Hoe maak je een cavia schoon?

Ik pas op een cavia van een vriendin en er zit poep in zijn vacht. Dat stinkt nogal. Hoe maak ik hem verantwoord schoon?

12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Je kan hem met lauwwarm water en hele milde shampoo, bij voorkeur een dierenshampoo, wassen. Maar liever alleen met warm water. Cavia's hebben een gevoelige huid, dus veel shampoo/zeep kan irritatie geven.

Dat er echter poep in de vacht van je cavia blijft kleven, wil zeggen dat de ontlasting te dun is. De harde keutels van een cavia zouden niet in de vacht moeten kunnen blijven plakken. Wellicht heeft je cavia te zachte ontlasting door verkeerde voeding. Geeft pellets waar alles inzit, geen mengvoer, en veel vers hooi. Bij het geven van groente/fruit moet je kiezen voor de soorten waar niet teveel vocht inzit, en geef niet teveel. Heeft je cavia ondanks juiste voeding nog zachte ontlasting, dan is het zeker aan te raden eens naar de dierenarts te gaan. Dan mankeert hij waarschijnlijk iets aan de darmpjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nat maken en met een kam eruit kammen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lekker bad geven. Kijk in de link voor instructies.

http://www.degrotecavia.nl/wassenknippen.html#wassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cavia met ontlasting in zijn vacht is geholpen met een droogbad, dit kun je heel eenvoudig met een beetje bloem reinigen.

Droogbaden
Zet uw cavia op een handdoek en doe wat tarwebloem in een kommetje.
Pak wat bloem uit het kommetje en wrijf dit op de natte plekken in de vacht
Zorg ervoor dat de bloem niet stuift, dit ademt het dier in en dat is niet goed voor de longen
Als u de bloem goed door de natte, vieze vacht heeft gewreven, ziet u dat het vocht is opgenomen en de bloem korrelig is geworden.
Nu pakt u een zachte borstel en borstel alle bloem uit de vacht.
Zorg er opnieuw voor dat het niet stuift.