huisdieren en kinderen hoeven niet altijd een goede combinatie te zijn, maar je kan net zo min zeggen dat een kind op deze leeftijd niet geschikt is voor een huisdier.
dit alles staat los van de goede wil van zowel huisdier als de goede wil van je dametje in dit geval.

de vraag is kort, maar mijn antwoord niet (het gaat ook verder in de reactie)

konijnen
moeten goed worden opgepakt, raken ze in paniek of spartelen dan kan je dametje schrikken. een konijn kan door rare bewegingen zijn eigen rug breken of beschadigen. daarbij zijn er konijnen die agressief kunnen worden (al zou je dit niet zeggen aan het uiterlijk!)

een hamster
is erg klein, kan erg snel zijn, en heeft precies het tegenover gestelde slaapritme dan je dametje. ook hier tref je erg vaak 'helse hamsters'.

een muisje
is ook erg klein en snel, zien er lief uit maar vanwege hun formaat niet echt knuffelbaar.

een ratje
zijn heel erg tam te krijgen, nieuwsgierig en leergierig en vind het persoonlijk erg leuke huisdieren voor (jonge) kinderen, maar je moet ervan houden

goudvissen
leuk om naar te kijken en te verzorgen, maar ook niet knuffelbaar.

een tamme parkiet of andere kleine papegaaiachtige
zijn bijzonder tam te krijgen (neem ze dan als ze net uit het blok zijn of met de hand opgevoed) sommigen kunnen leren praten, maar van vasthouden en knuffelen houden ze niet.

hond(je)
de hond zoekt graag contact en kan erg op kinderen gesteld zijn (ook afhankelijk van ras, maar het allermeeste van de opvoeding en begeleiding van de ouders)
je moet er wel tijd en energie in steken en je verdiepen in de verzorging, het gedrag van de hond, en de wisselwerking tussen kind en hond.
hier gaat het vaak mis! kinderen knuffelen de hond en hangen over hem heen (hondentaal.... ik ben dominant!)
of mensen zeggen 'kijk eens hoe lief de hond is voor het kind' kind ligt op de rug (hondentaal, ik ben jou de baas jij staat onderaan in tangorde) en hond ligt er bovenop (hondentaal, zo, ik neem aan dat het je duidelijk is?)
verdiep je dus ook in de psychologie van de hond!

kat
sommige katten zoeken graag aandacht, maar er zijn ook kregen bij. de nagels kunnen een gevaar zijn (al zijn hier oplossingen voor zoals siliconen hoesjes, maar dit lijkt mij niet nodig als zowel dier als kind met elkaar weten om te gaan)

deel 1 (deel 2, zie reactie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor dier je kiest,
laat ze niet alleen!!
het sier zal opgevoed moeten worden. ik zeg vaak dat het bij kinderen ook het geval is. de hond heeft regels. niet opdringerig doen, rustig kinderen benaderen (het is nogal een formaat wat alles omver kan lopen) als we gaan eten gaat hij op zijn plaats etc) maar voor de kinderen gelden ook regels. een dier wat ligt te slapen laat je met rust (buut vrij) je zoekt pas contact als het dier naar je toe komt. de hamsters mogen alleen uit het hok als dit van te voren even word gevraagd, en dan blijf ik erbij. toch denk ik persoonlijk dat het voor een kind goed is om een huisdier te hebben. ze leren iets over het dier, zijn verantwoordelijk, dragen een steentje bij in de verzorging, leren ermee om te gaan, en bepaalde dingen van het dier te respecteren. ook de schaduwkanten horen hierbij. een dier kan ziek worden en een dier kan overlijden. ook dit hoort bij het leven, en ook hier moeten kinderen mee om leren gaan. welk dier je dan ook zal kiezen. laat je goed voorlichten (niet in de dierenwinkel, deze zijn niet zelden gefocust op de omzet) maar door mensen die er verstand van hebben.
kies je voor een jong dier vergaar dan info over de opvoeding. kies je voor een ouder dier (herplaatser) heb je meer tijd om de kat uit de boom te kijken, en is het karakter al veel duidelijker zichbaar zodat je makkelijker kan zien of het een goed match is, of uit kan lopen op een teleurstelling. mijn kinderen zijn geboren en opgegroeid tussen de huisdieren, maar nogmaals, begeleid hierin. stel voor beide regels op zodat je optimaal kan genieten van kind en huisdier zodat het een echt vriendje en gezinslid gaat worden!! heel veel succes en vooral plezier gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een schildpad is leuk, maar groeien bijzonder hard, en bijten als een gek!! het leuke bakje is snel te klein, de temperatuur boven het water te koud, het zijn vervuilers dus je zal voer moeten stappen op een ruim aquarium (geen 30x30/60 dus) en een thermostaat moeten plaatsen, en lamp om het dier op te kunnen laten warmen zodat het niet ziek word. dan nog de voeding etc etc..... grote honden (vooral als je jong zijn) lopen kleine kinderen omver. ligt er glad zeil/vinyl/parket/ etc in je huis kan je hond uitglijden en zijn gewrichten pezen beschadigen. kleine hondjes kunnen fel zijn. denk bijvoorbeeld aan de jack russel. schattig formaat, maat het blijft een terrier, dus ook in zijn gedrag.
je zou dus moeten kijken naar wat je verwacht van een huisdier of hond. wat kan je een hond bieden, en past een hond hierbij. schaf je alleen een hond aan omdat je dochter een huisdier wil, of ben je op zoek naar een geschikt gezinslid? heb je niet veel tijd om te wandelen? neen dan geen whippet. ben je altijd druk en in de weer? neem dan geen reepincher, heb je geen zin en tijd in dagelijkse vachtverzorging en hou je niet van modderpootjes, wil je niet veel kwijt zijn aan een trimsalon? neem dan geen Tsji-Tsju of maltheser. het gaat er dus om, wat past er in jullie situatie, en dan ...past het ook bij je kleine meid, en niet andersom :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem alsjeblieft alleen een hond als je je geen leven meer zonder hond kunt voorstellen. Ga dan elke dag vijf keer naar buiten, weer en wind, om een paar straten rond te lopen, want dat moet je straks met die hond ook doen - de komende vijftien jaar.
Een hond is heel leuk en lief maar een veeleisend huisdier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed, uitgebreid en duidelijk antwoord.
Hoewel ik nog steeds de combinatie (te) kleine kinderen en huisdieren geen ideale combinatie vind, heb je ook wel gelijk dat je niet alle kinderen over één kam moet scheren.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom is het als ouder zo van belang om hierin altijd te begeleiden. niet 1 malig, maar echt ALTIJD.
zo doe ik het hier met de kids ook. kinderen kan je ook leren het gedrag van een dier betekend, wat een dier leuk en niet leuk vind, waar het behoefte een recht op heeft. het is een wisselwerking waarbij je als ouder de regie en het inzicht hoort te hebben. de dieren die hier de revue hebben gepasseerd (waaronder ook herplaatsers dus ben geen grootverbruiker) ratjes, hamsters, konijn, katten, kikkers, vissen, schildpadden, vogels, maar 'de' ook hondenrassen die vele anderen niet eens bij hun kind in de buurt zullen laten. vuistregel blijft..... inzicht in het dier, signalen herkennen, regels stellen voor de kinderen en het dier, overwicht hebben, zorgen dat je leider bent, en continu begeleiden en sturen en overzicht houden. je kan dus niet alle kinderen over 1 kam scheren, maar zeker ook niet alle ouders en eigenaar van een dier :)
de combinatie van dat alles, daar zit het hem in denk ik.
of het nu om een hamstertje gaat of om een hond. en als het over honden gaat...een voorbeeldje.
de golden retriever staat met bijtincidenten op nummer 1 maar verschil in opvoeding, aard, instinct, en omgang in grote lijnen niet met dat van bv de pitbull, bulldog, en rottweiler. het is in hele grote lijnen hetzelfde.
door hier op in te spelen is de ene hond per definitie niet gevaarlijker dan de andere hond. (alleen heeft de golden retriever op een of andere manier meer credits op weten te bouwen als het om betrouwbaarheid gaat) gaat het mis, ligt het dus nooit aan het dier en/of aan het kind of de combinatie hiertussen naar mijn idee, maar bij de ouder of eigenaar van het dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oef....100!? :)

Andere antwoorden (9)

Een konijn. Lekker aaibaar. en hoe groter het konijn, deste makkelijker in de omgang over het algemeen. De Vlaamse Reuzen zijn het meest knuffelbaar.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar lastig op te pakken. een konijn wat schrikt kan makkelijk zijn eigen rug breken. (dit komt helaas vaker voor)
een klein voskonijn is wat makkelijker te hanteren en zeker net zo knuffelbaar.
maar konijnen zijn niet altijd even lief, of kunnen van een lief konijn naar een vals konijn ontpoppen. het komt helaas vaker voor. jongen kinderen kunnen erg schrikken als het konijn ze eenmaal zonder opzet heeft gekrabt. de lol zal er dan snel af zijn.
Een cavia. Zijn makkelijke dieren, en bijten niet snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoor ik wel vaker. Maar dat een dier zich niet snel verdedigt maakt het nog niet geschikt voor heel jonge kinderen. Of beter gezegd: heel jonge kinderen zijn niet erg geschikt als eigenaar van een cavia.
Een knuffelbeer.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind 4 jaar nog te jong voor een huisdier.
Kinderen zijn vaak redelijk wild met het oppakken van dieren en qua aaien lijkt het af en toe ook of ze er door heen willen aaien.

Voor het welzijn van het dier is het beter als je nog even een paar jaartjes wacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Helemaal mee eens c4th. + van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook van mij een +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Dieren zijn geen poppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat als het welzijn van een dier afhangt van de leeftijd van een kind dat er ergens anders iets heel erg scheef zit :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat, maar dan wel een lieve kuffelkat.
Voordelen: een kat wordt graag geaaid en vertroeteld, maar kan ook goed voor zichzelf zorgen als er iets mis gaan - geen water, te harde aanpak. In het ergste geval zal hij krabben en dat is een duidelijk signaal.
Het meisje kan zo ook leren de lichaamstaal van zo'n dier te 'lezen', en daarnaar te handelen.
Verder zijn er lichte verzorgtaken mogelijk, zoals borstelen, mand uitkloppen, kattenbak schoonmaken. Maar als die taken er eens bij inschieten, zal het dier niet lijden zoals een konijn dat in de zomer geen water heeft.
En katten spelen graag, ze komen op je bed slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Katten hebben toch ook echt water nodig hoor ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je zelf een kat hebt, maar die van mij weten zeer goed duidelijk te maken wat ze willen - en de hele familie vliegt voor ze. Deur open houden, water, eten, naar buiten, aaien, meer eten, meer aaien etc etc...
MissBiggie
13 jaar geleden
Psies, een kat heeft personeel
een jong katje kan lekker knuffelen werkt heel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je hoe scherp de nagels zijn van een jong katje? dit icm met een kind van 4....
Er zijn ook veel dieren die prima bij jonge kinderen samen kunnen. Bijvoorbeeld katten, in tegenstelling tot konijnen, kunnen zij gewoon weglopen als ze geen zin hebben in aandacht.

Het is zelfs goed voor de ontwikkeling van kinderen om een dier in huis te hebben, emoties zoals inlevingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel.

Als ouders zijnde heb je natuurlijk wel de verantwoordelijkheid voor verzorging en het welzijn van een dier, zolang het dier leeft. Iemand van 4 jaar, is hier nog niet toe in staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult altijd nog zelf moeten helpen, en het hangt van de aard van het kind af.

Een kat kan prima, die gaat ook naar buiten, en mept van zichzelf af als een kind te wild is.
Een hond kan ook prima, maar dan ben jij wel de klos met uitlaten, en daar moet je mooi wel tijd voor hebben, iedere dag weer.
Een paar goudvissen in een kom (liever een aquarium van 30x20x20) of guppen, dat kan zeker wel voor een kind van vier.

Een cavia of konijn kan vaak ook wel, maar dan moet het kind wel lief van aard zijn. Mijn eigen dochter zou een konijn te vaak plagen toen ze vier was. De kat krabte en beet haar net zo lang tot ze de poes netjes en lief ging aaien. Nu ze zes is, zou een konijn wel kunnen. Voor mijn zoon had een konijn prima gekund toen hij vier was, die is voorzichtig en lief met dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine aanvulling: goudvissen niet líever in een aquarium, maar per definitie in een aquarium (of buiten natuurlijk). Een goudvis in een kom is dierenmishandeling.
Goudvissen hebben als ze eenmaal volwassen zijn een aquarium nodig van 100x50x50, als ze nog klein zijn kan mag het aquarium wat kleiner zijn.
Hond helpt tegen allergiën