Kan een kat het aanvoelen als er een andere kat is overleden?

De poes van de overburen is laatst ingeslapen. Onze kat ging er niet veel mee "om", hij was eerder bang voor haar. Toch merken we dat Laila (onze kat) veranderd is in gedrag. Hij springt tegen deuren op, bijt uit het niets en wil niet meer naar buiten toe. Dit gedrag kan misschien ook door de sneeuw komen, maar vorig jaar was het kouder en sneeuwde het ook, en ging hij wel gewoon naar buiten. Een paar keer heeft Laila een lel gehad van die poes, maar voor de rest bleef hij uit haar buurt. Kan het zijn dat Laila nu "verdrietig" is? Of juist verward?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook vaak meegemaakt dat mijn katten doodgingen, maar die van mij deden dat niet. Veel suc6 ermee.

Het beste antwoord

Katten kunnen wel degelijk aanvoelen dat er een kat overleden is/ mist uit de omgeving. Symptomen die wij mensen zouden omschrijven als verdriet, depressie of rouw, worden veelvuldig gezien.

MAAR: Wat je hier omschrijft, lijkt me niks te maken hebben met het feit dat de kat van de buren is overleden! Deze kat heeft ergens last van! Deze reactie/verandering is veel te heftig voor het missen van een buurtkat waar ze bijna niet mee omging.
Dus ga naar een dierenarts en laat haar nakijken! Ik vermoed dat er lichamelijk iets aan de hand is! En wacht niet te lang!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zou me niets verbazen, katten zijn heel gevoelig voor veranderingen. Kijk maar na een verhuizing, hoeveel katten lopen er terug naar hun oude adres.En een kat heeft een instinct waar wij als mensen geen weet van hebben.
Voorbeeld; ik lag jaren geleden met de bof op de bank en we hadden een poes. Tot onze stomme verbazing kreeg ik een paar keer per dag op de linkerkant van mijn keel daar waar de bof zat. We hebben het nooit kunnen verklaren.
Toen de bof over was, hield onze poes er weer mee op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even een zin afmaken, Tot onze stomme verbazing kreeg ik een paar keer per dag likjes enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bedoelt dat de plek waar de bof zit, warmer is? Dat kunnen katten inderdaad heel goed aanvoelen. Door de warmte is de geur daar ook anders. Katten ruiken dat. Daar komt bij, dat je op de plek van de zwelling ook meer zweet. Een kat die graag zout likt, zal dus bij voorkeur op die plek likken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien was het warmer maar het gekke was dat ze me anders nooit likte of zo naast me ging zitten. Misschien rook ze het, zou kunnen maar het zal wel een raadsel blijven. Het was wel heel lief.
bij veranderd gefrag is het zaak de kat door een dierenarts na te laten kijken.
vaak wordt er gespeculeerd dat de kat een gedragsprobleem heeft, terwijl er medische oorzaken aan het veranderde gedrag ten grondslag liggen.
katten tonen niet snel dat ze pijn hebben, terwijl dit mogelijk wel het geval kan zijn.
zeker het bijten "uit het niets" wijst daarop.
laat je kat dus zsm nakijken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal gelijk, dus: +
het zou inderdaad heel goed kunnen dat uw kat aanvoelt dat de andere kat er niet meer is.
Ook al was die kat niet de "beste" vriend van jouw kat
ze kan zelfs in een depressieve fase terrecht komen en ook omdat er nu een nieuwe rolverdeling in zijn omgeving gekomen is + de territoriale verdediging moet bijgesteld worden.
Er zal toch degelijk een gemis zijn bij uw kat maar na enkele weken verdwijnt dit dan wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat kan wel degelijk rouwen om het verlies van een andere kat. Ook als die andere kat een soort van aartsvijand/ rivaal uit de buurt was waar altijd herrie mee werd gemaakt. Dit vertelde onze dierenarts ons recent.
13 jaar geleden
Naar de dierenarts gaan is zeker geen slecht idee. Vooral niet omwillevan dat bijten. Is het altijd als je hem aanraakt op een bepaalde plek? Of als hij ergens zit? Of is het meer een speels/aanvallend bijten in een zotte bui? Het kan liggen aan de nieuwe territorium verdeling. Als de dominante kat verdwenen is, wie moet dan de baas zijn? Misschien zit je kat in tweestrijd: naar buiten en strijden voor zijn plekje, of niet naar buiten, wachten tot de rest het beslist heeft, en zich dan voegen... Dat hij opeens begint te bijten en tegen deuren opspringt, lijkt mij een beetje op stress/spanningen en die kunnen van overal komen.