Is het onder Windows mogelijk 2 muizen en dan ook twee (!) mousepointers te hebben?

En eventueel ook 2 keyboards.
Zodat je dus feitelijk met z'n tweeën aan 1 PC kan werken.

Doel is dat mijn vrouw alvast door de volgende set fotos heen kan bladeren en een selectie kan maken, terwijl ik de reeds 'ingeplakte' foto's in het fotoboek kan nabewerken op kleur e.d.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
1.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Is het onder Windows mogelijk 2 muizen en dan ook twee (!) mousepointers te hebben?
Dat zal vast kunnen, maar dat is maar een deeloplossing.
Twee verschillende muispointers hebben zal namelijk nog steeds het probleem geven van "welke software is actief"?
Jij klikt in jouw scherm van Photoshop> Photoshop is actief, maar je vrouw DENKT dat haar software actief is en gebruikt keyboard, maar die gaat wat doen in Photoshop. Je vraag is volgens mij:
"Kan ik op een PC met twee mensen (zonder dat ze elkaar storen) tegelijk werken?" En dat kan, de oplossing in zijn algemeenheid gaat onder de naam multiseat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Multiseat_configuration Een specifiek programmam die dat onder Windows mogelijk maakt is Aster:
https://www.ibik.ru
Voor 30 dagen gratis te proberen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@LeonardN
Hmmmm... ik ga hier ook eens naar kijken... Thanks

Antwoorden (1)

Dit is wél mogelijk echter ben je hiervoor third-party software nodig. Een gratis programma als Eithermouse kan dit voor je regelen. (Zie bronnen voor het programma)
Als je geen gebruik maakt van een dergelijk programma maar wel 2 muizen aansluit, zul je met 2 muizen maar 1 cursor kunnen bewegen.

2 toetsenborden werkt wel maar is niet praktisch. Dit komt omdat je maar op 1 plek, in 1 programma tegelijk kunt typen. Dus dan heb je eigenlijk niets aan 2 toetsenborden. Allicht is hier ook een apart programma voor.
Misschien is het aanzienlijk praktischer om een externe harde schijf of USB stick met afdoende opslagcapaciteit aan te sluiten op je modem-router combo en hier de foto's op te zetten. Vervolgens kun je dan met 2 computers in dezelfde map werken (maar niet tegelijk met exact hetzelfde bestand).

Deze map kun je op Windows computers openen bij "Deze PC" zodra je een opslag medium hebt verbonden aan je router.
Toegevoegd op 09 maart 2020 10:21: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Bedankt voor je tip. Ik heb Eithermouse uitgeprobeerd en deze doet inderdaad een serieuze poging, maar eerlijk gezegd, echt super loopt het niet.
Ik krijg sterk de indruk dat het eigenlijk nog steeds 1 pointer is, maar dat deze afwisselend heel snel op 2 posities getoond wordt.
Wanneer je dan een bestand gaat slepen dan vliegt het ook alle kanten op. Toch nogmaals bedankt voor je tip !