Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

er komt vies spul uit de anus van mijn poes, wat is dit?

de poes is gesteriliceerd. Als ze op schoot ligt gaat ze vaak pompen, en dan komt er dus spul uit haar anus. Het stinkt erg. Wat is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het, zijn inderdaad de anaalklieren. Het is echt de meest vieze geur die ik ooit geroken heb en het is verschrikkelijk irritant als het op je kleren of spullen komt! :P

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Er zit bij de anus de een of andere klier, ik weet de naam niet meer, en die is wel eens ontstoken. Je moet er wel mee naar de dierenarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het de anaalklieren zijn.
deze klieren voegen geurstoffen toe aan de ontlasting, en die horen niet zo maar vrij te komen.
mogelijk zijn de anaalklieren van je kat snel overvuld.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Dat is spul wat uit de anaalklieren komt.
Dat komt zowel bij honden als bij katten voor.

De anaalklieren zijn twee kleine geurkliertjes die in de sluitspier van de anus ingebed liggen. Het zijn kleine zakjes van ongeveer één centimeter doorsnede, die via een afvoerkanaaltje, een opening hebben naar de anus (op 10 uur en op 2 uur, dus schuin erboven). Bij de voorouders kat geven ze de ontlasting een speciaal geurtje. Hiermee werd het territorium afgebakend. Dit materiaal is normaal gesproken een dunne, bruin tot bruingele, stinkende vloeistof. Bij gezonde dieren worden de anaalzakjes regelmatig geleegd door de passage van ontlasting. Dit wordt mechanische lediging genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding