Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen konijnen aids krijgen?

Misschien een rare vraag, maar ik kwam net op marktplaats een advertentie tegen van iemand die zijn ram aanbied om konijnen te dekken.
Tegen een vergoeding van 15 Euro kun je met een vrouwtje er naar toe etc.

Naar aanleiding van deze advertentie vroeg ik me opeens af of konijnen ook (een vorm van) aids kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen idee, maar ik vind het zeker geen rare vraag!
Geldt denk ik voor dieren in het algemeen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, er bestaat geen konijnenversie van AIDS, zoals FIV bij katten. Wel zijn er natuurlijk andere besmettelijke ziektes. Een gezondheidsverklaring en een vaccinatiebewijs van de ram navragen lijkt me dus wel verstandig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

voor zover ik weet niet, heb er nog nooit van gehoord, en toch vaak zieke nijnen binnen gehad.
myxomatose komt nog regelmatig voor onder de wilde konijnen.
katten doen trouwens niet zozeer aids op door het paren op zich, maar door de bijbehorende nekbeet.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
Nee, AIDS door hiv (humane immunodeficiency virus) kan alleen bij mensen voorkomen. Zo heb je wel siv (simian immunodeficiency virus) wat alleen bij apen voorkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
en fiv, bij katten.
Bij katten, varkens, paarden, schapen, geiten en apen heeft men 'gelijkaardige aids-virussen' (lentivirussen) aangetroffen.
Maar dit virus is alleen overdraagbaar binnen de eigen soort en kan de mens niet besmetten. Honden-aids bestaat op dit ogenblik nog niet. Mens en dier kunnen elkaar dus ook niet besmetten met aids.

De enige ziektes bij konijnen die besmettelijk kunnen zijn voor andere dieren zijn: Mijten, schimmelinfecties, mucoide enterophatie, VHS, E-cuniculli en wormen. Maar Aids dus niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding