Onze hond heeft een cocktailprikker opgegeten. Wat nu?

Ik was met hapjes door de kamer aan het lopen en toen viel z'n stokje. Met wat eten eran. Ze at het meteen op. Wat nu te doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze heeft zich niet verslikt. En loopt ook nog rustig rond

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al contact gehad met een dierenarts?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook ik hoop dat je inmiddels contact hebt gehad met de dierenarts.... laat je het nog even weten?
Rieneke1
13 jaar geleden
hoe gaat het nu met de hond?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nouja het is eigenlijk wel grappig... Ze heeft op een 1 of andere manier. die dingen van het stokje gehaald in haar mond.. We vonden de coctailprikker onder de bak
Rieneke1
13 jaar geleden
pfffffff gelukkig!!
fijn dat te horen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ze wist wel dat dat niet goed voor haar is :P

Het beste antwoord

neem geen risico met zo'n scherp voorwerp.
ik zou meteen de dierenarts bellen.
als die geen dienst heeft vandaag, krijg je vanzelf te horen waar je wel terecht kan.

Toegevoegd na 8 minuten:
overleg met je dierenarts of het zinvol is ontbijtkoek of wattenpap te geven, zodat de prikker wordt ingekapseld.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze ziet er niet raar uit ofzo kan ik niet beter eventjes ene uurtje wachten?
Rieneke1
13 jaar geleden
waarom niet even bellen voor advies?
op een geperforeerde darm zit je toch niet te wachten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dat?
Rieneke1
13 jaar geleden
scherpe voorwerpen kunnen een gat in de darmwand maken, waardoor de darminhoud in de buikholte terecht komt.
dit is een levensbedreigende situatie.
ik hoop dat je inmiddels contact hebt gehad met de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het misgaat en je dat van buiten kunt zien, ben je al erg laat om dan alsnog naar de dierenarts te gaan, dus bel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, meteen bellen!! Never nooit geen risico's lopen met dit soort dingen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord!

Andere antwoorden (5)

gewoon wachten, als je ziet dat ze zich niet lekker voelt ga dan de dierenarts bellen. maar zo'n stokje is niet heel groot dus ze kan het ook uitpoepen of uitkotsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Russische roulette kan ook goed gaan... man man!! stokje is niet rond hoor, dus zelfs bij het uitkotsen kan er schade aangericht worden.
'niet heel lekker voelen' is een breed begrip. een hond die hard is voor zichzelf zal niet laten zien dat ie zich niet lekker voelt, maar het wil niet zeggen dat er geen inwendige bloeding is opgetreden door het stokje. een min dus voor dit gevaarlijke 'advies'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, als je je niet lekker voelt kan je altijd nog de huisarts bellen. tot die tijd gewoon afwachten joh, het is maar een klein graatje dus je kotst of poept het vanzelf wel weer uit.
Zou naar de dierenarts gaan.En niet zelf dingen proberen slaap je zelf ook rustiger en weet dat je alles gedaan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de sodemieter naar de dierenarts! Zo'n sateprikker kan enorm veel schade aanrichten in de maag en/of darmen. Als het niet al een perforatie in de darmen veroorzaakt dan levert het wel problemen op bij het uitpoepen.
Scheur in ieder geval al wattjes tot kleine stukjes en meng dit tot een soepjes met water en blikvoer, geef dit de hond te eten. Hopelijk verpakken de watjes het stokje, zodat deze makkelijker kan passeren.
Een stokje is helaas niet tot nauwelijks te zien op rontgenfoto's, dus waarschijnlijk wordt een operatie een hele zoektocht.
WACHT NIET AF, als je symptomen ziet bij je hond dat er iets mis is, ben je al TE LAAT, met zeer grote kans op dodelijke afloop als de darm daadwerkelijk geperforeerd is!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het niet in de keel of slokdarm blijft hangen wil niet zeggen dat het zijn verdere weg zonder problemen zal vervolgen.

stokje is lang, scherp, darmen zijn kronkelig. het stokje zal er dus niet doorheen kunnen zonder weefsel te raken.

laten braken heeft geen zin meer (middels injectie dierenarts) het stokje is al te ver in het lichaam.
de hond heeft sterk maagzuur, dus het kan dat het stokje verteerd. KAN, het hoeft niet.... heb weleens een hond gezien waar een prikker er via de buitenkant van de buik weer uitkwam.

het kan gaan ontsteken, schade aan weefsel aanrichten, bloedingen veroorzaken. sommige honden worden ziek omdat een houtsplinters er via de keel uit wil groeien zodat een operatie noodzakelijk is.

het is dus wel degelijk van belang om zo snel mogelijk info in te winnen van een dierenarts. doorslikken zonder verslikken geeft geen garantie dat verder alles normaal zal verlopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt misschien gek, maar je kan best alvast met je hond gaan wandelen in het gras. Met een beetje geluk zal de hond gras beginnen te eten. Dit gras wikkelt zich in de maag rond het prikkertje zodat de scherpe punten afgedekt worden. Gras eten is een natuurlijke reflex van honden die bv kippenboutjes gegeten hebben.
Als het een houten prikkertje is zou ik me niet teveel zorgen maken: leg er maar eens eentje in het water, na enkele minuten is het zo slap als en vodje.