Een hond die zijn snoet onder je arm/elleboog duwt, vraagt eigenlijk aan je : Ben ik okay, ben ik een brave hond?
Om hem op hondse manier te antwoorden, kan je z'n snoet even van bovenaf in je hand nemen, en heel zachtjes knijpen : dat betekent dan : ja, je bent okay, je mag hier bij mij in de buurt zijn....

Bij wolven zie je dit heel vaak gebeuren : de wolven die lager in rang zijn, bieden hun snoet aan aan de ranghogere, die er dan zachtjes overheen bijt.
Daarmee geven ze elkaar aan : jij bent de ranghogere, ik erken dit, en ja, je hoort in mijn roedel, en ik zorg voor jou en de hele roedel.
Kijk maar eens naar wolvendocumentaires op Animal Planet of Nat. Geogr, dan zie je dit over elkaars snoeten bijten regelmatig gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zo geeft hij aan dat hij aandacht wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de hond graag wil dat je hem aait of aandacht geeft :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van ons doet dat ook altijd, dan drukt hij met zijn kop totdat je hand op zijn kop ligt. Je hond wil graag aandacht, geaaid worden :)
13 jaar geleden
Hij wil aandacht en wat van je gedaan krijgen zoals een kriebel achter zijn oren, een aai of wat te "snaaien" van de tafel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien wil hij je wat duidelijk maken, bv een plas gaan doen, of dat je met hem gaat spelen..of hij wil iets lekkers van jou...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij wil je tot actie aanzetten.
Dus niet gewoon aandacht maar ik denk dat hij uit wil of wil spelen.
Als hij aandacht wil zal hij dat anders vragen (kop op de schoenen leggen , op schoot willen oid.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden waarom hij dat doet is simpel. Hij wil iets van je. Daarbij moet je kijken naar: Ik moet plassen. Ik heb honger. Ik wil spelen of ik wil dat je me aait.
Je moet je hond dan gewoon wat aandacht geven, want je weet niet of hij honger heeft, of dat hij wil spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor aandacht hij op dat moment ook wil: spelen, roedelbevestiging of eten, je moet het niet geven.
De roedelleider geeft aandacht als dat de roedelleider uitkomt.Een hond moet jouw persoonlijke ruimte respecteren en mag pas bij je komen als jij dat wilt.

Als hij dus zijn snuit onder jouw elleboog steekt (kom op baas, doe eens wat!) moet je hem wegsturen. Je mag hem best drie minuten later roepen, hem eten geven, uitlaten, of met hem spelen. Hij moet weten dat jij de regels maakt en niet hij/zij.

Het klinkt allemaal erg hard, maar is de hondse manier van leiderschapsbevestiging. Een hond gaat jou meer respecteren als je zo handelt. Een omega-hond, degene dus die onder de alpha-hond staat, gaat nooit naar de hogergeplaatste zonder dat hij daartoe is uitgenodigd. Doet hij dit wel, dan verliest de alfha-hond zijn status. Dit is de reden waarom er zoveel ongehoorzame honden rondlopen.

Als jij dus toelaat dat de hond jouw elleboog omhoogdrukt en daarmee zijn wil doorzet en aandacht krijgt, waarvoor dan ook, ondermijn je je leiderschap.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je mag je hond dus best aaien, achter zijn oren kriebelen en met hem spelen, maar hij zal eerst zijn plaats moeten weten.
Ivana