Is het verstandig om een tweedehands laptop aan te schaffen?

Het scheelt natuurlijk een stuk in qua prijs, maar ik hoorde van iemand dat een laptop vaak na een jaar of 3 zijn vermogen verliest, of in ieder geval minder goed werkt. En zal ik daar veel last van hebben, of valt het allemaal reuze mee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.asbascomputers.nl/gebruikte-laptops.html Met garantie en twee weken bedenktijd. Heb je meer zekerheid als dat je hem particulier over koopt en staat gelijk een schone installatie op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tsja, ik heb nog nooit anders dan tweedehands laptops gehad en ook nog nooit problemen ermee, maar dat komt omdat mijn man er best wel verstand mee heeft en uit de voeten kan.
De accu's kunnen wat minder zijn maar dat is voor mij niet relevant. Kan wel de prijs enorm drukken ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.consumentenbond.nl/laptop/koopadvies/
Als je besluit een tweedehands laptop te kopen, let dan op de volgende punten:
Vermijd sterk verouderde besturingssystemen zoals Windows Vista en Windows XP. Windows 7 is tegenwoordig ook al iets ouder, maar doet het nog prima. Zorg dat je geen extra software zoals een besturingssysteem (Windows) hoeft aan te schaffen. Hetzelfde geldt voor onderdelen. Deze vervangen is vaak een prijzige, lastige klus.
Controleer altijd of de laptop nog werkt. Start een aantal programma’s op en check of de licenties (nog) geldig zijn. Als je van een particulier koopt, zit er waarschijnlijk geen garantie op de laptop. Bij een winkel krijg je vaak nog wel garantie, al moet je goed letten op de duur ervan.

Antwoorden (2)

Ik heb wel eens gedonder gehad met de accu van een oude laptop. Deze was echter al 8 jaar oud, dus laat je je hierdoor niet ontmoedigen. Toch is het waar dat er ouderdoms kwalen kunnen ontstaan.. Maargoed, de vraag is: wat wil je er precies mee doen?
Persoonlijk zie ik geen enkel probleem met het overkopen van een wat oudere laptop. Het kan je een hoop geld besparen!

Je zou er altijd nog wel even een nieuw besturingssysteem op kunnen zetten. Het kan natuurlijk zijn dat de vorige eigenaar een hoop virussen heeft opgelopen in de afgelopen drie jaar (je weet niet goed wat er mee is gebeurd). En dit zou de computer inderdaad kunnen vertragen. Een laptop vergt wat onderhoud, en niet iedereen is hier even zorgvuldig mee. Mijn advies is dan ook om windows er opnieuw op te zetten, mocht je nog ergens een sleutel hebben liggen. Ben je gelijk van alle oude bestanden af van de vorige eigenaar. Linux als besturingssyteem kan ook, en is gratis!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Koop nooit tweedehands elektronica, na de loop van de tijd gaat het zwaar achteruit. Harde schijven krijgen problemen, ventilatoren maken te veel geluid, de voedingseenheid gaat zoemen, de grafische kaart krijgt een nare piep, en natuurlijk doorgebrand stof. Daarom is de gemiddelde looptijd van een standaard laptop maar vier jaar. Het enige wat je misschien een paar extra jaartjes geeft is de laptop grondig schoonmaken en de harde schijf formatteren. Over de accu gesproken, daar hoef je het minste zorgen over te maken, die is al vaak na een jaar onbruikbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet wat jij met je laptop doet ... maar om vliegen dood te meppen en karbonades mals te maken heb je toch wel andere hulpmiddelen die daar meer voor geschikt zijn.