Waarom start mijn laptop soms zo langzaam?

Mijn laptop, nu 3 jaar oud, doet soms heel vreemd.
Als ik in de ochtend hem aan zet en b.v. goeie Vraag opzoek, dan duurt het soms heel erg lang voordat er iets komt. ( ook andere sites)
Dat gaat dan ook niet over, alles lijkt sterk vertraagd en soms loopt hij zelfs vast.
Sluit ik alles af en start opnieuw, is het probleem vaak niet over.
Dus opnieuw afsluiten en weer opstarten en dan ineens gaat hij als een trein, alles is er in een flits en dat blijft ook de hele dag zo.
Ik snap hier echt niets van, alles is en blijft het zelfde.
Wat kan de oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Cryofiel
12 jaar geleden
Je zou ons kunnen helpen jou te helpen ;-) door het volgende te doen: 1.  Als hij weer eens zo traag is, wat gebeurt er dan als je hem niet opnieuw start, maar hem drie uur lang aan laat staan? Is hij daarna nog steeds traag, of is hij dan weer snel? Als hij dan weer snel is, dan kan het zijn dat Windows bezig was een omvangrijke update te installeren. Het is ook mogelijk dat jouw virusscanner eens in de zoveel tijd een extra uitgebreide controle doet, en dat jouw laptop tijdens zo'n scan geen tijd voor jou heeft. 2.  Als hij weer eens zo traag is, druk dan op Control-Alt-Del (Del heet ook wel eens Delete, dat hangt van je toetsenbord af). Kies daarna voor Taakbeheer. Nu verschijnt een scherm. Maak dat groot (liefst beeldvullend). Je ziet bovenaan een aantal tabs. Klik één voor één op die tabs. Twee van die tabs (meestal redelijk aan de rechterkant) tonen grafieken. Zoek die twee tabs met de grafieken op. Laat al die grafieken een aantal seconden hun gang gaan. Vertel ons dan hoe hoog de lijntjes in die grafieken staan (en hoe de tabs heten waaronder je die grafieken vindt). Die grafieken zeggen namelijk iets over hoe druk de laptop het heeft (processorgebruik), en over hoe druk de Internetverbinding is. Als we dat weten, kunnen we veel gerichter verder zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk even of hij aan het updaten is zo ja :
Gewoon elke morgen opstarten en 15 minuten wachten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt vast Windows. Misschien wel Vista. Dat is de oorzaak.
Cryofiel
12 jaar geleden
Onzin. Ik heb al 3,5 jaar lang Vista, en ik ben er erg tevreden over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk is het een technisch probleem, vorig jaar deed hij ook zijn eigen zin, maar er was nog garantie op, is toen een nieuw moederbord er in gezet.
Daarna zijn langzaam de problemen weer terug gekomen.
Een paar maanden terug, liep hij steeds vast, we hebben toen een smeller internetverbinding gekregen, toen ging het weer prima, maar langzaam kwamen de problemen weer opnieuw terug.

Het beste antwoord

Meestal ligt dit aan de controle van Windows updates. Kan je die tijdelijk uitzetten en handmatig updaten om te controleren of dit proces je systeem vertraagt?

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij Windows is een traag systeem na enige jaren een veelgehoorde klacht. De oorzaken zijn echter vaak verschillend.

Meest voorkomende oorzaken zijn spyware, veel installaties en deinstallaties die ongewenste registerinstellingen achterlaten. Dit hoeft bij jou niet het geval te zijn.

Om je pc op te schonen raad ik je aan om het programma CCleaner te downloaden en je pc en register op te schonen.

Toegevoegd na 36 minuten:
Ik heb het probleem eerder gezien bij mijn schoonvader zijn pc. Opstarten duurde erg lang en vooral internet pagina's duurden lang met laden. Ik heb dat toen opgelost door de Windows updates tijdelijk uit te schakelen. Uiteindelijk heeft hij een nieuwer en sneller pc gekocht met Windows 7, maar daar heb je net veel aan ;0)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb er geen balle verstand van, en wat ik er totaal niet van begrijp, gisteren deed hij het weer prima, nu weer waardeloos.
Morgen misschien weer prima, soms gaat het zo snel, kan het amper zelf bijbenen.
Maar nu kan ik wel eerst koffie gaan zetten.
Pffffffff!!!
het is toch steeds de zelfde laptop, met de zelfde programma's en de zelfde updates!
Dus waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk dat mijn probleem in die richting is te vinden, wacht nu even op de buurman, trouwens, sinds twee dagen doet hij het weer prima!
bedankt

Andere antwoorden (2)

Lijkt mij dat die een beetje vol zit oid.

Aangezien je pc 3 jaar oud is ga ik eventjes van Windows XP uit. Volg de volgende stappen:

1. Druk op Start
2. Druk op Uitvoeren
3. Typ in "cmd" zonder aanhalingstekens en druk op enter

Er komt nu een zwart schermpje.
4. Typ in dit schermpje "cd\" (de backslash is belangrijk) zonder aanhalingstekens en druk op enter
5. Typ "del *.tmp /s /f" zonder aanhalingstekens en druk op enter

Nu is die even een tijdje bezig met bestanden verwijderen. Wat tot die klaar is, dat kun je zien als de C:/> weer komt te staan. Je kan nu dit scherm weg klikken

6. Druk op Start
7. Druk op Uitvoeren
8. Typ in "%temp%" zonder aanhalingstekens en druk op enter

Er komt een schermpje met bestanden en mappen naar voren.

9. Verwijder alle bestanden en mappen in deze map

Als dit klaar is kan je dit schermpje ook weer sluiten

10. Open Deze Computer
11. Ga naar C:\
12. Ga naar map Windows
13. Ga naar map Temp
14. Verwijder alle bestanden en mappen in deze map en klik weg.

Als je dit allemaal gedaan hebt verwijder ook je internetgeschiedenis.

---------------------------------------
WAT JE OOK NOG KUNT DOEN (VOOR MEER GEVORDERDEN)

15. Druk op Start
16. Druk op Uitvoeren
17. Typ in "msconfig" zonder aanhalingstekens en druk op enter

Er komt een schermpje naar voren

18. Ga naar het tabblad "Opstarten"

Hier staan allemaal programma's die automatisch opstarten als jij je computer opstart. Deze maken je computer trager.

19. Haal bij programma's waarvan je zeker weet dat ze niet opgestart hoeven worden de vinkjes weg en druk op OK.

Er word gevraagd je computer opnieuw op te starten. Zeg hiertegen "Ja".

Het kan ook dat je computer stoffig is, maak hem eens open en kijk hoe vies die is. Je kan hem zelf schoon maken als je weet hoe dit moet of voor dit langs een computerzaak brengen.

Ik hoop dat dit je gaat helpen je computer een stukje sneller te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer deze eens en dan na het installeren eerst de diepe onderhoud optie te doen
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ bedankt.