Dat betekent het meten van zaken, dus het monitoren van bijvoorbeeld menselijk gedrag, en op basis van die informatie, voorspellen hoe iets gaat lopen of wat iemand gaat doen.

Als jij iedere ochtend in de Starbucks komt, dan is dat voorspelbaar gedrag. Dan geldt meten = weten. Een draaideurcrimineel kun je in de kladden grijpen als die dezelfde misdaad regelmatig begaat.

Een server die vaak onderuit gaat, daarvan kun je voorspellen wanneer die onderuit gaat als je terugkijkt in de monitoring van die server.