Je zegt er niet bij welk soort 3D scherm je bedoelt; maar elk type 3D scherm heeft als basisprincipe dat je linkeroog een ander beeld krijgt dan je rechteroog (want zo zien wij diepte).

Nu kun je dat scheiden van de beelden op verschillende manieren doen, de eerste (die al genoemd is) is het scherm uitvoeren met vele kleine lensjes die sommige pixels naar je linkeroog sturen en andere pixels naar je rechteroog. Nadeel is dan dat de resolutie van het beeld minder wordt, zeker als er meer dan 1 punt is waarvandaan je kunt kijken.

Dan zijn er nog de systemen met brilletjes: de actieve brilletjes maken om en om je linkeroog en dan je rechter oog "donker", en de TV wisselt met dezelfde frequentie het linker- en rechterbeeld, zodat wederom het juiste beeld op het juiste oog geprojecteerd wordt.

Het laatste systeem werkt met gepolariseerd licht, daarbij moet op het scherm (bv per beeldlijn) een filter zijn dat horizontaal ofwel vertikaal gepolariseerd is. Het brilletje bevat voor het ene oog een horizontaal filter en voor het andere een vertikaal filter. Licht dat zowel door een horizontaal als een vertikaal filter is gegaan wordt volledig geblokkeerd, dus op die manier kan het "verkeerde" beeld tegengehouden worden.
gvrox