Je kan extra lief voor hem zijn als hij nog wel leeft. Extra aandacht voelt een huisdier ook aan.

Een idee is om als je huisdier al overleden is een beetje as in een ketting te laten zetten. Zo heb je een stukje van je huisdier altijd bij je.

Als je een huisdier al heel lang hebt voelt dat heel pijn als hij/zij dood gaat. Dit is ook een verwerkingsproces net als dat een mens dood gaat of liefdesverdriet.
Dit rouwproces zal wel steeds meer slijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar is geen standaard regel voor dus niets 'moet' in die zin.

het is maar net waar jij je in kan vinden. sommigen begraven een dier ergens, anderen laten het bij de dierenarts achter, weer anderen laten het opzetten, of laten het cremeren.

zelf maar ik er altijd een waardig afscheid van vanwege de kids. tekeningetje, nog een knuffel, als het een klein diertje is (hamster, muis etc) maken we een mooi kistje voor het beestje. de honden worden nog bekeken, de vragen beantwoord, nog een keer geknuffeld en dan laten we ze bij de dierenarts achter.

je moet dus gewoon doen waar jij je prettig bij voelt en wat voor jou (en eventueel anderen) de beste oplossing is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 (:0))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mercikes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig die mercikes :D Ik zou het je graag horen zeggen :))
Afscheid nemen, doe je zoals jij het wilt.

Het maakt bij mij wel uit of het dier al een tijd ziek was. Dan komt de dood niet als een schok en heb je eigenlijk aleen beetje afscheid genomen voordat het dier stierf.

Als je een dier in moet laten slapen kan je misschien nog van te voren samen iets leuks gaan doen, voor een ontzettend goeie herinnering. De hond van mijn moeder had uitgezaaide kanker. Voordat ze haar liet inslapen mocht onze Dietse eerst nog de stad door en overal naar binnen waar ze maar naar binnen wilde. Dus Dietse ging bij de slager langs voor iets lekkers, en bij het station zoveel mensen besnuffelen als ze maar wilde voordat ze bij de dierenarts een spuitje kreeg.

Als je huisdier onverwachts overlijd krijg je kans niet om van te voren afscheid te nemen. Maar, net als bij afscheid van een mens, sta stil bij de leuke en minder leuke momenten die je met je huisdier hebt beleeft en geef het een plekje. Maak, als jij dat belangrijk vindt, er een bijzonder moment van. Ik vindt het zelf fijn om mijn dieren te begraven. Maar daar moet je maar net de ruimte voor hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben een teckel van 15 jaar. Ze heeft een hartprobleem, maar door medicatie doet ze het goed.
Ze is erg mager, maar verder tiptop in orde.

Mijn ouders en ik + zusje hebben besloten dat als ze dood gaat, ze wordt gecremeerd en in een urn komt. Zo is ze altijd bij ons.
Ik vind dit prettig om te weten,ik ben erg aan haar gehecht.

Er zijn mensen die het overdreven vinden, maar een beestje wat er al was voor ik geboren werd, mijn maatje, dat kunnen wij niet zomaar achterlaten.

Sterkte ermee :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Mark.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi! +
wij begroeven onze dieren in de tuin (vroeger met een tekening er bij) en ondertussen we hem begroeven vertelde we over de leuke kanten ...
dat helpt vaak wel : gewoon aan de leuke kanten van zijn leven denken . (ook nog na zijn begrafenis)
ik ken ook mensen die een (katten urn )hebben gekocht : dat zijn urnen in kleine formaten speciaal voor katten
maar wij hebben niet zoveel met een urn.
gewoon doen wat jij wilt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in het verwerken van het verlies van een huisdier onderkennen we de stadia die in de rouw om een mens worden gezien.
Vooral nu is het heel belangrijk een vriend of kennis met een luisterend oor te hebben. Je verhaal kwijt kunnen blijkt een goede manier om zo’n ingrijpende gebeurtenis te verwerken.

Om een blijvende herinnering te hebben aan je lieve huisdier kan je een aandenken zetten op een mooi plaatsje in je huis of in de tuin. Dat kan een gegraveerde kei zijn, een gegraveerd leistenen bot, een beeldurn of gewoon een mooie foto.

Maar ook online kan je een herdenkingplaatsje maken voor je overleden schat.

Hier is de website:
http://www.de-dierenkring.nl/index.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt eucalypje :)
allereerst laat ik de dierenarts aan huis komen om m'n beestje in te laten slapen, als het even kan.
dat geeft een prettiger herinnering dan wanneer je naar de praktijk moet.
dan laat ik m'n kat op de bank liggen, aai 'm, en knuffel 'm nog eens.
ik knip wat haar af, en een nageltje, en dat stop ik in een mooi doosje.
vervolgens breng ik m'n katje naar het crematorium.
thuis zet ik prominent een mooie foto neer, om vaak naar te kijken.
verder schrijf ik een verhaal over wat dit dier juist zo bijzonder maakte.
en verder moet er gewoon tijd overheen gaan.
de pootafdrukjes op je hart blijven.
hopelijk heb je hier iets aan.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Die pootafdrukjes op je hart.......Mooi beeld. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Het is altijd moeilijk om afscheid te nemen van een huisdier die dood is. Maar je moet proberen om er niet aan te denken anders komen er nog meer problemen! Maar als je hem/haar toch bij je wil hebben dan kan je een ketting of armband met de naam van je huisdier erin gegraveerd laten maken! Ik heb ook vier vissen gehad die dood zijn en 2 cavia's en ik heb het gewoon een paar keer erover gehad en leuke dingen gedaan en nu is het grootste deel al weg! Dus ik zal het maar doen als ik jou was.

Groetjes lot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ja dat is me nog wat zeg! Ik ken het gevoel.
Iedereen geeft op een andere manier afscheid af van zijn huisdier!
Je kunt hem begraven in een doos of in een kistje doen en weg laten varen op de zee! Dat is ook een mooi gebaar. 'weg gooien' vind ik niet kunnen. Begraaf hem onder een boom in het bos of in uw tuin met een paar mooie bloemen! Veel succes ermee en veel sterkte!

Gr. Britt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb niet alle reacties en antwoorden gelezen, maar rouw op je eigen manier. Een mooie foto met kaarsjes erbij, naar het grafje toe of als er een urn is. Koester de spulletjes waar hij mee gespeeld heeft; wat voor dier het ook is en doe geen spullen weg zoals een mand of kooi, speeltjes etc als je daar nog niet aan toe bent. Met dierendag kan je iets moois verzinnen voor je overleden huisdier als respect. Maak een mooi scrapbook voor alleen je huisdier, dus alleen zijn foto's enzo erin. Huisdieren zijn een deel van het gezin dus niets is gek of raar om te doen zolang jij je er maar goed bij voelt; daar hoort rouwen en huilen ook bij. Mijn hond is al bijna 20 jaar dood en ik heb nog steeds haar riem en tennisbal en in een mooi doosje heb ik nog steeds een pukje haar van haar. Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb van mijn hond een schilderij laten maken en brand regelmatig een kaarsje en haal in gedachten herinneringen op bij een mooi muziekje. Misschien een beetje sentimenteel maar als je een dier 11 jaar lang hebt gehad heeft ie toch een plekje in je hart gekregen dat je best mag koesteren.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest helaas mijn eerste poes Aagje in moeten laten slapen wegens chronische nierfalen.

Ik heb voor dat ik haar liet inslapen nog paar nachten levend thuis gehad,iedereen opgebeld om afscheid te komen nemen.

Heb op haar sterfdag nog door huis gelopen met haar dit is en blijft je thuis levend of dood.

Ze is over gebracht naar het crematorium via de dierenarts.
Ik had een mooie doek om haar heen gedaan zo is ze gecremeerd.

Heb een mooie foto met tekst laten maken via de crematorium.
Een mooie urn uit gekozen en nu staat ze thuis naast mijn eerste hondje goofy.
Beide met foto's.
Sommige mensen vinden dit luguber.

Tuurlijk blijf dit een levend litteken voor heel je leven.
Ik steek soms een kaarsje op hun geboorte of sterfdag.
Diep in je hart weet je dat dit gaat gebeuren en je wilt er niet aan,toch komt het een keer van.

Doe wat je hart in geeft en waar ij vrede mee zult hebben.

Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb een tattoo laten plaatsen,een kattenpootje met geboorte en sterfdatum.