wat betekenen die kale vlekken bij mijn papegaai?

wij hebben twee dwergpapegaaitjes, die als echt "lovebirds" (rode en gele nek) constant bij elkaar hangen. één van die papegaaitjes (rode) toonde ineens een kale vlek. wij dachten dat hij zich ergens tegen had geschroeft tot we op een avond een zacht gepiep hoorden. bij nazicht stelden we vast dat het andere papegaaitje (gele) telkens in de wonde van zijn kooi-genootje aan het "pikken" was met zijn snavel.
we hebben ze nu apart gezet, de wondjes groeien héél langzaam toe (er is op bepaalde plekken een soort wit dons te zien), maar het gewonde "rode" papegaaitje treurt verschrikkelijk.
wat kunnen we best doen? opnieuw bijeenzetten is volgens ons geen optie, maar apart lukt het ook niet echt doordat de "rode" zo verschrikkelijk treurt.
is er een kans dat het "gele" papegaaitje de wonde ook heeft toegebracht? of is er een andere oorzaak mogelijk van plaatselijk pluimenverlies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

In het papegaaienkweekcentrum waar ik een hele tijd werkte hadden we zo ook een paar geelkuifkaketoes. Die plukten elkaar volledig kaal. Het is heel waarschijnlijk dat de ene dit bij de andere gedaan heeft. Je zou proberen ze wat meer nieuw speelgoed waar ze op kunnen knagen te geven. En regelmatig iets nieuw. (een soort van rotatie) + verse takjes die ze kapot kunnen knagen. Soms plukken ze elkaar of zichzelf kaal puur uit verveling. Wel proberen zolang de wonde niet genezen is ze nog in aparte kooien te hebben. (misschien kan je de kooien naast elkaar plaatsen zodat ze nog steeds contact hebben met elkaar?)
Soms is de oorzaak van veren plukken een tekort aan proteinen in hun dieet. Vraag ook eens na bij een expert of je de juiste voeding geeft aan je dwergpapegaaitjes. (mag niet te veel zonnebloempitten bevatten en zeker geen pindanoten). Ook voeding aanvullen met vers fruit, kalksteen en eivoeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik zou hem laten controleren door een vogelarts op een ziekte
als dit is uitgesloten is het waarschijnlijk een stress of voedingsfactor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou vedermijt kunnen zijn.
Haal de vogels uit de kooi en reinig deze eens grondig met bijvoorbeeld Halamid. Daarna inspuiten met met een middels tegen vogelluis. Vroeger was er Birdspray 404, maar ik weet niet of dat nog bestaat. Informeer eens bij een vogelspeciaalzaak wat er tegenwoordig in de handel is.

En meng een klein beetje levertraan door het zadenmengsel. Dat werkt goed om het verenpak weer in goede conditie te krijgen.

Probeer naast het standaard voer (wat niet teveel zonnebloempitten dient te bevatten) ook regelmatig iets anders te geven, zoals bijvoorbeeld een maiskolf of rozenbottels. Maar het is daarvoor niet echt het seizoen nu.

Een klein beetje andijvie kun je ze echter wel geven.
Of een stukje rauwe wortel.

Je kunt ook elke week op een vaste dag een paar vitaminedruppels in het drinkwater doen. Verkrijgbaar bij bijvoorbeeld de firma Welkoop of een goed gesorteerde dierenwinkel.

Tevens, al genoemd, zorg dat de vogels zich niet hoeven te vervelen. En als ze de gehele dag alleen zitten, laat de radio voor ze aanstaan.

Eenzaamheid is een onderschatte vijand voor vogels!
Een beetje rustige muziek kan best goed doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En vergeet vooral niet dat vogels ook dagelijks vogelgrit nodig hebben om hun zadenmengsel goed te kunnen verteren!!
Verkrijgbaar bij praktisch elke dierenwinkel.