Tijdens het branden van een eigengemaakte dvd komt er bij video steeds groene balk. Hoe verhelp ik dat?

Oke.... wie kan mij helpen? Ik heb video's en foto's via de telefoon op de computer gezet. Daar heb ik met Windows movie maker een mooie dvd gemaakt met muziek en al. Maar als ik hem gebrand heb op dvd en ik speel de dvd af, zie je bij de filmpjes een groene balk en is het beeld versmald. Als ik het origineel via de computer bekijk zie ik het niet. Eerst dacht ik dat de dvd te groot was voor de schijf en dat het programma dan de films vreemd inkort. Had het eerst op een schijf van 4.7 GB gebrand. Maar heb de dvd ook gebrand op een schijf van 8.5 GB. En ook dan weer bij de films een groene balk. Wie o wie weet hoe dat kan???? Zoals je op de video kan zien..... alles gaat goed behalve de filmpjes....

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
TurfGraver
7 jaar geleden
Je speelt af via de computer?
Zorg dat al je stuurprogramma's up to date zijn en geschikt om dvd video af te spelen (afhankelijk van player).
TurfGraver
7 jaar geleden
Hardware versnelling uitzetten wil ook wel eens helpen.
Smal beeld komt trouwens door stand waarmee je filmpt. Mobiel dwars gooien tijdens filmen helpt daarvoor. :p

Antwoorden (1)

De software waarmee je het video omzet en brandt op DVD snapt niks van die oriëntatie waarmee dit gefilmd is. zoals bijvoorbeeld 720x1280 i.p.v 1280x720 Je zult in een encoder handmatig de juiste uitsnede moeten maken zodat het wel juist in een 4:3 kader gaat passen, want 16:9 gaat 'm niet worden zonder al te veel video weg te snijden aan de boven en onderkant.

Dus het mooist wordt het als je handmatige de video omzet naar MPEG2 in de juiste verhouding met bijvoorbeeld ffmpeg en deze dan aanbiedt aan de DVD brandsoftware.

Wat er nu uitgekomen is door het automatische proces is dat het niet conform de DVD specificaties is ge-encodeerd en gebrand.