wat is er mis met mijn cavia's?

het zijn 2 mannetjes. ze zijn allebei 5 Jaar oud.
ze zijn de laatste tijd heel rustig en stil. (dat zal dan wel de ouderdom zijn).
maar sinds kort vallen ze ook vanuit het niets om! ik moet ze dan ook weer overeind helpen. hoe kan dit? is dit erg?
ook is hun vacht heel erg vies. mag je cavias dan ook wassen? zoja, hoe?

Toegevoegd na 1 week:
Bedankt voor de antwoorden.
Mijn cavia´s hadden inderdaad schurft.
Volgens de dierenarts kwam dat door het hooi van een bepaalde winkel. (ongepast om te zeggen welke?)
Ze zijn vorige week vrijdag ingeslapen.
Ze zijn ruim 6 jaar oud geworden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jedus christus sorry hoor :o

Antwoorden (3)

Ik was zeer geïntrigeerd en heb eens gegoogled. Daarbij kwam ik op een site met ziektes bij cavia's en daar wordt over 'schurft' het volgende gezegd:

"Het begint met kleine schilferige plekjes op de rug en de achterhand van de cavia. De cavia krijgt last van hevige jeuk, haaruitval en verliest gewicht. Door het krabben en bijten ontstaan kale, bloederige plekken en korsten. De jeuk kan zo ernstig zijn dat de cavia soms een stuip of toeval krijgt en verkrampt omvalt op zijn zijde. Wanneer schurft niet behandeld wordt kan het de dood tot gevolg hebben. Het beste is om er zo vroeg mogelijk bij te zijn door je cavia('s) regelmatig na te kijken. De plekjes zijn herkenbaar door overmatige witte huidschilfers. De diagnose wordt gesteld door een huidschraapsel te bekijken onder de microscoop (door dierenarts)."

Is dat herkenbaar? Lijkt mij wel kloppen met die vieze vacht. In ieder geval lijkt het me ernstig en zou ik er zeker mee naar een dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord +
paulus811
13 jaar geleden
Sympathiek dat je gegoogled hebt, maar waarom pik je er 'schurft' uit als mogelijke oorzaak? Was is de aanwijzing daarvoor in de vraag? Van schurft vallen cavia's niet om.
Naar een dierenarts. NU. Cavia's zijn gevoelige beestjes, als je iets te lang aankijkt, kunnen ze zomaar dood zijn.

Overigens is 5 niet jong meer voor een cavia, maar een goed verzorgde cavia zou best nog een paar jaar meekunnen.

Je kunt een cavia trouwens gerust wassen, in een ondiepe laag water zodat ze er zelf ook in kunnen staan. Als je ook maar iets vn zeep gebruikt (soms kan een drupje babyshampoo goed werken) moet je de vacht natuurlijk heel goed uitspoelen. Gooi geen water over hun kop heen. En zorg er na het bad voor dat je ze meteen in een warme handdoek neemt, de meeste nattigheid daarmee opneemt, en vooral een grote berg hooi in hun kooi legt waar ze lekker beschut verder kunnen drogen.

Maar denk er wel aan: hun vacht is niet zomaar vies. Daar ligt waarschijnlijk een medische oorzaak achter. Dus húp, naar de dierenarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Wat een rare onterechte minnetjes, zeg dan iig waarom. Maar SuzyQ, wel raar is dat beide cavia's ineens omvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook raar. Sterker nog, dat is erg zorgelijk. Daarom moet hij dus ook NU met ze naar de dierenarts. Dat het bij allebei tegelijk gebeurt, wijst op iets besmettelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of inderdaad een gebrek, zoals jij ook al zegt. In ieder geval moet er een dierenarts naar kijken. Persoonlijk zou ik daar al gezeten hebben toen ze ineens allebei zo rustig en stil werden.
paulus811
13 jaar geleden
Mee eens, naar de dierenarts ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
compensatie + van mij ook hoor!
Stomme minnen.....
Cavia's maken zelf geen vitamine C aan, als daar een gebrek aan is worden ze ziek en gaan ze uiteindelijk dood. Doe vitamine c druppels in het drinkwater (ververs dat met dit weer ook dagelijks), geef ze paprika (rood en geel vinden ze het lekkerst) en zorg voor dagelijks vers ruwvoer (hooi)

Het zal 'dus niet wel de ouderdom zijn', maar ligt waarschijnlijk aan een gebrek. Cavia's kunnen met gemak 7 jaar worden, dat ze tegelijk samen omvallen is vreemd. Het zou wel erg toevallig zijn als ze ineens allebei last hebben van ouderdom. Mijn gedachte is eerder verkeerd eten, of in ieder geval onvoldoende vitamine C.

Toegevoegd na 5 minuten:
O ja, cavia’s mag je wassen maar ik zou dat pas doen als ze weer lekker fris in het hok rondlopen. Anders is het voor de beestjes een marteling.

Ik was mijn cavia’s altijd samen, zodat de een m kan beethouden op z’n rug (beetje zithouding, achterover) en de ander met lauw water en een beetje neutrale zeep het buikje kan wassen. Daarna goed droogmaken met een handdoek, geen fohn en een tijdje in de handdoek laten drogen. Nooit een cavia op de tocht zetten, maar zeker niet als je hem net gewassen hebt.
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
O ja, cavia's mag je wassen maar ik zou dat pas doen als ze weer lekker fris in het hok rondlopen. Anders is het voor de beestjes een marteling. Ik was mijn cavia's altijd samen, zodat de een m kan beethouden op z'n rug (beetje zithouding, achterover) en de ander met lauw water en een beetje neutrale zeep het buikje kan wassen. Daarna goed droogmaken met een handdoek, geen fohn en een tijdje in de handdoek laten drogen. Nooit een cavia op de tocht zetten, maar zeker niet als je hem net gewassen hebt.