Moet mijn cavia gezelschap?

Mijn cavia is ongeveer 2 of 3 jaar. Hij was eerst samen met zijn broertje, maar die is overleden... :(
Hij is nu dus alleen, maar ik heb in vorige vragen te horen gekregen dat hij een vriendje moet krijgen... maar hij is wel een mannetje en als ik dan een vrouwtje zou kopen moet ik hem castreren en dat vind ik zo onnatuurlijk! Als ik een mannetje koop gaat dat dan goed? En hij is redelijk schuw :( dus als ik een vriendje voor hem koop, word hij dan niet nog schuwer?>?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een beertje erbij wil, kun je het beste gaan voor een piepjong beertje net uit het nest. Dat gaat vaak goed.

Maar het beste zou toch echt zijn om hem te laten castreren (bij een gespecialiseerde dierenkliniek, niet overal weten ze veel van cavia's!) zodat hij een zeugje als gezelschap kan krijgen.

Wat je ook doet, bedenk dit: alleen zitten is voor een cavia véél onnatuurlijker dan gecastreerd zijn. En misschien iets dat uitmaakt bij je beslissing: cavia's zijn dieren met een hoog libido. Zelf gecastreerd n**kt mijn koppeltje er lustig op los!

Soms hoor je inderdaad nog het oude idee dat een cavia met een maatje minder gemakkelijk tam zou worden. Dat is net zulke grote onzin als dat cavia's geen water zouden mogen drinken. Een cavia die helemaal alleen op de wereld is en geen maatje heeft om mee te kletsen, díé wordt gestresst en daardoor schuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Cavia's zijn groepsdieren. Het mannetje alleen laten is dus even onnatuurlijk als hem te laten castreren. Nu is hij alleen maar erg eenzaam. Gun hem wat plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cavia alleen is heel sneu! Hij zal waarschijnlijk alleen maar schuwer worden en gestresst! Kijk eens bij een knaagdierenopvang, misschien hebben zij een mannetje of vrouwtje zitten die al gecastreerd is? Een volwassen diertje dat erg tam is kan jouw schuwe mannetje juist uit zijn schulp trekken.
Als je er een jonkie bijneemt, dan heb je wel kans dat als het een mannetje is, ze gaan vechten. Neem je een vrouwtje, dan zal toch 1 van de 2 gecastreerd moeten worden. Anders zijn het er in no-time tientallen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cavia in zijn eentje is natuurlijk helemaal niet leuk. Cavia's zijn bijna altijd beter af samen. Maar dan heb je natuurlijk nog wel dat probleem natuurlijk. Je zou ook een konijntje kunnen nemen, konijnen kunnen bijzonder goed samen met cavia's! Veel succes ;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee of 3 jaar is nog niet zo heel oud voor een cavia. Je zou er inderdaad nog een cavia bij kunnen nemen. Je kunt er een jong mannetje bij zetten. Wel een jonkie zodat direct duidelijk is wie de "baas" is. Dat kan heel goed gaan, afhankelijk van de karakters. Dus een vrouwtje hoeft niet perse.

Zie ook: http://www.degrotecavia.nl/tweeberen.html#een

PS: voor beertjes maakt het niet uit of de mannelijke "huisgenoot" uit hetzelfde nest komt of een vreemde is. Het is geen garantie dat het goed gaat. Ik heb zelf 2 beertjes (geen broertjes, wel samen gekocht) en dat gaat prima.