Kan je in nl een welp als huisdier hebben?

Mij lijkt het leuk om een welp die geen moeder heeft op te vangen en dan bijv. Een jaar of twee te verzorgen en daarna weer in de natuur los te laten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (5)

Als er al een moederloze welp opgevangen zal moeten worden, dan is dat bij een medewerker van de leeuwen verzorging van de dierentin of zo iemand. Niet bij een gewone burger. Er komt meer bij kijken dan alleen het eten geven....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar wil je het beest laten? Een welp heeft vrijheid nodig, en dat is niet bij iemand in het huis/tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in Nederland zijn er geen moederloze welpen. En als die er wel komen leven die in een dierentuin waar ze heel goed verzorgt worden. Thuis houden mag niet, kan niet (die dingen worden groot!) en hoort niet. Na 2 jaar zijn ze volwassen en zo'n 3 à 4 meter groot eten kilo's vlees per dag en kan je ze niet meer vrijlaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een roofdier dat je twee jaar hebt verzorgd, kan je daarna niet meer vrij laten in de natuur. Het dier heeft dan geen kans omdat het geen 'opleiding' heeft gehad. Uiteraard kan het wel jagen, maar het dier heeft geen kans tegenover soortgenoten of andere roofdieren.

Daarbij komt dat in Nederland heel strikt aan regels is gebonden of je wilde dieren mag houden. Dierentuinen hebben daarvoor een vergunning, particulieren zullen die vergunning niet krijgen.

Maar elders ter wereld gebeurt het wel, niet zo vaak als een hond of een kat, maar incidenteel is er wel eens iemand die dat doet. Het mag dan weliswaar niet (of niet overal), maar toch gebeurt het:
http://www.depers.nl/opmerkelijk/537481/Leeuw-als-huisdier.html
http://www.archive.org/details/tv-show_leeuw_als_huisdier
http://frontpage.fok.nl/nieuws/192304/1/1/50/man-houdt-leeuw-als-huisdier.html
12 jaar geleden
Ik ben het zeker eens met de bovenstaande reacties. Een welp (en later de volwassen variant) is geen huisdier.

Toch heeft mijn oom, ongeveer halverwege de jaren 60, een leeuw-welp als huisdier gehad. Ik heb hele mooie foto´s met die welp en mijn moeder, alles in zwart-wit natuurlijk ;-).

Deze is binnen een jaar of anderhalf naar een dierentuin gegaan, want zo´n groot dier met zoveel instinct is als huisdier niet te houden.

Als je echt (flessen)moeder wilt zijn voor een welp, kun je dan niet beter een stage of bijbaan in een dierentuin gaan lopen? Kun je wel een band met zo´n dier opbouwen, maar zit hij wel in een omgeving die (meer) geschikt is voor hem.