Kun je koolmeesjes als huisdier nemen vanaf het moment dat ze uitvliegen ?

Ik heb namelijk een nest in de tuin en zou graag 2 als huisdier willen is dit verantwoord en is het niet zielig ik zal Ze goed verzorgen en heb ook al veel ervaring met huisdieren.

Toegevoegd na 22 minuten:
Bedankt voor jullie reacties ik denkt inderdaad dat het een slecht plan is maar het viel te proberen en is dat bijvoorbeeld bij een muis niet zielig die ik in de garage vang

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14K
Rieneke1
12 jaar geleden
een muis is niet beschermd, maar ook dat is zielig ja.
een wilde muis in een kooitje zal snel sterven van de stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens, wilde muizen kun je niet tam krijgen. Het grote verschil is alleen dat huismuizen wél gefokt worden als huisdier en te kopen zijn maar koolmeesjes bij mijn weten niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
wij hebben nu 3 jaar een wilde koolmees die uit het nest gevallen was heel zwak op de grond gevonden dierenambulance wou hem niet zelf gevoerd en is heeel heeel tam geworden hij wil het liefst bij je zijn vliegt naar je toe wil spelen met de rottweiler die we hebben. Vliegt altijd los in het huis ook als we naar buiten gaan zit hij op een halve meter afstand te kijken maar wil niet naar buiten. Hij volgt je in het hele huis en is zo slim hij weet precies wat hij lekker vindt als ik een koek pak is die als eerste erbij. Als mijn vriendin thuis komt maakt die vreugde fluitjes hij krijgt dagelijks verse meelwormen fruit en zaden hij eet ook spinnentje mieren en torretjes

Het beste antwoord

allereerst mag het wettelijk gezien niet.
verder is het zo, dat ze niet bang voor je zijn, zolang ze gevoerd moeten worden.
naarmate ze zelf gaan eten worden ze ook steeds angstiger.
een heilloos plan dus.
er zijn genoeg mooie en leuke vogeltjes te koop die niet in paniek raken zodra je in de buurt komt.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dat kan niet.

Ja, het is zielig.

Je kunt natuurlijk alles opsluiten in een hok of kooi,
maar een koolmees hoort toch echt in de vrije natuur te kunnen vliegen.

Als je al vogeltjes in een kooitje wilt opsluiten,
kies dan voor een zogenaamde "tamme" soort.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolmees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag niet. Zie hier de rode lijst beschermde vogels:

Rode lijst Flora- en faunawet

Buizerd 2 - Strikt beschermd
Ekster 2 - Strikt beschermd
Fitis 3 - Strikt beschermd
Gedomesticeerde eend 4 - niet beschermd
Groene specht 2 - Strikt beschermd
Groenling 3 - Strikt beschermd
Grote bonte specht 2 - Strikt beschermd
Havik 2 - Strikt beschermd
Heggenmus 3 - Strikt beschermd
Houtduif 2 - Strikt beschermd
Huismus 1 - Gevoelig Strikt beschermd
Kauw 1, 5 - Strikt beschermd
Koolmees 2 - Strikt beschermd
Meerkoet 4 - Strikt beschermd
Merel 3 - Strikt beschermd
Pimpelmees 2,3 - Strikt beschermd
Raaf 2 Gevoelig Strikt beschermd
Roodborst 2,3 - Strikt beschermd
Sperwer 2 - Strikt beschermd
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je een link voor die lijst voor me?
Ik wist neit dat de koolmeesjes op de rode lijst stonden... Zou het ook niet zeggen als je achter ons huis komt, daar zit momenteel een koppel van zo'n 8-10 koolmeesjes. Ik vermoed dat er onlangs een nest uitgekomen is.
itsme
12 jaar geleden
de gehele rode lijst heb ik niet. Ik heb gegoogled op 'beschermd koolmees' en daar vond ik deze link:
www.wijkverenigingbergenbos.nl/index.php?page=downloads&sub=print&id=74
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, dank
Ivana
12 jaar geleden
En de Sijs en de Putter (Distelvink), staan die er niet op? Die mogen beslist ook niet!
Ivana
12 jaar geleden
Plusje hoor!
Rieneke1
12 jaar geleden
in nl zijn alle vogels in principe beschermd, behalve de wilde eend, de (hout)duif en ik meen de fazant.
Rieneke1
12 jaar geleden
oh sorry, ik zie nu dat ook de houtduif beschermd is.
Ivana
12 jaar geleden
Maar de jacht op fazant, wilde eend en houtduif is beperkt tot enige maanden rond de jaarwisseling. Afhankelijk van het weer, kan dat ingekort of opgeschort worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zielig, eigenlijk zouden gewoon alle dieren beschermd moeten zijn en dat pas bij bv "overbevolking" of ziekte de overheid beslist of er dan gejaagd mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch ken ik genoeg verhalen van mensen die kauwtjes tam gemaakt hebben vanuit het nest.
gaat goed tot ze volwassen zijn en een partner gaan zoeken
Ja, dat is zielig.
Wilde dieren horen vrij in de natuur en niet in een kooitje in de kamer.

Hang gewoon wat vogelvoer achter je huis, daar komen genoeg koolmeesjes op af en daar kun je net zo van genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet zo leuk voor ze. maar als je het hele jaar door zorgt voor voldoende voedsel in de tuin noten , zaden, fruit (er is tegenwoordig ook speciaal zomervoer)dan blijven ze terugkomen. Het is toch veel leuker een koolmeesje aan een pindaslinger/vetbol te zien hangen dan in een kooitje te zien zitten. En als ze je vaak genoeg zien zullen ze minder schichtig worden
12 jaar geleden
ik snap dat je het wil maar het is echt alleen voor de hebzucht.

het dier zal niet oud worden, stress hebben dus het is superzielig al verzorg je het net zo goed (huisvesting is ook onderdeel van verzorging, en wil je het goed doen stem je het af op het diertje zijn behoeften)

je haalt het diertje als je het tam wil maken ook nog eens uit de vertrouwde en natuurlijke omgeving, want ook niet alleen zielig is, maar ook nog eens ondoordacht, hebzuchtig, en bovendien strafbaar.

wil je er van genieten trek dat vogeltjes aan d.m.v een voedertafeltje en nestkastjes en geniet ervan als ze zich vrij in de tuin kunnen bewegen.

in de dierenwinkel zijn er vaak vogeltjes die net uit het blok komen en super goed tam zijn te krijgen. ze horen ook niet in een kooi naar mijn idee, maar weten dit een stuk beter te 'handelen' dan een dier wat je uit de vrije natuur trekt omdat jij dat leuk vindt.