Is het mogelijk films te downloaden van Netflix om ze daarna in één of andere software te bewerken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Goeievraagstell, er zijn nogal wat sites in de Nederlandse taal over dit onderwerp. Uitleg in de Nederlandse taal is op een Nederlandse vraag- en antwoordsite wel zo handig.
https://help.netflix.com/nl/node/54816
https://www.iculture.nl/tips/netflix-offline-kijken/
gvrox
3 jaar geleden
@JoanDArc ik zie toch echt nergens staan hoe je dan vervolgens de gedownloade film kunt bewerken (en dat is ook wel logisch, omdat dat niet kan als je alleen de door Netflix geboden functionaliteit gebruikt)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@gyrox, precies
LeonardN
3 jaar geleden
@gvrox Ik heb net even via de door JoanDArc voorgestelde manier geprobeerd, je download dan inderdaad een file die enkel binnen de app van Netflix te bekijken is. Ik kan er niks mee, het is een bestand zonder extensie. Ik kan hem niet bekijken via een mediaspeler buiten netflix. Het lijkt me stug dat het opent in een videobewerkingsprogramma.
Griffin
3 jaar geleden
@LeonardN “ Ik kan hem niet bekijken via een mediaspeler buiten netflix.”
Nee, ook logisch want het materiaal heeft DRM, en zonder de juiste sleutel is dat bestand waardeloos, die DRM bepaalt de houdbaarheid van het product i.e het termijn waarvoor de licentie geldt.
LeonardN
3 jaar geleden
Precies dus is de methode die JoanDArc voorstelt dus sowieso niet iets waar de vrager wat aan heeft.
LeonardN
3 jaar geleden
De meest interessante optie (juridisch gezien) is een schermopnameprogramma als OBS gebruiken, die gewoon een schermopname maakt van wat je afspeelt en zelf geen encryptie breekt of omzeilt. @Goeievraagstell
Belangrijkste om te begrijpen in mijn ogen is dat als je eenmaal wat auteursrechtelijk materiaal in handen hebt, en dit bewerkt, je dan niet dat materiaal mag verveelvoudigen en gaan verspreiden. Ook niet als je het (veel) bewerkt hebt. Zelfs een heel kort fragment wat zou kunnen vallen onder citaatrecht ligt juridisch vaak nog lastig (als het niet aangetast is).
Voor eigen studie of voor eigen gebruik mag je het wel aanpassen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Protest: Valse voorstelling van zaken, ik stel namelijk geen enkele methode voor. Ik plaats alleen een site in de Nederlandse taal, dat is iets anders dan een methode promoten of adviseren.
LeonardN
3 jaar geleden
Je zegt:
"@Goeievraagstell, er zijn nogal wat sites in de Nederlandse taal over dit onderwerp" Ik stel dus dat dat GEEN site is over het onderwerp waar de vrager naar vraagt. (downloaden en bewerken) Je stelt idd niet expliciet dat dat je die methode voorstelt, maar impliciet zal dit wel zo door iedereen begrepen worden.
Vandaar dat gvrox en ik tegengas geven. De vrager heeft er niks aan, ik hoop dat dat nu voor iedereen duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@JoanDArc, zo zie ik het ook niet hoor.
Zelf zou ik ook verwijzen (als tip) om te kijken op zo’n site, zonder de inhoud gecheckt te hebben. Gewoon een hint, meer niet.
Dus impliciet wordt het niet door iedereen zo begrepen....

Antwoorden (3)

Nee, Netflix slaat de films encrypted op en zonder de ontbrekende key kun je daar niks mee aanvangen. Er zijn natuurlijk wel manieren om een verliesvrije kopie te verkrijgen, maar valt wegens de richtlijnen hier niet uit te leggen.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Er zijn natuurlijk wel manieren om een verliesvrije kopie te verkrijgen, maar valt wegens de richtlijnen hier niet uit te leggen." Een kopie uit legale bron mag gewoon van de Nederlandse wet onder de thuiskopieregeling.
Griffin
3 jaar geleden
@LeonardN “ Een kopie uit legale bron mag gewoon van de Nederlandse wet onder de thuiskopieregeling.” Oh, dat is nieuw voor mij.
LeonardN
3 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thuiskopie Wat uiteindelijk niet mocht was een kopie maken uit illegale bron. Dus downloaden via torrents is sinds 2015 dacht ik verboden.
Griffin
3 jaar geleden
@LeonardN: De licenties die Netflix met filmproducers heeft zijn beperkt houdbaar, via de Netflix app offline downloaden zorgt er niet voor dat de film voor eeuwig blijft bestaan, met jouw oplossing heb je een kopie die deze DRM restricties niet heeft m.a.w je kunt de film je hele leven blijven bekijken, ik denk niet dat Netflix en de filmproducers dat zo leuk vinden.
LeonardN
3 jaar geleden
"ik denk niet dat Netflix en de filmproducers dat zo leuk vinden."
Dat maakt niet uit, ik maak me niet zo druk om de gevoelens van bedrijven. Het gaat erom wat de Nederlandse wet zegt. Ongeveer hetzelfde argument gaat ook op voor videorecorders en de afspraken die TV-zenders hebben met mediaproducenten.
Filmproducenten zullen ook niet hebben staan juichen toen de VHS-recorder/HDD-recorder werd geïntroduceerd.
Nu immers werd het mogelijk om een film die eenmalig uitgezonden werd bijna eeuwig te bekijken.
Griffin
3 jaar geleden
@LeonardN “ Het gaat erom wat de Nederlandse wet zegt.”
De Nederlandse wet zegt ook dat je het origele materiaal niet mag aanpassen, onlangs is HDCP2.2 gekraakt voor 4K content, die keys zitten niet voor niets in die stream, met jouw voorgestelde software wordt die beveiliging verwijderd en daarmee is de stream “tainted” en heb je voor jezelf een onbeveiligde verliesvrije kopie die indien onzorgvuldig opgeborgen potentieel kan lekken, niet heel wenselijk dunkt mij.
LeonardN
3 jaar geleden
Volgens mij is dat idd het betere argument. https://blog.iusmentis.com/2017/01/31/mag-dvds-digitaliseren-auteurswet/
Ja dat kan, echter zal de software die dat mogelijk maakt waarschijnlijk een technische voorziening omzeilen.

In principe zit je dus met hetzelfde probleem als ge-encrypte DVD's.

https://blog.iusmentis.com/2017/01/31/mag-dvds-digitaliseren-auteurswet/
Ja, het is legaal je dvd’s te converteren maar nee, het is niet toegestaan daarbij een kopieerbeveiliging te kraken.

In de Auteurswet staat (art. 16b en 16c) dat je een kopie mag maken van elk werk dat je uit legale bron verwerft, behalve (kort gezegd) boeken en standbeelden. Het maakt niet uit of je het koopt of huurt, de enige eis is dat je het uit een legale bron hebt verkregen. Een aangeschafte (of zelfs geleende) dvd is een legale bron, dus valt een kopie daarvan onder de thuiskopieregeling.

Vaak is een dvd beveiligd tegen kopiëren. En hoewel dat niet moeilijk te omzeilen is, is dit toch een probleem. De Auteurswet (art. 29a lid 2) zegt eenvoudigweg:

Degene, die doeltreffende technische voorzieningen omzeilt en dat weet of redelijkerwijs behoort te weten, handelt onrechtmatig.

===

Met de methode die Netflix in zijn apps zelf aanlevert kan je weinig, want de bestanden die dat oplevert zijn nog ge-encrypt, die kan je dus niet bewerken of zelfs bekijken buiten de app om.
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
En bovendien huur je de content want daar is de prijs ook naar, bij Apple huur je voor €4,99 en koop je voor €17,99 Met die software maak je gehuurde content die maar tijdelijk voor jou ter beschikking staat tot eigendom, en zelf aanpassen van de content heb je zelfs toestemming nodig van de distributeur.
LeonardN
3 jaar geleden
Je denkt teveel vanuit de business kant (prijzenargument). Wat zij willen/vinden is niet van belang. Enkel wat de wetgever zegt. Als zou je het huren en er zou geen encryptie staan op de Netflix-stream, dan zou je dus wel gewoon mogen downloaden.
Net zoals je een DVD zonder encryptie mag kopiëren voor eigen gebruik. Ook een gehuurde DVD van de bieb.
Het probleem zit hem zoals ik het begrijp bij het verbreken van "technische voorziening". Volgens mij mag ik gewoon een stuk video aanpassen, ter lering ende vermaak , zolang ik die aanpassing maar niet ga vermenigvuldigen.
Als je dat doet heb je idd toestemming nodig van de rechthebbende.
Downloaden kan niet maar opnemen natuurlijk wel. Vroeger ging dat met een videorecorder en kan nu nog steeds. Makkelijker voor het nabewerken is opnemen met een screenrecorder op de pc. Bijvoorbeeld Captura pakt alles moeiteloos.
3 jaar geleden
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Nou, ik heb het geprobeerd maar hij neemt Netflix niet op hoor. Ik kreeg enkel de ondertitels opgenomen. Verder geen beeld noch geluid.
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Met OBS player neemt hij op zijn minst wel het geluid, maar ook geen beeld.
LeonardN
3 jaar geleden
Bij mij lukt het wel met OBS.
Heb je wel een bron gekozen?
En dan Window.
Je moet het wel zien in een preview venster.
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Leonard, zoals ik schreef, de ondertitels komen er wel bij.
Maar de beelden niet. Hetzelfde als ik een printscreen maak terwijl ik Netflix kijk. Als ik die printscreen dan in Paint plak, krijg ik enkel zwart beeld.
LeonardN
3 jaar geleden
Hoe bekijk je netflix?
Via de browser of de app? Ik kijk via Opera, krijg beeld in OBS EN kan printscreenen in Paint.
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Ik heb het nu ook met Opera geprobeerd en ik krijg nog steeds exact hetzelfde: enkel de ondertitels komen in OBS en Capture. Dus het lukt simpelweg niet op mijn PC.