Wat veroorzaakt dikke lippen bij katten?

Onze kat heeft soms ineens een hele dikke lip. Het ziet er dan donker roze uit en volgens mij heeft hij er ook wel last van. Ik probeer nu helemaal geen brokjes meer te geven omdat het misschien een oorzaak kan zijn.

Zijn er nog andere dingen die kunnen helpen, en zijn er nog dingen die je juist moet vermijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het kan zijn dat de kat ergens allergisch voor is. Als hij allergisch zou zijn voor zijn brokjes zou hij altijd een dikke lip hebben toch? Komt hij ook buiten, dan denk ik eerder dat er buiten iets is waar hij last van heeft.

Het kan inderdaad ook eosinofiel granuloom zijn zoals eerder opgemerkt. Maar ook dat heeft een allergische oorsprong. Ik heb een link bijgevoegd over eosinofiel granuloom.

Verder zou het een auto-imuun ziekte kunnen zijn waarbij het eigen lichaam zichzelf bestrijdt. Dat kan worden opgelost met een injectie.

Maar het lijkt me verstandig dat je naar de dierenarts gaat, die kan uitzoeken (beter inschatten) wat het is en wat eraan te doen valt. Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooh nou ja, het is in ieder geval prettig dat het geen eosinofiel granuloom is. Maar wel lastig dat je niet weet waar de kat precies allergisch voor is, dat maakt het zo lastig er iets aan te doen.

Andere antwoorden (3)

Komt je kat buiten, of is het een binnenkat? Als hij buiten kan, jaagt hij misschien op bijen of wespen - kan een steek opgelopen hebben.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonder een foto moeilijk te zeggen...
het zou eosinofiel granuloom kunnen zijn?
dat is een auto-imuun probleem.
wat wel kan bijdragen in het ontstaan van eosinofiel granuloom (en impetigo oftewel krentenbaard) is het gebruik van plastic voer- of drinkbakjes.
ik denk niet dat de brokjes de schuldige zijn, voedselallergie uit zich meer door kale/open plekken op de kop.

hopelijk heb je hier wat aan, maar het beste is toch eens met het beestje naar de dierenarts te gaan.
Rieneke1