hoeveel uur per dag ben je game verslaafd?

Hoeveel uur per dag is de max om te gamen? En hoeveel uur per dag is echt verslaafd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij had ik ergens gelezen dat game-verslaving niet officieel erkent wordt, en dus eigenlijk niet bestaat.

Het beste antwoord

Dat heeft niet alleen te maken met het aantal uren dat je achter de pc zit, maar heeft veel meer kenmerken, zoals deze:

- Je leefpatroon wordt aangepast aan het gamen
- Je hebt steeds behoefte om een game te spelen
- Je wilt/kunt haast niet achter de computer vandaan komen
- Je beleeft het meeste plezier aan gamen in plaats van andere activiteiten of contacten
- Je zou de hele dag willen gamen als dat mogelijk zou zijn
- Vaak denk en praat je over de vorige of volgende keer gamen
- Ook lieg je over de tijd die je besteedt aan het gamen
- Je gebruikt games om negatieve stemming kwijt te raken
- Ongelukkig zijn wanneer er niet gespeeld wordt
- Minder tijd aan familie en vrienden besteden dan aan het gamen
- Je hebt slaaptekort vanwege het gamen
- Je weet gamegebruik altijd goed te praten
- Je gebruikt andere mediabronnen om informatie te verzamelen over favoriete games
- en hebt last van geïrriteerdheid en stemmingswisselingen wanneer het gamen wordt stopgezet.

Hier kun je een test doen die werd opgezet door "ervaringsdeskundigen" en hulpverleners:
http://www.helpikbenverslaafd.nl/index/LSD/Verslavings_test/
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt voor deze informatie daarom verkies ik jouw voor de beste vraag :D

Andere antwoorden (5)

Het gaat er niet echt om hoe lang je speelt. Ookal speel je 6 uur per dag hoef je niet verslaafd te zijn. Je bent verslaafd als je niet Anders doet, en wilt doen. En als je je sociale contacten opzij zet om te gamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent pas verslaaft als je de hele tijd thuis blijft en je vrienden en familie niet meer ziet. En dat je werkloos bent. Dan ben je gameverslaafd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je niks anders heb dan de drang heb om te gamen en voor de rest niks anders wil en als je dan ergens ben of iets aan het doen ben het gene zo snel mogelijk afronden en dan meteen bij thuiskomst weer gamen en als er een nieuwe game uitkomt reageren als of je een miljoen gewonnen heb enkel omdat er een nieuwe game is uitgekomen en zelfs als het stralend mooi weer is binnen zitten te gamen dat zijn toch wel de dingen waarvan je ken zeggen als je ze heb dat je gameverslaafd ben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Goed gezegd !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker duidelijk... Ooit gehoord over leestekens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook zonder leesttekens is het duidelijk. Juist duidelijk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interpunctie zou wel op zn plaats geweest zijn (zoals altijd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks compris voor je plusje
Het aantal uren dat je ergens mee bezig bent is niet bepalend voor de mate van verslaving.
Je mogelijkheid te kiezen, wel of niet te gamen, is dat wel.

Je bent verslaafd ergens aan, gamen of wat dan ook, wanneer je geen keus meer hebt dan dat ene te doen.

Geen keus in de zin van: in je hoofd weet je dat je zou moeten ontbijten, maar je wilt nog even dit doen in het spel.
Je weet dat je je tentamen moet voorbereiden maar je wilt het volgende level eerst afmaken.
Enzovoorts. En voor je het weet is de kans verkeken iets te eten, want de winkel is dicht. (Ik noem maar wat)

Je hebt dan voor jezelf niet meer de keus om die dingen te doen waarvan je weet dat ze goed voor je zijn, of zelfs noodzakelijk zijn.

Dan weet je dat je verslaafd bent.
Je kunt het zelf merken, bijvoorbeeld doordat je wel erg mager en wit begint te worden (ik noem maar wat). Of je kunt er op gewezen worden door een ander "Wanneer was de laatste keer dat jij een boterham hebt gegeten ? Het brood is groen uitgeslagen." (Nogmaals ik noem maar een voorbeeld.)

Verslavingen zijn, wanneer ze niet onder controle zijn, destructief voor het leven van degene die verslaafd is.

Veel mensen denken dat ze hun verslaving onder controle kunnen krijgen, maar dat blijkt vaak waanzinnig moeilijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verslaafd ben je wanneer je langer dan 5 uur per dag games speelt, bijna geen enkele sociale contacten meer hebt, jezelf klote voelt als je een dag of even niet kunt gamen en je gedachtes niet van het gamen af kunt houden. Schoolresultaten gaan denderend achteruit en je vertoont vaak erg agressief gedrag tegenover je familie of vrienden. Daarnaast hebben de verslaafden ook niet de behoeften om dingen te doen naast het gamen, zoals naar buiten gaan. Ze voelen zich veilig in hun eigen wereld en noemen dat ook “socializen”.
Volgens Alex Begeman (psycholoog bij De Hoop) kun je gamen vergelijken met gokken. In beide gevallen wordt er in onze hersenen dopamine aangemaakt. Deze stof heeft te maken met het gevoel dat we krijgen bij een beloning. Hoe meer je aan het gamen bent, hoe meer je het gevoel krijgt dat je beloond wordt. Je wordt als het ware verslaafd aan dopamine.