in de verstandhouding van de twee organismen? "Deze opmerking: "Elke keer als mijn hond naar links kijkt, dan denk ik toch ook niet: Oh! Dominantie :’)" vind ik heel kinderachtig en slaat nergens op." Nee, precies. Hij moest ook nergens op slaan :')
Houd de discussie tenminste een beetje leuk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste discussie met jou vond ik leuk, hoewel ik aan het eind daarvan ook al wat meer inzicht had in je manier van doen.... inmiddels heb ik je wat beter leren kennen, en ben ik klaar met discussiëren met jou. Zoals ik elders al schreef: je toon en houding vind ik respectloos (soms zelfs schofterig) en totaal niet kunnen.
Succes verder op GV.
Geef eens wat meer info. Wie geeft hem te eten? Gromt hij als hij zijn voerbak net krijgt? Kom je bij hem in de buurt als hij gromt? Wat voor een band heb je met de hond?

Volgensmij gaat het hier om ouderwets baknijd. Gewoon, als je verwacht dat je hond gaat grommen(Dus rond die tijd) je hond een paar van zijn lievelingssnoepjes geven. En verder als hij zijn voerbak heeft een snoepje erin laten VALLEN. Niet erin doen. Zo leert hij dat als ie jouw ziet tijdens het eten, het goed is. Waarschijnlijk heb je ooit iets gedaan [Waar je je niet bewust van bent] waardoor de hond zo tegen je doet tijdens het eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal me vast een paar minnen opleveren, maar het belonen oid als een hond gromt -> nooit doen.

De hond ziet jou niet als roedelleider. De eerste de beste keer dat hij naar jou gromt, de hond even cru gezegd "op z'n flikker" geven. Niet slaan natuurlijk, maar bestraf zijn gedrag. Pak hem vast, leg hem op zijn rug, en hou net zolang vast totdat de hond stopt met spartelen en verzetten. Na verloop van tijd ontspant de hond en accepteert hij zijn nederlaag. Hij zal het misschien nog een paar keer proberen, maar gewoon weer doen. Uiteindelijk houdt dit op. Zorg wel dat je consequent bent en geduldig.

En daar is niets vreemd aan, kijk maar eens hoe honden het onderling doen. Als een hond gromt naar een ander dan doet de andere hond 2 dingen. Of hij draait weg (wat jij in principe ook doet) waarmee de afdruipende hond zegt: "Ok, ik zie jou als hogere" of de andere hond gaat de strijd aan om te laten zien dat hij de baas is en niet de grommende hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Of hij draait weg"
Dat is een kalmerend signaal, in dit geval is het een sociale en stabiele hond. "of de andere hond gaat de strijd aan om te laten zien dat hij de baas is en niet de grommende hond."
Reactie van een instabiele hond. STABIELE HONDEN CORRIGEREN ELKAAR NAUWELIJKS! Tsja, ga maar lekker je grommende hond op de grond OP ZIJN RUG leggen. Lekker gevaarlijk. Je doet maar, zo'n beetje alles aan dit antwoord is fout. Dus inderdaad, het levert je minnen op. Dat men beweert dat honden roedeldieren zijn ben ik al gewend hier...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder zijn manier. Ik heb jaren lang pakwerk gedaan, Ik heb schitterende voorbeeldhonden gehad, die perfect luisterden, die erg sociaal waren en allen zelf opgevoed. En ja, ik moest even de strijd aangaan bij sommigen. Behoudens in het begin, geen van allen heeft gegromd of een poging gedaan om mij te bijten. Ik was hun baas en zo zagen ze mij ook. En zo hoort het mijns inziens. Ik lach me ook altijd kapot op de algemene honden uitlaat plaats in hoeveel gevallen de hond de mens uitlaat. "Kom voor types" noem ik die. Staan daar te roepen: "Kom voor! Kom voor!" en de hond steekt nog net niet de middelvinger op. Ik roep gewoon: "Hier" en komt naar mij toe en gaat naast mij zitten, helemaal enthousiast. Zo hoort het. Dat er nog steeds mensen zijn die geloven in de Martin Gaus hondentraining kan ik echt niet begrijpen. Kijk voor de gein eens naar dat die gozer met dat gebleekte gebit. De Dog whisperer. Ook hij past deze methode die ik aangaf toe.
Martin Gaus heeft hem ooit eens helemaal afgezeken, maar verloor de discussie. En dat vind ik niet zo gek als je zijn methodes moet gaan geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74: Lo1997 is een kind vermoed ik (leeftijd staat niet in profiel): dan lijkt het me niet raadzaam, dat hij/zij jouw advies zelf opvolgt.
Van mij geen -, omdat ik het wel eens ben deze aanpak, maar dan van een volwassene!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ WendyH, ja je hebt een punt. Daar heb ik nog niet bij stil gestaan. Dan kan vader helpen bij deze methode en het kind erbij betrekken. Dank je voor de aanvulling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus omdat het wel een goede aanpak is (sorry Cyella maar ja, ik geloof inderdaad dat honden van oorsprong roedeldieren zijn. Ze stammen af van wolven en die leven, jawel, in roedel. Honden vertonen dit gedrag van nature nog steeds). Maar dit is inderdaad GEEN aanpak voor een kind, slim opgemerkt van WendyH dat vraagsteller waarschijnlijk een kind is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het niet zo dat Cesar Milan de etensbak vast hield en de bak af en toe terug trok?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rinke, vertel me eens wat volgens jouw een wolvenroedel inhoud. Want volgensmij heeft 99% van de mensen hier een verkeerd beeld van wolvenroedels. Bovendien kan ik gerust zeggen dat een hond maar 15% wolf. Een hond is geen wolf, een mens is geen aap en een kat is geen tijger. We stammen van ze af, tsja, dat klopt. Blijf toch niet zo hangen in dominantie ;-)
Wolven zijn zelf nauwelijks bezig met dominantie, en hun kleine broertje de hond zeker wel terwijl die maar rond de 15% van hun gedragingen nog vertoont? Jullie moeten eens kijken naar de hond op zich en dan komen jullie erachter dat voor een hond de mens de absolute leider is, en dan zeker die in zijn FAMILIE.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maria16: hij houdt de bak hoog vast tot de hond oogcontact maakt (en ruikt), dan blijft hij de bak vasthouden maar lager, zodat de hond wat kan eten en dan doet-ie de bak weer omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy: Ja dat bedoelde ik. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cyella: Ten eerste geloof ik dus niet dat wij van de aap af stammen, maar dat terzijde ;-) Een hond vertoont inderdaad nog weinig gedrag van de wolf, maar juist het gedrag dat hij nog wél vertoont is de manier van het bepalen van de rangorde. Zoals bij elk dier is er 1 de baas, en de ander ondergeschikt (bij de mens heb je ze ook, die willen domineren en die ondergeschikt zijn trouwens ;-)). Kijk maar eens als u uw hond uitlaat en u een andere hond tegen komt. De 1 blaft, een ander gaat gelijk al dominant liggen, ze ruiken aan elkaar...Natuurlijk kun je ze dit afleren, ze laten wennen aan elkaar, maar van nature houden ze een rangorde aan. De hond van de vraagstelster is slechts 10 maanden, en moet dus nog leren wat zijn plek is. Het is naïef, nee zelfs gevaarlijk, om te denken dat elke hond even mensvriendelijk is en zich automatisch aan de baas onderwerpt. Ze worden niet als schoothondjes geboren en al helemaal niet met het idee dat ze naar de mens te luisteren hebben, dat is iets wat wij verzonnen hebben toen we bedachten dat we ze in huis wouden hebben en daar op gingen fokken, niet de hond zelf. Je kunt de hond zelden of nooit de schuld geven als ze 'vals' worden, dit is bijna altijd in hun opvoeding en de benadering van mens naar de hond terug te vinden.
En hoeveel voorbeelden zijn er wel niet van honden die altijd zo lief waren voor de baasjes en geen vlieg kwaad deden, maar die zodra er een baby wordt geboren de baby gaan domineren?! Er zijn zelfs honden die kleine kinderen bijten omdat ze denken dat het kind in hun territorium is en zij hoger staan dan het kind dus het kind moeten opvoeden (en dat vervolgens het zelfde doen als wanneer ze een puppy corrigeren). Honden hebben een rangorde, evenals heel veel andere diersoorten, zo niet alle. Of je het nou leuk vindt of niet, en of jou hondje nou zijn territorium verdedigt of zich gelijk aan de eerste de beste vreemde overgeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg nergens dat ze geen rangorde hebben, maar ik zeg wel dat ze niet dominant zijn naar mensen. Je bent niet ingegaan op mijn eerste vraag: wat is jouw besef van een wolvenroedel. Want een wolvenroedel bestaat uit ma&pa met aanhang, ma&pa staan sowieso bovenaan, en degene die het eerst geboren is, heeft ook de hoogste rang, die wat erna geboren is iets lager etc. etc.
Wij functioneren als ma&pa, want wij vervullen de hond zijn behoeften. Denken dat een hond zodanig dominant is dat hij/zij elke keer bevestigd moet worden dat jíj de baas bent, dát is pas naïef. Wij staan absoluut boven de hond. Territoriumdrift staat los van dominantie. Als je even kijkt naar wat ik hier heb geschreven in deze reactie heb je ook meteen de verklaring van die beet van dat kindje. Daar hadden de ouders voor moeten zorgen dat de hond níet alleen werd gelaten bij het kindje totdat deze oud genoeg was om overwicht te hebben op de hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest dit van iemand anders neerzetten: De reactie van T74 zou ik maar overslaan. Levensgevraaglijk!!! Ik weet niet hoe jong je bent, maar nooit corrigerende handelingen toepassen, nooit! De kans dat de hond dan hapt is zeer reeel aanwezig.
Grommen is een waarschuwing, normale hondentaal. Daar gaan vaak nog meer signalen aan vooraf die wij mensen vaak niet (goed) kunnen lezen. Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe de situatie precies is. Vertoont je hond dit gedrag nog voor iemand bezig is met het eten bereiden? Of is het als jij het klaar maakt, of met de bak klaar staat?
Als de hond eenmaal eet wat doe je dan, of wat deed je voorheen? Kijk je naar de hond, sta je erg dichtbij, aai je hem, praat je tegen hem? Zit je wel eens met je handen in zijn bak, trek je de bak wel eens weg? Ik probeer te ontdekken of de hond door middel van grommen dwingend vertelt dat hij honger heeft of dat je hond je waarschuwt niet bij zijn eten te komen.
Ik heb ook wel vriendelijke tips als ik eenmaal het probleem weet. Nog even een herhalende waarschuwing. De hond niet straffen! Niet met woorden en niet met corrigerende handelingen als op de rug leggen. Grommen is hondentaal, als je deze taal afstraft heb je kans dat de hond het grommen de volgende keer overslaat en meteen bijt. Grommen is een waarschuwing dus deze ook serieus nemen! Het grommen zelf is best om te buigen, want dit is natuurlijk niet gewenst en niet prettig. Dus als ik je antwoorden heb kijk ik even verder met je mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste mensen: de hond is nog jong.
de hond luistert naar iedereen in het gezin, maar gromt naar de jongste als hij (bijna) te eten krijgt duidelijk geval dat hij zijn rangorde niet begrijpt en daar moet de alfa (vader of moeder) hem in corrigeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor pokemon
Dat betekent, dat de hond jou niet ziet als zijn "baasje".
Ik weet niet, omdat je daar niets over schrijft, hoe je ouders reageren als de hond zo doet, maar zij moeten optreden en de hond zeer duidelijk maken, dat hij in plaats (rangorde) onder jou staat: samen met jou.
Dit gedrag mag door niemand geaccepteerd worden.
Wandel je wel es met hem? Gaat dat goed? Luistert hij naar je? Naar je ouders en de andere familieleden? Meestal, als er 1 gedragsprobleem is, zijn er meer.
Hebben jullie puppytraining gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al vaker hier genoemd ziet de hond jou als iemand die lager in rang is dan hij. Dit moet veranderen, zodra hij jou als hoger ziet zal hij niet meer naar jou grommen want dan ben jij de baas. Enkele kleine tips die je moet gebruiken als je wil dat de hond jou niet als ondergeschikt gaat zien:

- De 'leider' mag altijd eerst eten. Voor een huishond betekent dit dat hij als laatst te eten krijgt. Geef de hond dus altijd pas eten ná dat de mensen hebben gegeten en niet daarvoor of tijdens
- De 'leider' gaat niet aan de kant voor een ondergeschikte. Mocht jij de hond dus passeren, zal de hond aan de kant moeten en moet jij niet degene zijn die weg stapt. Als jij voor hem aan de kant gaat verklaar je jezelf ondergeschikt aan hem.
- Leer de hond aan dat hij eerst gaat zitten als jij of wie dan ook hem te eten geeft, en dat hij blijft zitten tot jij (of degene die hem eten geeft) zegt dat hij mag eten.

Gaan je ouders naar puppytraining? Ga een keer mee! hier geven ze goeie tips en wordt de hond getraind op het luisteren naar commando's, die worden gegeven door hogere in rang.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Als jij de jongste in het gezin bent, zijn je ouders hierin verantwoordelijk. Zij zijn degene die de hond aan zijn verstand moeten brengen, dat er tegen jou en tegen niemand gegromd wordt.
Dit is echt een serieuze zaak. Straks pakt hij je echt. Jijzelf kan dit niet oplossen.
Als je ouders niet weten hoe dit moet worden aangepakt, moeten ze hulp vragen aan een hondentherapeut. Jullie dierenarts weet betrouwbare adressen. Niet te lang wachten, want als hij dit op een leeftijd van 10 maanden al doet, wordt het alleen maar erger en gevaarlijker.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je!