Wat is het verschil tussen een HDMI kabel en een VGA kabel?

Ik hoor vaak dat er verschil is tussen een hdmi kabel een een vga maar ik vraag me nu af wat het verschil precies is tussen die twee kabels

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
29.4K

Het beste antwoord

Het is vrij simpel, VGA stamt uit het stenen tijdperk. De allereerste PC met een HD van zo'n 10 Mb waren uitgerust met een VGA beeld aansturing en beruste op een analoog signaal.
HDMI is ontwikkeld speciaal voor HD beeldweergaven (digitaal) met name toen de Blue Ray zijn intrede deed. Deze kabel heeft een stuk makkelijker aansluitstekkers en is redelijk klaar voor nu en nog een stukje toekomstige ontwikkelingen. Er zijn diverse uitvoeringen in de gebruikte technieken, gezien in het begin van het Blue Ray stadium de fabrikanten nog niet eens wisten welke systemen zouden worden gebruikt. Zo zijn er meerdere versies. Let, bij het kopen van een HDMI kabel, dat je een kabel koopt welke voldoet aan de laatste versie! Eerste was 1.0 en (ik kan me vergissen) zijn ze nu aan versie 1.4 bezig, beeld - geluid {dolby digital / DTS} - aansturing andere apparatuur - internet , allemaal door één kabel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Maar om de waarheid/geschiedenis geen geweld aan te doen nog wat leuke feitjes en wat tegengeluid/nuanceringen. Niet als aanval bedoelt dus, aangezien de beknoptheid van jouw antw. nooit alles weer kan geven. Ook als tegengeluid voor de eeuwige ongefundeerde digitaal is beter dan analoog reactie (die ik jou iig niet zie maken). Voor 15pins D-Sub (VGA) werd er veelal gebruik gemaakt van 9pins D-sub connectors, bijvoorbeeld om monochrome, CGA en EGA door te sturen. Dat gebeurde overigens digitaal. Er is toen ten tijde van VGA overgestapt naar analoog omdat men in die tijd meer informatie kon versturen met een analoog signaal. (Voor alle mensen die dus beweren digitaal=beter dan analoog, dat mag je NOOIT zomaar stellen).
** Er is altijd een probleem als men over VGA spreekt, dat is nl. een resolutie (640x480) maar nu ook vooral de benaming voor de 15pins d-sub connector die erbij kwam kijken en die later, zo bleek veel hogere resoluties uit kon zenden.** HDMI is niet zozeer "speciaal ontwikkeld" in de zin dat er iets nieuws ontwikkeld is (behalve dan de beveiliging en de stekker). Men wilde naar een nieuwe interface om HD beelden + digitale audio beveiligd over te sturen tussen consumenten AV apparatuur. Ze hebben toen DVI voor video gepakt en daar de mogelijkheid van de ook al bestaande digitale audio codecs* bij gedaan en er een beveiliging op geplakt (HDCP). In een ander universum hadden we nu ook kunnen zitten met een VGA kabel(met een er aan vast geplakte audiokabel) tussen blu-ray speler en TV, er is iig geen technische limitatie van VGA om 1920x1080 beelden te verzenden. Dat men niet voor VGA gekozen heeft zal er meer aan liggen dat digitaal de logischere stap was (men was immers al naar DVI aan het overstappen), en vooral omdat dat makkelijker beveiligt. Bij 4K en Full HD 3D zou VGA pas tegen een limitatie aanlopen, maar dat was ook zo bij de eerste categorie HDMI-kabels. Toen de HD-hype starte fronsten sommigen hun wenkbrauwen toen gerept werd over de hoge(!) resoluties als 720p/1080i/1080p. Dat deed VGA namelijk al jaren met bijvoorbeeld 1600x1200, dat is in megapixels vergelijkbaar met 1080p. En 1600x1200 is niet de limiet van VGA (die ligt ergens bij 2000x1500). Die resoluties zijn natuurlijk relatief wel hoog, maar dat is omdat je zo ver van je tv afzit in vergelijk met je pc-monitor. *Misschien dat DTS-HD en Dolby TrueHD speciaal zijn ontwikkeld voor HDMI/blu-ray, zal ik even nakijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan nog het befaamde HDMI kabelversie verhaal. Apparaten zijn gebonden aan een HDMI versie (1.x). Kabels zijn standard speed of high speed, met of zonder ethernetmogelijkheid. Het HDMI consortium raad af kabels te verkopen met als eigenschap 1.X (echter is er bijna geen fabrikant die daar naar luistert). Een highspeed cable die verkocht werd ten tijde van de introductie van 1.3 apparaten voldoet dus prima voor iemand die twee 1.4 apparaten aan elkaar wil koppelen en daar 3D of 4K mee wil bekijken, zolang deze toch niet van de ethernet mogelijkheden gebruik maakt. Wat als een 1.4 kabel verkocht wordt moet eigenlijk als Highspeed HDMI+Ethernet verkocht worden. Het is een wat technisch verhaal, maar in de praktijk zal je zien dat veel HDMI-kabels die je thuis nog hebt liggen gewoon voldoen voor wat je wil. Als je nieuwe apparatuur koopt loont het dus deze even uit te proberen met oude kabels ipv gelijk toe te geven aan de verkoper met zijn 1.4 kabels van 40+ euro (ja ik heb ze laatst weer zien liggen hele bakken vol bij de MM).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mr Tomaat,
Petje af, van deze uiteenzetting heb ik genoten, perfect en alle eer. Maar wees eerlijk, dit is voor menigeen niet te volgen.
Eén opmerking t.a.v. analoog versus digitaal, je zult met me eens zijn dat de overschakeling naar digitaal een vrij logische gevolg was, gezien uiteindelijk de mogelijkheden van digitaal vele malen groter zijn dan analoog, denk alleen al eens aan satelliet en kabel TV, wat analoog daar een gigantische bandbreedte voor nodig heeft, (1 zender per transponder) dit idem voor een kabel.
Ik spreek ook niet over kwaliteit, zelf heb ik nog ca. 750 LPs , een Torens draaitafel en een Leak buizen voor en eindversterker met 2 quad elektrostaten, kwaliteit boven alles, maar met even veel plezier kan ik naar een (digitale) HD film met full surround kijken en luisteren. Wat betreft de kabels ben ik het ook helemaal met je eens.
Ik gebruik op al mijn aansluitingen HDMI kabels van de MM met een prijs van EUR. 23,00 per stuk en deze voldoen 100% (zelfs de internet doorvoersnelheid blijft 1:1 . (mijn eerste HDMI kabel koste EUR. 128,00 merk "monster" , nooit meer)

Andere antwoorden (5)

Hdmi kabel geeft beter en helderder beeld dan VGA kabel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hem niet zo zeer om de kabel op zich want die zijn meestal van uitstekende kwaliteit maar het gaat hem om de manier waarop het signaal elektronisch verwerkt wordt. Daarbij is HDMI van hogere kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hdmi is digitaal, en dus beter en scherper. Vga is analoog. Hdmi geeft ook geluid mee. Vga alleen beeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het grote verschil van hdmi en VGA is het verschil in kwaliteit, het nieuwste, hdmi 1.4a heeft een resolutie van maximaal 4096x2160p. dat kan alleen nog maar op digitale theaters. bij VGA ligt de maximale resolutie op 1600×1200p dat word lang niet altijd gehaald, standaard ligt het op 640×480p. met die resolutie krijg je op een 42" tv allemaal kleine blokjes.

Toegevoegd na 44 seconden:
momenteel werken ze al aan HDMI 2.0, daar zal de resolutie nog hoger liggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil een tv van ongeveer 22 inch aansluiten op mijn laptop met 1024x600 p. dat is dus geen probleem om met een vga kaabel te doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat moet makkelijk kunnen
met vga kan je analoog beeld verzenden zonder geluid met hdmi kan je digitaal beel verzenden met geluid